Forum > Zelfbouw Speakers

kleine tapped horn met Dap mb-12

(6 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
19-9-2011 20:16
Laatste tijd toch nieuwsgierig wat ik met een tapped horn en de heel eenvoudige mb-12 van dap zou kunnen doen.
Een klassieke TH lijkt niet echt te werken, ik krijg er in elke geval geen nette simulatie mee.

Gisteren nog eens begonnen, en heb een inverted tapped horn gesimuleerd.
Op zich moeten er mogelijkheden zijn om een redelijk compact kickbas kastje te maken denk ik...
(nee, geen sublaag ivm minimale xmax en membraan oppervlak)
Misschien is dat iets voor een thuisbios ofzo.
Anyhoe, een TH van een kleine 1,5 meter lang geeft mij misschien iets bruikbaars.

alleen zit ik met die excursie, die gaat bij 20-30hz snel omhoog natuurlijk.
Zou met een high cut van 40hz bijvoorbeeld wel mogelijk zijn...
Iemand die ook eens wilt tweaken hieraan?

imageshack.us/f/508/ithdapmb12.jpg/
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1343
19-9-2011 21:32
Wil je een kickbaskastje? Je simulatie lijkt erg op een sublaag kast wat dat betreft?

De oppervlakte bij S3 bepaald in feite de efficientie van de laagste piek (voordat deze afrolt), oftewel de effcientie in de laagste regionen. Let wel: Een grotere S3 maakt de effectieve lengte van L23 korter. De oppervlakte bij S4 bepaalt de efficientie van de hoogste piek en tussen de hoge en de lage piek in (meestal 60 - 110 Hz).
Bij een kickbaskast of baskast zou ik dus een grote S3 (ca. 1000) en S4 (ca. 1500) betrachten (S1=S2 kan dan kleiner om de kast compact te houden). Bij een subbaskast zou ik L23 langer maken (bijvoorbeeld 180 cm), S3 en S4 niet te groot.

Als een echte Cubo fanaat zou ik kijken naar het effect van een achterkamer ipv meer hoornlengte, zo kom je met een Vtc van 45678 cm^3 (L23 = 120) in dezelfde contreien als een hoornlengte (L23) van 180 cm

Mogen we Re niet weten? ;)

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
20-9-2011 17:06
hoi Johan,

Sorry, de Re is weggevallen...
Destijds gemeten, was 7,3 ohm. (alle TSP zijn overigens gemeten)

de simulatie lijkt inderdaad op een subkast, maar dat is simpelweg omdat ik er geen betere (vlakke) kick uit kan krijgen...
Gelden jouw gestelde regels ook voor een inverted TH ?
De mijne loopt nu namelijk van een grote SD naar klein... (omgekeerd)

Ik zal eens proberen een achterkamer te simuleren (cubo achtig dus)
Wellicht dat dat inderdaad dan in hoornlengte scheelt.
ik kan overigens nergens een hornresp sim terugvinden van één der cubo's kan dat?

Het zou leuk zijn als ik een kastje kreeg wat gewoon lekker droge discobas kan leveren, en eens wat anders dan een BR kastje.
een TH heb ik overigens nog nooit gebouwd. Tis puur hobby, niks commercieel of voor daadwerkelijk discogebruik.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1343
20-9-2011 20:58
de simulatie lijkt inderdaad op een subkast, maar dat is simpelweg omdat ik er geen betere (vlakke) kick uit kan krijgen...
Gelden jouw gestelde regels ook voor een inverted TH ?
Yup, vandaar dat je een sub hebt gecreëerd met relatief weinig efficïentie. Door de tapse toeloop is de effectieve lengte echter wat toegenomen.

Luidsprekers met een hoge Qts "vragen" doorgaans om een grotere achterkamer, die bij tradiotionele tapped horns erg klein is.
Het zou leuk zijn als ik een kastje kreeg wat gewoon lekker droge discobas kan leveren, en eens wat anders dan een BR kastje. een TH heb ik overigens nog nooit gebouwd. Tis puur hobby, niks commercieel of voor daadwerkelijk discogebruik.
Ik heb er inmiddels 4 gebouwd (waaronder twee inverted infrasubs), twee dozijn als je de Cubo's meetelt.

Ik heb echter nog nooit dit soort luidsprekers gebruikt. Hoe schat je de Xmax op deze dingen?

Ik heb een screenplotje geplaatst van iets dat naar mijn idee meer in de buurt komt. De pieken die je in half space ziet zullen in de praktijk reuze meevallen. De spitste piek rond de 190 Hz zal qua vorm en hoogte meer weghebben van de piek rond de 75 Hz (die zelf waarschijnlijk maar 1 tot 1,5 dB hoog zal zijn). Bij gebruik in 0,5 pi zal de respons eveneens een relatief kleine rimpel vertonen (veel gladder dan de simulatie).

Mocht je liever lui dan moe zijn dan kun je ook de Cubo 12 Mod bouwen die meer toegespits is op dit soort luidsprekers.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
20-9-2011 22:21
ik ben na een tijdje simuleren op hetzelfde uit gekomen....
de achterkamer vegroten helpt inderdaad wel wat.
xmax zal niet veel meer zijn dan 5-6 mm denk ik. (best ruim misschien al)

Eigenlijk moet je hier niet veel uren in steken laugh :D
Cubo 12 MOD anders gewoon eens bouwen....
(wat houdt die MOD precies in ?)
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1343
21-9-2011 00:03
5 - 6 mm lijkt me al best ruim inderdaad maar met zo'n Qes heb je al snel wat extra flux te verdelen, dus wie weet ;)

Cubo 12 Mod is 52,5 x 35 x 52,5 cm (HxBxD) = hetzelfde volume als Cubo 12 Classic maar gaat 6 - 7 Hz lager in ruil voor een lagere gevoeligheid in het 60 - 90 Hz gebied. Daarmee meer geschikt voor huiskamer, auto en muzieksoorten zoals drum&bass, dubstep en sommigge r&b-nummers. Daarnaast werkt de Mod beter voor luidsprekers met een hogere Qts.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
21-9-2011 10:17
hoi johan,

waar vind ik die mod versie precies?
kan hem domweg niet vinden ....?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)