Forum > Zelfbouw Speakers

Update: Scheur in conus speaker: basklanken weg?

(9 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
SuperfunkiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-7-2011
Laatste: 7-7-2011
Berichten: 5
1-7-2011 14:57
2 x bewerkt. Laatst door Superfunki op 1-7-2011 20:13
Hoi,

Ik heb een beschadiging in mijn mooie speaker, en ik wil graag weten of ik dit kan repareren. Als jullie tips voor mij hebben, dan hoor ik deze graag.

De scheur heb ik gefotografeerd, zie: www.onzekroeg.com/fotospeaker.jpg

Alvast bedankt!

Edit: Ik heb het profosorisch weten te repareren en er komt weer geluid uit. Echter zit er geen bas klank meer in. Wat kan ik doen?
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 390
1-7-2011 15:06
Voor (heel) tijdelijk, gaffa tape. wink ;) Dit ziet er uit als gewoon ouderdom, slijtage, nat geweest? Defenitief oplossen is reconen mits dit een beetje speaker is. Anders gewoon vervangen.

Klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
SuperfunkiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-7-2011
Laatste: 7-7-2011
Berichten: 5
1-7-2011 15:32
Nee, onhandigheid van mij toen ik een scheur in de buitenkant van de kast aan het repareren was (was een statief opgevallen). Ik had hem dus opengemaakt en toen ik hem wilde terug leggen heb ik daarbij niet goed opgelet ashamed :$

Ik zal hem laten reconen, maar ik heb deze nog nodig voor een optredentje op korte termijn. Houd de speaker het een avondje feesten met die gaffa tape? Want nu klinkt het maar raar. Het is een db technologies operea live 405 btw
SuperfunkiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-7-2011
Laatste: 7-7-2011
Berichten: 5
1-7-2011 16:28
Dank. Wat betekent aanlopen? Wat hoor ik dan (niet)?
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
1-7-2011 20:16
Aan de binnenkant een stuke schilders tape plakken over de scheur, aand de conus voorkant met hout lijm de scheur dicht plakken.
Wel even zorgen dat je de vorm van de gescheurde conus weer terug plaatst.

Pak een 9 volt batterij en sluit daar op de plus een draad en op de min een draad, zet de min van de batterij op de min pool aansluiting van de speaker, tik vervolgens met de plus draad eventjes tegen de plus pool aansluiting van de speaker.
De speaker zal naar voren moeten bewegen, met een klein hoorbare tik maar geen schuur geluid!
Ook kan je zachtjes met de hand op de conus deze heen en weer bewegen, hoor je een schurend geluid vervang dan je speaker of laat deze reconen.
Dit kan je ook checken met normaal muziek geluid en je oortjes! laugh :D

Succes!
..Je Ducktape brood voeren...
SuperfunkiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-7-2011
Laatste: 7-7-2011
Berichten: 5
1-7-2011 22:48
Dank. Hij beweegt maar heel weinig en de bass is echt verdwenen sad :( .

Is laten reconen de oplossing? Iemand enig idee wat dat kost? En waar ik dat kan laten doen?
Johan.1980Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-1-2007
Laatste: 23-4-2018
Berichten: 39
2-7-2011 07:43
Van een oud t-shirt (of zoiets) een stukje afknippen wat groot genoeg is om over het gat te passen.
De hoeken rond afknippen en laten doorweken met houtlijm (witte standaard houtlijm) en dan dat stukje shirt over het gat plakken en laten drogen.

Desnoods van de achterkant van de speaker hetzelfde kunstje.
Wel een shirt pakken wat al wat ouder is omdat hier de lijm wat beter intrekt.
Zolang de conus van papier is en niet vettig is gaat dit heel goed, ook voor langer resultaat.

Ook verwacht ik niet met zoon schade niet dat de spreekspoel schade heeft, misschien dat hij aanloopt maar ik denk zelf ook dat dat wel mee valt.

Reconen van de speaker is afhankelijk wat voor speaker het is, dus merk en type even noteren.

Groeten Johan
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
2-7-2011 11:47
Reconen is voor zo'n opera het geld niet waard imho. Heb onlangs eentje gehad waar ze de spoel van overbelast hadden, een recone kit kostte meer dan er 2 nieuwe Eminence speakertjes met +- dezelfde specs in hangen (zodat beide kasten dezelfde speakers hadden)
SuperfunkiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-7-2011
Laatste: 7-7-2011
Berichten: 5
2-7-2011 13:08
En wat als ik nou gewoon een nieuwe woofer koop? Schroef ik de oude eruit, nieuwe erin?

Kan dat makkelijk? Als ik een woofer koop met 300w rms?

Thx voor al jullie info, ben nogal nieuw op dit gebied happy :)
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
2-7-2011 14:32
Kan inderdaad prima. Grill eruit trekken, schoefjes los, kabeltjes losmaken, kabeltjes aan nieuwe speaker, vastschroven (kan zijn dat de gaten niet overeen komen, geen nood, gewoon vast zetten), even testen en terug grill erop.

Ik heb er toen een Beta15 van Eminence in geschroefd en dat speelt prima :)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)