Forum > PC related Forum

Laser besturing software

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
KnorrenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2011
Laatste: 20-5-2011
Berichten: 1
20-5-2011 23:40
Hi,

Wie heeft of wie weet of er opensource software is voor laser besturingen.
VB.Net heeft de voorkeur maar C# of C++ mag natuurlijk ook.
Ik had wel ea gevonden maar geen van alle is compleet.

mijn plan is om een simpel programma te maken om ilda files in te lezenen af te spelen.
Niet meer en niets minder...
Dus "just a player"en niet zoals de bekende programma's als pangolin ed. met giga instellingen en futures die je vaak niet eens wilt gebruiken.
Gewoon simpel frames afdraaien...

Thanks...

Rene
Iedereen heeft recht op "mijn" mening.
Dj-nspStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-12-2008
Laatste: 21-3-2013
Berichten: 313
22-5-2011 14:18
voor welke laser dan?

Nathan
?Quote?
Stoney3KStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2009
Laatste: 7-1-2013
Berichten: 101
22-5-2011 23:39
Wat voor aanstuurhardware (DAC) werk je mee?

De Easylase USB is redelijk goed gedocumenteerd en heeft zijn eigen API, dus daar moet je wel wat mee kunnen denk ik. Ook een project als OpenLase kan je misschien wel wat vooruit helpen.

Als je met een closed-source systeem zoals Pangolin FB3 werkt heb je denk ik pech: Pangolin vertikt het de documentatie voor zijn interfaces te publiceren en verwacht dat je gewoon braaf Pangolin software draait.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
23-5-2011 11:24

Stoney3K schreef:

Als je met een closed-source systeem zoals Pangolin FB3 werkt heb je denk ik pech: Pangolin vertikt het de documentatie voor zijn interfaces te publiceren en verwacht dat je gewoon braaf Pangolin software draait.
Dat is niet waar. Het "hobby-bob segment" wordt bediend met de FB3 + QuickShow software, voor een prijs die bijna niet kan voor wat je ervoor krijgt. Een SDK publiceren betekent VEEL support moeten geven en dat kan voor dat geld niet. De QM2000(.net) is gericht op de professionele markt en wordt aan IEDEREEN geleverd inclusief SDK. Support is daarbij ook geen enkel probleem.
Light Image
Stoney3KStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2009
Laatste: 7-1-2013
Berichten: 101
27-6-2011 22:20

JeroenVDV schreef:

Dat is niet waar. Het "hobby-bob segment" wordt bediend met de FB3 + QuickShow software, voor een prijs die bijna niet kan voor wat je ervoor krijgt.
Blaas vooral lekker hoog van de toren over Pangolin. Als je puur naar de hardware kijkt, is de FB3 zelf nog niet eens zo bijzonder, integendeel, met 12-bits sampling op X en Y en maar 8 bits op RGB doet mijn USB 5.1 geluidskaart van 20 euro het nog beter. Dus daar valt niet veel voordeel van te halen.

Daar staat natuurlijk tegenover dat Quickshow een super-pakket is en dat neemt ook het grootste deel van de prijs voor zijn rekening.
Een SDK publiceren betekent VEEL support moeten geven en dat kan voor dat geld niet. De QM2000(.net) is gericht op de professionele markt en wordt aan IEDEREEN geleverd inclusief SDK. Support is daarbij ook geen enkel probleem.
Bullshit. Er is nergens gezegd dat het uitbrengen van een SDK waarmee mensen zelf iets kunnen ontwikkelen ook betekent dat die SDK actief ondersteund moet worden. Als je het protocol op straat gooit met het bericht "als het niet werkt zijn wij het niet schuld, dan gebruik je maar Pangolin software" kan in principe prima. De FB3 is toch al niet los te koop maar alleen in combinatie met Quickshow, dus als iemand eigen applicaties wil ontwikkelen voor de FB3 zonder support van Pangolin zelf zal Pangolin er geen cent op verliezen tegenover de Quickshow users. Ik denk dat het juist meer klanten op gaat leveren omdat meer applicaties de FB3 ondersteunen en er dus ook meer Pangolin wordt verkocht.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
28-6-2011 14:12

Stoney3K schreef:

Blaas vooral lekker hoog van de toren over Pangolin...
Bullshit.
Ik ben geen moderator meer hier, maar het lijkt me niet nodig op deze manier te reageren.

Verder is het Pangolins volste recht om hun product closed te houden. Pangolin kiest voor een full service concept en zeker met lasersoft- en hardware wil je -kan ik me voorstellen- niet dat iedereen in de gelegenheid is er -onder jouw naam- aan te knoeien.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
28-6-2011 17:45

Stoney3K schreef:

Bullshit. Er is nergens gezegd dat het uitbrengen van een SDK waarmee mensen zelf iets kunnen ontwikkelen ook betekent dat die SDK actief ondersteund moet worden. Als je het protocol op straat gooit met het bericht "als het niet werkt zijn wij het niet schuld, dan gebruik je maar Pangolin software" kan in principe prima. De FB3 is toch al niet los te koop maar alleen in combinatie met Quickshow, dus als iemand eigen applicaties wil ontwikkelen voor de FB3 zonder support van Pangolin zelf zal Pangolin er geen cent op verliezen tegenover de Quickshow users. Ik denk dat het juist meer klanten op gaat leveren omdat meer applicaties de FB3 ondersteunen en er dus ook meer Pangolin wordt verkocht.
Je begrijpt de begrippen "bedrijfsfilosofie" en "service" niet.

- Pangolin is geen hardware-boer die puur printjes / boxjes wil verkopen, zoals bijvoorbeeld Enttec dat voor licht is. Pangolin verkoopt een totaal-concept: Hardware + software.
- Open SDK betekent ALTIJD service, tenzij je je goede naam op straat wilt gooien. Je mag 1x gokken hoe vaak je telefoon over gaat en je mailbox vol ligt met mailtjes over hoe "dit" moet, hoe "dat" moet, etcetera. Bot reageren met "Dan gebruik je maar Pangolin software" is het stomste wat je kunt doen.
Light Image
Stoney3KStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2009
Laatste: 7-1-2013
Berichten: 101
29-6-2011 14:53

Victor schreef:

Stoney3K schreef:

Blaas vooral lekker hoog van de toren over Pangolin...
Bullshit.
Ik ben geen moderator meer hier, maar het lijkt me niet nodig op deze manier te reageren.
Mag ik iemand hier niet eens meer duidelijk maken (met enig sarcasme, maar zonder scheldwoorden van dien) dat er misschien een beetje een elitaire houding heerst onder sommige mensen hier? Ik ga JeroenVDV ook niks verwijten omdat hij de FB3-users voor 'hobbybob' uitmaakt.

Feit is wel gewoon dat als Pangolin zelf geen SDK uitbrengt voor de FB3, dat er vroeg of laat wel iemand is die het ding reverse-engineert en zelf een (open-source) SDK op het web gooit. En dan kan Pangolin hoog of laag springen, maar dan is het hek van de dam. Met software-patenten zwaaien in Europa gaat namelijk niet lukken.

Security through obscurity is gewoon een concept wat fundamenteel fout is. Niemand die je tegenhoudt om je FB3 open te schroeven, en met een oscilloscoop elk punt van het ding na te meten. Uiteindelijk kom je er dan wel achter hoe zo'n ding zich over de USB-poort gedraagt, en een honderdtal regels programmacode doen de rest.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
29-6-2011 18:36

Stoney3K schreef:

Mag ik iemand hier niet eens meer duidelijk maken (met enig sarcasme, maar zonder scheldwoorden van dien) dat er misschien een beetje een elitaire houding heerst onder sommige mensen hier? Ik ga JeroenVDV ook niks verwijten omdat hij de FB3-users voor 'hobbybob' uitmaakt.
De FB3 is een "entry level" sturing voor een absurd-lage prijs, geheel gericht op de beginners in de markt. De professionele(re) bedrijven in de markt gebruiken niet voor niets QM2000's(.NET) voor hun shows. Dan kun je hoog of laag springen, dat is gewoon een feit.
Feit is wel gewoon dat als Pangolin zelf geen SDK uitbrengt voor de FB3, dat er vroeg of laat wel iemand is die het ding reverse-engineert en zelf een (open-source) SDK op het web gooit. En dan kan Pangolin hoog of laag springen, maar dan is het hek van de dam. Met software-patenten zwaaien in Europa gaat namelijk niet lukken.

Security through obscurity is gewoon een concept wat fundamenteel fout is. Niemand die je tegenhoudt om je FB3 open te schroeven, en met een oscilloscoop elk punt van het ding na te meten. Uiteindelijk kom je er dan wel achter hoe zo'n ding zich over de USB-poort gedraagt, en een honderdtal regels programmacode doen de rest.
Sinds wanneer is het "security through obscurity" als je als bedrijf simpelweg kiest GEEN sdk voor een stuk hardware uit een hardware-software-combinatie-product te bieden? Je maakt het groter dan het is. Zoals je zelf zegt bouw je met een simpele modificatie een 5.1 geluidskaart om tot prima laser-DAC. Waarom maak je je dan in godsnaam nog druk om wel-of-geen-SDK bij een FB3??
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)