Forum > Algemeen Forum

Flightcase voor stroomverdelers

(39 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
29-5-2011 11:46

Tom schreef:

in België heb je ook gezekerde groepen van 40 ampère......dus zo raar is zijn bewering niet.
Klopt inderdaad, had ik even niet bij stil gestaan omdat topic starter van nederlands afkomst is.

Bart Wilems schreef:

@ Ronny, Dank u voor de aanval.
Hier in Belgie worden nouwelijks vigi aardleks gebruikt, enkel een aanbouwautomaat aan een aardlek. Die 40A komt van de 4 polige hoofdautomaat, dus dat is niet zo onlogisch lijkt me.
Zie het zeker niet als een aanval, zo is deze in iedergeval niet bedoeld.
Met regelmaat zie ik hier op het forum "vragen" voorbij komen over "stroom" onderwerpen waar mensen dan beter niet aan kunnen beginnen. omveiligheid van hen zelf en andere.

Vigi is een aardlek die je aan een automaat plaats. bedoelt voor enkel die groep.
Aardlek zitte vaak meerdere groepen achter.
Allematje/ aardlekautomaat is een gecombineerde automaat aardlek.

Zekeringen hebben redelijk vaste waardes.
Huidige automaten kun je tot bijna elke waarde wel bestellen. en is inderdaad ook in 40 verkrijgbaar heb je gelijk in.

er zijn twee kanten aan het verhaal.
er mag er geen contact (wcd/ cee of wat dan ook) rechstreeks achter een automaat/zekering zitten die onder de waarde van een de zekering zit. dus geen 32A cee achter een 40 zekering.
Maar wat doen wij met zijn alle? gewoon een 10A wcd in huis plaatsen en een 16A zekering.
Nagenoeg alle wcd's in een huis kunnen continu maar 10A hebben.

Er word dus meer gedaan dan in eerste instantie niet mag maar toch goed gekeurd word.
Maar de geplaatste verdeler ziet er netjes uit!
heb je toevallig ook een foto van de binnen kant?
dat vind ik, beetje freek, toch altijd wel mooi om te zien wink ;)
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
29-5-2011 13:10
ik heb een jaar of 8 geleden een complete verhandeling over stroom, krachtstroom, zekeringen, aardlek, kabeldiktes, enz proberen te schrijven voor het forum.
Het concept is nog nog steeds te vinden in het vip gedeelte.

Maar omdat er zoveel gevaar in schuilt hebben we het eindresultaat nooit bereikt,
en daarom is het stuk nooit op voor iedereen toegankelijke gedeelte van het forum gezet.
Ook zijn de regels in de afgelopen jaren alweer aangescherpt........

Dus probeer niet te pretenderen dat je alles goed uitlegt wat stroom enz. betreft,
want voor je het weet ben jij aansprakelijk voor een afgebrand zalencentrum,
omdat jij iets verkeerd opgeschreven hebt hier op het forum,
omdat iemand je uitleg verkeerd geïnterpreteerd heeft.

Stroom ga je alleen aan werken als je er verstand van hebt, en dat is iets anders als dat je denkt dat je het wel snapt.
Want de uitleg op een forum is ook niet altijd veilig. (Ik heb als mod wel een paar leuke beweringen meegemaakt laugh :D shocked 8O sad :( )
Want wie is de schrijver, en welke kennis heeft hij?
En kan je hem aansprakelijk stellen voor een fout in zijn uitleg?

Vroeger waren verdeelkasten behoorlijk duur, maar nu is het prijsverschil tussen zelf maken en compleet kopen voor een goede 32A verdeelkast amper 100 euro. En een goed meet apparaat om de krachtgroep van te voren te meten voordat je je stekkers erin stopt, kost amper een paar tientjes.

Want als er een aardlekschekelaar afvalt, dan is er echt wel iets mis.
dit moet je niet verdoezelen, of omzeilen,
maar opzoeken voordat je verder gaat!
Gewoon apparaat voor apparaat af tot je de boosdoener vind, en die repareren!

Want denk nu niet: "o mooi ze hebben hier krachtstroom",
want het barst van de verkeerd aangesloten krachtgroepen in de wereld!
En het aantal forumleden dat voor deze inschattingsfout van: "het zal wel goed zijn",
een kostbare prijs heeft betaald heeft zal de 500 inmiddels wel overstijgen sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
30-5-2011 09:30

Tom schreef:

Want denk nu niet: "o mooi ze hebben hier krachtstroom",
want het barst van de verkeerd aangesloten krachtgroepen in de wereld!
En het aantal forumleden dat voor deze inschattingsfout van: "het zal wel goed zijn",
een kostbare prijs heeft betaald heeft zal de 500 inmiddels wel overstijgen sad :(
Lang leve mijn Benning Duspol happy :)

Vooral die zelfgetimmerde kistjes en plankjes die als verdeler moeten doorgaan, doen mij de wenkbrauwen fronsen! De ene keer zijn ze netter dan de andere keer, maar ik grijp toch liever naar mijn eigen verdeler....en altijd met het standaard commentaar..."Daar pakt iedereen altijd zijn stroom vanaf, gaat altijd goed!" Ja...maar ik niet! Ik ben zuinig op mijn spullen...

Je komt idd de gekste dingen tegen... Loszittende perilex contacten, die al half zwartgeblakerd zijn van de vonkoverslag, loszittende CEE contacten die aan hun kabel uit de muur bungelen... brrrr!

Overigens, gooi eens de term krachtstroom in Google en je zult zien dat het New-Line forum hoog in de resultaten staat, de informatie die hier vermeld wordt reikt daarmee verder dan enkel en alleen dit forum, daarom is het nog belangrijker dat de informatie juist is!
I am a TimeDriver!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
30-5-2011 10:27

ideedeluxe schreef:

Lang leve mijn Benning Duspol happy :)
Zo iets heb ik idd ook, maar die is nog waardeloos in de handen van iemand zonder kennis van zaken als er een krachtgroep gecontroleerd moet worden.

ik zie wel bij Dré een gewone stopkontakten tester
maar helaas geen kant en klare kracht tester.
Ik heb er eentje met een 32a stekker, meet fases, nul, aarde en draairichting. Alles in één keer en automatisch.
die kan ik dus aan iedereen meegeven. Als we op een locatie komen waar we nog niet eerder gestaan hebben, gaat deze altijd even in de wcd voordat we onze eigen spullen erin stoppen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Bassie RassieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2006
Laatste: 21-3-2016
Berichten: 189
30-5-2011 13:21

ideedeluxe schreef:

Tom schreef:

--knip--
--knip--
Overigens, gooi eens de term krachtstroom in Google en je zult zien dat het New-Line forum hoog in de resultaten staat, --knip--
Valt wel mee, als ik thuis zit dan staat hij bovenaan in de lijst. maar op school staat hij daar niet.
Is maar net hoe vaak je netwerk deze site bezoekt. Dan staat hij hoger.
Freelancer in de noordelijke provincies
DjtMStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2005
Laatste: 2-1-2019
Berichten: 76
30-5-2011 18:42
Het is wel weer leuk dat ik een topic start over welk kistje is het best kan nemen uitloop in een hele discussie over wat wel en niet goed is met verdelers en beveiligingen. Maargoed altijd leuk om zoiets te lezen. Ik heb mijn keuze voor een kist gemaakt en daar ging het mij nu om…
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
30-5-2011 19:28

djtM schreef:

Ik heb mijn keuze voor een kist gemaakt
Vertel vertel! En dan vooral waarom natuurlijk..
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DjtMStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2005
Laatste: 2-1-2019
Berichten: 76
30-5-2011 19:37
Ik zal het vertellen. Ik heb nu eerst het kistje van Mark (mdk) gekocht omdat ik deze zelf ook nog eentje heb staan en dus mooi twee dezelfde kan maken.
Denk dat ik voor ander kistje overstap naar American Audio omdat ik hier de keus heb uit verschillende hoogtes. Maar mocht iemand nog tips hebben sta ik natuurlijk altijd open. Al verwacht ik dit niet omdat het topic momenteel niet meer over flightcases gaat.
Stoney3KStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2009
Laatste: 7-1-2013
Berichten: 101
23-6-2011 17:52

Ronny B schreef:

er mag er geen contact (wcd/ cee of wat dan ook) rechstreeks achter een automaat/zekering zitten die onder de waarde van een de zekering zit. dus geen 32A cee achter een 40 zekering.
En toch zijn er aardig wat klok- en klepel verhalen. Ik had vandaag weer een discussie met een technicus (licht nota bene) van een groter poppodium die beweerde dat je nooit omhoog mag waarderen, d.w.z. een hoger gewaardeerde stekker op een lager gewaardeerde aansluiting. Een ongezekerd verloopje van Schuko naar 32A CEE bijvoorbeeld.

Nu geef ik toe dat bovenstaand verloopje niet echt bepaald nuttig zal zijn, maar het is volkomen toegestaan. Hij was er echter heilig van overtuigd dat zoiets niet mocht en dat je wel een verloop mocht maken van 32A CEE naar een vrouwelijke 16A Schuko.

Uiteindelijk heb ik er weinig woorden meer aan vuil gemaakt (op het moment toen hij me sommeerde om maar eens Elektrotechniek te gaan studeren) en ik heb hem gezegd dat hij het vooral uit moest proberen. Ik ga er alleen niet bij staan met de brandblusser als meneer zijn 32A-Schuko verloopje besluit kort te sluiten. wink ;)
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
23-6-2011 23:32
hoop even dat bovenstaande gedeelte klokken / kleppels niet op mijn quote slaat?

De technicus heeft in dit geval geen gelijk.
Geen gelijk:
een verloop van een lager gewaardeerd naar een hoger gewaardeerd mag wel.
voorbeeld 16cee stekker--> 32cee contrastekker.
word hier nog wel eens gebruikt bij een 32A verdeler als er maar een 16A aansluiting is.
deze mag, waarom: de 16cee gaat in een aansluiting die volgens de regels maar maximaal 16A kan afgeven.
Hier kan dus niet meer dan 16A gaan lopen. de 32cee heeft hier natuurlijk totaal geen moeite mee.
Andersom mag het niet. er vanuit gaande dat de aansluitingen zijn afgezekerd op de juiste zekeringwaarden.

echter zit er een kleine waardheid in wat de technicus zegt.
maar dit heeft het de polen te maken.
een verloop van vier 4 polige --> 5 polige mag niet, omdat je op dat moment suggereert dat er een nul aanwezig is terwijl dit niet aan de orden is.

Stroom en met name hogere Ampere blijft iets waar je goed mee op moet letten.
en alleen iets doen als je er zeker van bent dat het juist is.

Leg dagelijks industrielen installaties aan.
en kom dan helaas ook vaak dingen tegen die niet juist/ gevaarlijk zijn.
Kan het niet vaak genoeg zeggen:

Geen verstand zaken??? Laat het een deskundige maken!!!
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)