Forum > Off-Zone

Het centrale fotografie topic (partypics, apparatuur, tips)

(375 reacties. Pagina 33 van 38)
Moderator(s): Dré
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
15-2-2011 16:20

watje schreef:

Flits gebruik bij publiek foto grafie (dus de bezoekers op de foto dat kan met een flitser)
Sfeerplaatje eigenlijk altijd zonder

Voorbeelden:
Geen flits
Geen flits

Met flits

(kon geen goed feest voorbeeld vinden met flits, sorry!)
Mijn broer maakt vele foto's op evenementen en gebruikt ook vaak een flits bij sfeerplaatjes waardoor de foto nog beter uitkomt. Belangrijk is natuurlijk om de intensiteit e.d. goed in te stellen. Ach ja, dat leert hij op de fotovakschool laugh :D
I Love House Music!
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
15-2-2011 16:47

Mifex schreef:

Mijn broer maakt vele foto's op evenementen en gebruikt ook vaak een flits bij sfeerplaatjes waardoor de foto nog beter uitkomt. Belangrijk is natuurlijk om de intensiteit e.d. goed in te stellen. Ach ja, dat leert hij op de fotovakschool laugh :D
Dat geloof ik direct, het ging hier echter om snel even een foto te maken.
Ben geen fotograaf he :P
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
31-5-2011 09:11
Beste allen,

Al langere tijd loop ik met het idee om een fototoestel aan te schaffen en binnenkort heb ik eindelijk het budget hiervoor! Hartstikke mooi natuurlijk. In mijn zoektocht naar een goede beginners DSLR kom ik eigenlijk uit bij 2 camera's: de Canon EOS 1100D en de Nikon D3100. Qua prijs met standaard kitlens (18-55) liggen deze aardig bij elkaar.

Nu is mijn vraag; welke is beter geschikt voor mij? De Canon heeft een hogere ISO waarde (6400 tov 3200 Nikon) wat mij belangrijk lijkt bij het maken van dipsko-foto's waar de camera ook voor gebruikt gaat worden. De Nikon heeft daarin tegen weer een hoger aantal megapixels en nog wat zaken.

Omdat ik een beginner ben op dit gebied is het voor mij moeilijk om goed te kiezen wat nu echt belangrijk is.

Zijn er meer mensen die deze keuze hebben moeten maken? Wie kan mij tips geven waar op te letten en wat hier belangrijk is? Moet vast en zeker lukken aangezien er genoeg fotografen op het forum rond lopen.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
31-5-2011 11:25
Megapixels is helemaal niet echt belangrijk meer bij die range. Een beetje "genoeg is genoeg, en 2x genoeg is ook genoeg". Die hogere iso waarde is leuk, maar hoe bruikbaar is die ISO waarde? Lees: hoeveel ruis heb j bij die iso waarde? Als de Canon daadwerkelijk een hogere lichtgevoeligheid heeft is dat inderdaad zeker een pluspunt. Dat wil dus zeggen dat de canon bij dezelfde ISO minder ruis vertoont of bij dezelfde hoeveelheid ruis een hogere ISO waarde kan halen wink ;) ('t is maar hoe je t ziet).
It's time to play the music, It's time to light the lights..
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
31-5-2011 11:35
Heb een test gevonden op internet tussen de twee modellen, de D3100 lijkt het te winnen. Hier staat ook dat de Nikon een lagere ruis heeft als ik het goed bekijk.

Klik
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
31-5-2011 12:20
ik moet zeggen dat ik de verschillen nu niet erg heel erg schokkend vind. Voor video lijkt de Nikon wel wezenlijk beter.
Verder is er weinig uitleg over de "Lower noise at high ISO" score. Hebben ze dan bij beide de hoogst mogelijke ISO waarde genomen? In dat geval zegt dat punt dus helemaal niets.

Lees ook deze review van de Nikon en deze van de Canon.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DjbirdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-6-2004
Laatste: 18-10-2023
Berichten: 372
31-5-2011 13:32
In dit segment DSLR camera's maakt het vrijwel niets uit welke van de twee je koopt. Ze ontlopen elkaar bijna niet. Ga gewoon eens naar een fotowinkel en kijk welke beter in de hand ligt, hoe de bediening is etc.
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
31-5-2011 13:36
Denk ook na over de toekomst, als je later nog eens wat anders wilt... Als je nu al een merk kiest die later ook bij je wensen aansluit kun je ook die lenzen hergebruiken in de toekomst.
Waar zit de cut op dit apparaat?
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
2-6-2011 17:00
Flitsen is quasi steeds nodig, ook bij sfeerbeelden. Puur om het onderwerp te "bevriezen" als het ware. Het is dan wel belangrijk dat je je flitser en camera zo instelt dat je een grote exposure hebt en zo dus veel licht binnen trekt, en dan een korte flits gebruikt om het onderwerp hier op vast te zetten. Een goede camera met een goede flitser zal dit eigenlijk mits je de juiste basisinstellingen erin zet zo goed als helemaal zelf regelen.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
4-6-2011 15:09
Een aantal tips zijn hier al eerder genoemd, maar misschien toch een handig artikel wat de boel een beetje op een rijtje zet:
klik

Terug naar forum Reageer (zonder quote)