Forum > Licht

Zelfbouwproject:: laser

(65 reacties. Pagina 7 van 7)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
10-5-2011 17:22
QM2000.NET stuurt de laserbeelden weliswaar over een netwerkverbinding naar de adapter, maar niet real-time. De data wordt over het netwerk in het geheugen van de adapter geladen en die speelt ze met z'n eigen processor af. Er kan dus nooit sprake zijn van enige latency of missynchronisatie.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Stoney3KStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2009
Laatste: 7-1-2013
Berichten: 101
11-5-2011 01:14

Victor schreef:

QM2000.NET stuurt de laserbeelden weliswaar over een netwerkverbinding naar de adapter, maar niet real-time. De data wordt over het netwerk in het geheugen van de adapter geladen en die speelt ze met z'n eigen processor af. Er kan dus nooit sprake zijn van enige latency of missynchronisatie.
Maar wordt dan de hele show in het QM2000.NET bord geladen of wordt er een bepaald aantal ILDA-frames gebufferd? Want in het eerste geval heb je aan het regie-einde weinig meer van een controller nodig, in het tweede geval zit je onvermijdelijk aan een vertraging. Als je dus live schuift moet het snel (en betrouwbaar) genoeg kunnen reageren om met de show mee te komen.

Ik heb me wel altijd afgevraagd, in de lichttechniek is het van 0-10V analoog, naar DMX, en uiteindelijk naar Art-Net gegaan. Beide laatste zijn open standaarden. In de lasershows ging het van ILDA (feitelijk 0-10V) naar een netwerk, waar iedere fabrikant er weer zijn eigen protocol-oplossing op nahoudt. Zijn er nooit 'tussenstappen' geweest en heeft er nooit iemand nagedacht over een wat meer open, interoperabele standaard voor lasershows? Of zijn alle fabrikanten te druk bezig om hun eigen omzet te beschermen?

We gaan het maar niet hebben over het 'hobbycircuit' waar je bouwers nogal eens routers in de projectors in ziet bouwen en dan een FB3 over USB aansturen via USB-over-netwerk... dat kan, zacht gezegd, 'interessante' situaties opleveren.... ahum. shut up :X
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
11-5-2011 01:49

Mifex schreef:

Beste mensen,

Ik heb een probleem met mijn RGB laser wat onderhand al een zelfbouwproject is geworden. De scanners waren stuk en ik heb nu het setje van xplod overgenomen. Hierdoor moesten alle andere prints eruit (scanneramps, dmx, music, ildaboard). De ilda kabel is vervolgens aangesloten op de scanners. Werkt verder prima. Echter als ik de ilda poort doorkoppel aan de RGB wil de laser niet meer blanken. In pangolin wil ik bijvoorbeeld groen aan, maar dan blijven alle kleuren aan. Nu dacht ik dat het kwam door de + en - pool. Dit heb ik omgedraait en nu gaan alle lasers uit maar willen ook niet aan gaan. Probleem is dus dat ik een hele leuke RGB laser heb die alleen nog maar wit kan geven en niet uit kan (oftewel, een lijn recht het publiek in en dat moeten we niet hebben). Wat kan dit zijn?

Even ter informatie:

Pin 1: X
Pin 14: X-
Pin 2: Y
Pin 15: Y-
Pin 3: R
Pin 16: R-
Pin 4: G
Pin 17: G-
Pin 5: B
Pin 18: B-

m.v.g.
Opgelost denk ik, morgen even testen. Ik vond dit artikel en hieruit blijkt dat het hele zooitje verkeerd zit aangesloten ashamed :$
I Love House Music!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
11-5-2011 09:03

Stoney3K schreef:

Zijn er nooit 'tussenstappen' geweest en heeft er nooit iemand nagedacht over een wat meer open, interoperabele standaard voor lasershows? Of zijn alle fabrikanten te druk bezig om hun eigen omzet te beschermen?
De markt is erg klein en daarmee de noodzaak niet erg groot. Daarnaast werken alle grote bedrijven id ik ken met pangolin en is dat daarmee een soort standaard geworden laugh :D.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
11-5-2011 09:27

Stoney3K schreef:

Maar wordt dan de hele show in het QM2000.NET bord geladen of wordt er een bepaald aantal ILDA-frames gebufferd?
De hele show wordt in het geheugen van de Pangolin controller geladen.
In de lasershows ging het van ILDA (feitelijk 0-10V) naar een netwerk, waar iedere fabrikant er weer zijn eigen protocol-oplossing op nahoudt.
Hoe andere fabrikanten het doen weet ik niet, maar in het geval van Pangolin is men eigenlijk met .NET helemaal niet overgestapt van ILDA naar netwerk. De verbinding tussen kaart en laserprojector is nog steeds analoog ILDA-norm. Het enige dat men gedaan heeft is dat normaal de Pangolin QM2000 kaart rechtstreeks in een pci-slot van de pc zit en dat daar met .NET een touwtje tussen komt waarvoor men heeft gekozen voor een netwerkprotocol.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
11-5-2011 12:25

Stoney3K schreef:

Victor schreef:

QM2000.NET stuurt de laserbeelden weliswaar over een netwerkverbinding naar de adapter, maar niet real-time. De data wordt over het netwerk in het geheugen van de adapter geladen en die speelt ze met z'n eigen processor af. Er kan dus nooit sprake zijn van enige latency of missynchronisatie.
Maar wordt dan de hele show in het QM2000.NET bord geladen of wordt er een bepaald aantal ILDA-frames gebufferd? Want in het eerste geval heb je aan het regie-einde weinig meer van een controller nodig, in het tweede geval zit je onvermijdelijk aan een vertraging. Als je dus live schuift moet het snel (en betrouwbaar) genoeg kunnen reageren om met de show mee te komen.
Dat ligt eraan. LivePro streamt LIVE frames naar de QM2000. Een voorgeprogrammeerde show (met ShowTime 2000 gemaakt) wordt in het geheugen van de QM geladen en vanaf daar afgespeeld (en alle effecten etc. worden realtime toegepast door de QM2000 op de frames).
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)