Forum > Geluid

100v speakers op een synq 1k0

(93 reacties. Pagina 4 van 10)
Moderator(s): Dré
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
13-4-2011 17:21

Stoney3K schreef:

Dan nog zal er een aardige partij stroom door de wikkelingen van die trafo heen moeten en gezien de afmetingen van dat ding heb ik daar (ook op HF) echt mijn twijfels over. De wetten van de fysica en met name die van Ohm veranderen niet als je een trafo aanstuurt met een aantal KHz om er 4 ampère doorheen te jagen. (Sterker nog, als die frequentie té hoog wordt, dan wordt dat nog verrekte moeilijk omdat het effectieve draadoppervlak minder wordt door skin-effect, hoe dik je de wikkelingen ook maakt.)
Het skin effect treed op vanaf een Hz of 100.000. Daarnaast maak je de draad niet dikker maar gebruiken we litze, fijne dunne koper draadjes met heel veel opervlakte.

Ga je verdiepen in de materie...
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
Schno009Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-9-2007
Laatste: 7-7-2022
Berichten: 122
13-4-2011 17:39
De transformator in de synq is zeker niet klein, hij is voor een schakelende voeding zelfs vrij gigantisch. Trek eens een stevige computervoeding van ca. 500 watt continue open. Daar zie je ook maar een klein transformatortje in zitten.

Als windingen in dit soort trafo's word mede gelet op het skin-effect doorgaans ook geen draad meer gebruikt, maar opgerolde strippen van koper die ca. 0,5 mm dik zijn en 30 of 40mm breed.

Op deze foto staat een SMPS van 2KW continue: linkje

Neem als referentie voor de maat maar de TO-220 FET's op de koelplaat, de trafo is ongeveer dezelfde orde van grootte als die in de Synq

EDIT: nog even reageren op het bericht hierboven; het skin effect treedt altijd op, alleen de diepte tot waar stromen doordringen zijn omgekeerd evenredig met de frequentie. Bij 10Khz is de doordringingsdiepte al minder dan ca. 1 mm. Het is zeker niet ondenkbaar dat SMPSssen voor versterkers op een veel hogere frequentie draaien dan het frequentiebereik van de versterker zelf, dus rond de 40 Khz...
Stoney3KStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2009
Laatste: 7-1-2013
Berichten: 101
14-4-2011 00:00

Dré schreef:

Die gekke henk ben je zelf. JIJ was immers de persoon die aangaf dat er GEEN galvanische scheiding zit in de Digit versterkers.
Ho eens even: Een gebrek aan galvanische scheiding is iets compleet anders dan een nuldraad en een aardedraad die aan elkaar verbonden zitten in het apparaat.

Als het apparaat galvanisch gescheiden is van het net, dan betekent dat dat er géén elektrische verbinding mogelijk is tussen óf de nul, óf de fase en één van de uitgangsdraden of aanraakbare geleidende delen van het apparaat. In het geval van een versterker betekent dat dus dat 0VDC op een compleet ander niveau kan liggen dan 'nul' uit de nuldraad.

De aarde staat hier los van en wordt over het algemeen juist bewust verbonden met de 0VDC aan de versterker-kant (als er een gescheiden trafo aanwezig is) om te zorgen dat je signaalniveau's ten opzichte van het ingangssignaal vast liggen. Echter die zijn (als het goed is) zelf ook galvanisch gescheiden met een tweetal AF-transformators op de XLR-aansluitingen, dus nodig is het niet, maar nuttig is het wel.

Een SMPS heeft vaak een autotransformator omdat die een stuk lichter is voor het vermogen dat ie kan leveren. Een compleet galvanisch gescheiden SMPS is mogelijk, maar een heel stuk lastiger omdat je de signalen van de controller weer (galvanisch gescheiden, dus bijvoorbeeld optisch) terug moet sturen aan de hoogspannings- of netkant en er geen enkele verbinding mag bestaan tussen de hoge en de lage spanning. Was dat wel zo, dan is het apparaat namelijk niet veilig als er onverhoopt een hoge spanning wordt aangeraakt. (De lage spanning is namelijk via het slachtoffer geleidend verbonden met aarde, en dat doet pijn!). Bij een galvanisch gescheiden apparaat zoals een scheertransformator moet je beide aansluitingen tegelijk aanraken om een stroomkring te kunnen maken.

In een SMPS met een autotransformator zijn de 0VDC en de nuldraad juist met elkaar verbonden omdat ze beide op de onderkant van de transformatorwikkeling uitkomen. De aardedraad is dan bewust NIET met 0VDC verbonden, of er wordt gebruik gemaakt van een bruggelijkrichter die de fase op +110VAC legt en de nuldraad op -110VAC. De nul (en dus aarde) is daartussen zwevend, maar een elektrische verbinding is (in theorie, als gevolg van bijvoorbeeld een storing) nog steeds mogelijk.
Schno009Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-9-2007
Laatste: 7-7-2022
Berichten: 122
14-4-2011 09:19
Zo veel lastiger is een galvanisch gescheiden SMPS helemaal niet, de meest courante IC's voor SMPSsen hebben zelfs in de datasheets al appnotes staan voor gebruik van een optocoupler. Misschien bij van die mini-5 volt usb SMPSjes voor telefoonladers dat er een autotransformator wordt gebruikt, maar de wat serieuzere voedingen gebruiken nagenoeg allemaal terugkoppeling dmv. optocouplers.

Ik heb nog nooit een DIGIT open gehad, maar ik durf te wedden dat deze constructie erin zit.
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
14-4-2011 11:27

Stoney3K schreef:

In een SMPS met een autotransformator zijn de 0VDC en de nuldraad juist met elkaar verbonden omdat ze beide op de onderkant van de transformatorwikkeling uitkomen. De aardedraad is dan bewust NIET met 0VDC verbonden, of er wordt gebruik gemaakt van een bruggelijkrichter die de fase op +110VAC legt en de nuldraad op -110VAC. De nul (en dus aarde) is daartussen zwevend, maar een elektrische verbinding is (in theorie, als gevolg van bijvoorbeeld een storing) nog steeds mogelijk.
Even kijken wat je hier nu effectief zegt;

Stel dat een bruggelijkrichter dan dus fase op +110VDC ( denk ik dat je bedoelt ) legt en -110VDC op de nul ( of dan dus eigenlijk min ) dan wil jij de zgn. nul met de aarde verbinden? ( die dus effectief -110VDC produceert die elke aardlek om laat slaan..)

En je wilt de 0VDC aan de nuldraad verbinden.. steek de stekker andersom in het stopcontact en 0VDC = 0VDC maar nul = fase.
Oops, alsnog 230V op je luidsprekeruitgangen.

Begrijp ik dit nou goed of lees ik het verkeerd?
If it ain't Dutch it ain't much...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
14-4-2011 13:11
Ik ben blij dat de op niet heeft gezegd: "Tom ik koop dat 100 volt ding wel van jouw voor die 40 euro".

Dan hadden we deze leuke deze discussie gemist,
ik geniet met volle teugen wink ;)

100 volt speakers horen officieel aan de aarde te hangen als ze geleidend kunnen zijn.
Maar dit hoeft niet perse als de gesloten behuizing van de speaker geheel van kunststof is.
We krijgen dan als het ware een dubbel geïsoleerde situatie, toch? waar zou je immers aan moeten aarden?
In het ergste geval kan dan precies het zelfde gebeuren als wat er bij een normale speaker + versterker zou gebeuren als de voeding doorslaat: je spoelen van de filters/trafos of speakers branden door.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Stoney3KStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-6-2009
Laatste: 7-1-2013
Berichten: 101
15-4-2011 18:13

Daniel-sound schreef:

Stoney3K schreef:

In een SMPS met een autotransformator zijn de 0VDC en de nuldraad juist met elkaar verbonden omdat ze beide op de onderkant van de transformatorwikkeling uitkomen. De aardedraad is dan bewust NIET met 0VDC verbonden, of er wordt gebruik gemaakt van een bruggelijkrichter die de fase op +110VAC legt en de nuldraad op -110VAC. De nul (en dus aarde) is daartussen zwevend, maar een elektrische verbinding is (in theorie, als gevolg van bijvoorbeeld een storing) nog steeds mogelijk.
Even kijken wat je hier nu effectief zegt;

Stel dat een bruggelijkrichter dan dus fase op +110VDC ( denk ik dat je bedoelt ) legt en -110VDC op de nul ( of dan dus eigenlijk min ) dan wil jij de zgn. nul met de aarde verbinden? ( die dus effectief -110VDC produceert die elke aardlek om laat slaan..)

En je wilt de 0VDC aan de nuldraad verbinden.. steek de stekker andersom in het stopcontact en 0VDC = 0VDC maar nul = fase.
Oops, alsnog 230V op je luidsprekeruitgangen.

Begrijp ik dit nou goed of lees ik het verkeerd?
Je leest het dus verkeerd. Als je een volle-brug gelijkrichter gebruikt ligt de (-) pool daarvan aan de gelijkspanningskant op een zwevend (ofwel onbekend) potentiaal ten opzichte van aarde. Er kan door de constructie van de gelijkrichter namelijk geen stroom naar de (-) pool toe vloeien vanuit het net, alleen vanuit de (-) pool naar het net toe. De stroom vanuit het net zal altijd naar de (+) pool van de gelijkspanningskant vloeien.

'https://images.blog-u.net/wp-content/uploads/2010/09/Diodes-bridge-Rectifier.jpg

Wat er nu vaak gedaan wordt is dat de aardedraad (en alleen de aardedraad, dus niet de nuldraad) verbonden wordt met die (-) pool en die wordt dus (door de definitie van 'aarde') op een potentiaal van 0V gelegd. Als gevolg zal de andere kant van de gelijkspanning op de gelijkgerichte waarde van de wisselspanning (zo'n slordige 300V, met een aardige rimpel) komen te liggen. De werkelijke potentialen aan de wisselspanningskant maken in zo'n situatie dan niet meer uit.

Als je aardedraad nu verder nergens aan vast zit, dan heb je hooguit het probleem dat het hele apparaat zwevend is ten opzichte van de 'echte' aarde en je signaalniveau's tussen apparaten misschien niet al te betrouwbaar zijn. Qua veiligheid is er niks aan de hand, sinds er (als de gelijkrichter zijn werk goed doet!) geen stroom naar het aardpunt TOE kan vloeien en naar buiten kan komen. Dit wordt allemaal weer via de gelijkrichter terug het net in geleid.

Mocht je aardedraad aangesloten zijn en toevallig aan de nuldraad hangen (in de krachtstroomverdeler, dus) dan heb je misschien mazzel, maar functioneel maakt het geen verschil. Het wordt wat anders als de diodes aan de aard-kant (OUT -) hun werk niet meer doen en doorslaan, dan kan er dus wel stroom vanuit het net naar de aarde vloeien en omgekeerd. De nul wordt dan (onbedoeld) hard aan aarde gelegd.

Vergeet niet dat een aardedraad alleen bedoeld is om een potentiaal vast te leggen (en voor het afvoeren van foutstromen), niet als een stroomvoerend element. In principe gaat de stroom via fase en nul heen en terug.
100 volt speakers horen officieel aan de aarde te hangen als ze geleidend kunnen zijn.
Maar dit hoeft niet perse als de gesloten behuizing van de speaker geheel van kunststof is.
We krijgen dan als het ware een dubbel geïsoleerde situatie, toch? waar zou je immers aan moeten aarden?
In het ergste geval kan dan precies het zelfde gebeuren als wat er bij een normale speaker + versterker zou gebeuren als de voeding doorslaat: je spoelen van de filters/trafos of speakers branden door.
Ware het niet dat veel 100V speakers gebruikt worden in buitensituaties waar er gewoon met een naald door de leiding heen wordt geprikt. Dat staat vaak ook blootgesteld aan de elementen, en dat betekent dus een mooie situatie die om kortsluiting vraagt. ;)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
16-4-2011 10:32

Stoney3K schreef:

Ware het niet dat veel 100V speakers gebruikt worden in buiten situaties waar er gewoon met een naald door de leiding heen wordt geprikt. Dat staat vaak ook blootgesteld aan de elementen, en dat betekent dus een mooie situatie die om kortsluiting vraagt. ;)
Zo word het nog wel eens gedaan, maar dat gebeurt dan meestal met prikkabel.
Maar dan is er op zeker geen aarde draad, en wat maakt dat trouwens uit?
zolang je maar kunststof speakers gebruikt.

En als je dat goed doet, zet je de twee naalden (of beter veiligheidsspelden) van je speaker altijd een centimeter of 20 uit elkaar. Dan hoef je nooit bang te zijn voor kortsluiting. En als je een evenment hebt waar je molest kan verwachten, tapje het even netjes af.
Het priksysteem heb ik trouwens nooit zo gehanteerd. De laatste tien jaar heb ik het met speakon en haspeltjes.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
18-5-2011 18:01

Dré schreef:

Neem een versterker die deze 100V (of van mijn part 70V) in brug zelfstandig haalt (dus zonder trafo gedoe) en klaar ben je (geen zware trafo meer nodig).

100V komt overeen met een versterker die ongeveer 1200W in 8 Ohm kan leveren. Een Synq 1k0 kan 1080W in 8 Ohm brug leveren. Close enough ;-)
Normaliter gebruik ik altijd gewoon 100v versterkers, maar als ik het goed begrijp kan ik een normale versterker met genoeg vermogen ook inzetten? Uit voorgaande verhalen wordt mij nu niet helemaal duidelijk hoe dit in zijn werk gaat.
Heb ik sowieso een trafo nodig achter een normale versterker of is dat bij een versterker zoals de Synq 1k0 in brug niet meer nodig?
Welk vermogen moet ik dan mee gaan rekenen, niet die 1080watt lijkt me?
Waar zit de cut op dit apparaat?
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
18-5-2011 19:05
Je hebt geen trafo nodig en je hebt 1080W aan vermogen.

Zie het als het lichtnet. Als het lichtnet 230V levert ben jij blij want dan kunnen de lampjes die je aansluit op vol vermogen branden, idem bij een 100V versterker. Vervolgens kun je zoveel lampjes parallel zetten als je wilt, zolang je maar niet over het maximale vermogen heen gaat dat de stroomgroep kan leveren. Idem bij een 100V versterker.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)