Forum > Licht

Het welles en nietus van brandmeldinstallaties, kan iemand hier iets over vertellen?

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
LasStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-3-2011
Laatste: 3-3-2011
Berichten: 1
3-3-2011 12:32
In mijn vrije tijd licht ik (amateur) concerten / optredens uit. Voor wat midden- tot grotere concerten gebruik ik bewegend licht (movingheads) en een hazer (oil-cracker). Dat laatste heeft inmiddels voor wat hoofdpijn gezorgd met betrekking tot brandmeldinstallaties. Niet zo zeer voor het feit dat deze installaties af gaan bij rook, maar meer voor het welles en nietus van regelgeving waar ik nog niet zo in thuis ben. Hopelijk kan iemand mij hier een zinnig antwoord voor geven.

In zaaltjes waar geen brandmeldinstallatie aanwezig is kon ik tot nu toe zonder problemen een hazer gebruiken.

Een aantal maanden geleden werd ik gevraagd om voor bewegend licht te zorgen voor een groot concert in een sporthal. Nu heb ik als 'bezoeker' vaak genoeg meegemaakt dat er bij concerten in (andere) sporthallen gebruik wordt gemaakt van een hazer waarbij de meldinstallatie blijkbaar tijdelijk wordt uitgeschakeld. Vooraf had ik aan de organisatie gevraagd of er een brandmeldinstallatie aanwezig was en tevens gevraagd of ze konden regelen dat die tijdelijk uitgeschakeld kon worden, dat zouden ze gaan vragen en regelen. Op de dag van opbouw weer gevraagd, maar daarna niets meer gehoord (daar ging het achteraf fout). Daarna alles opgebouwd (movingheads, truss etc). Vlak voordat het concert begon (de hazer stond al aan) kwam de organisatie mij vertellen dat er geen rook gebruikt mocht worden van de beheerder. Je snapt, als je dan al je headjes al hebt ingeprogrammeerd, dan is dat op zo'n moment behoorlijk frustrerend. Vervolgens zelf maar even een gesprek begonnen met de beheerder (aardige gast trouwens) en die vertelde me dat de brandmeldinstallatie niet uit kon en ook nooit uitgezet mocht worden. Een persoon naast hem steunde hem in zijn mening en vertelde dat hij zich niet voor kon stellen dat dit in andere sporthallen wel mocht. Dan is het 2 tegen 1. Achteraf mochten we van de beheerder (gelukkig) wel (zeer) beperkt haze gebruiken en is het alarm niet afgegaan . Maar je begrijpt, ik voelde me er niet lekker bij.

Recent was het weer raak. Ik werd gevraagd of ik licht wilde doen in een zaaltje voor een klein concert. Toen vooraf gaan kijken voor de opstelling etc. Blijkt de hele zaal vol te hangen met melders. Vervolgens aan het einde met organisatie / beheerder gepraat en aangegeven dat ik graag gebruik wilde maken van een hazer. Wederom zeer (!) verontwaardigde blikken toen ik het had over de brandmeldinstallatie. Alsof ik iets verschrikkelijks van plan was! Iets wat nooit en te nimmer zou mogen. Dat concert toen helaas zonder bewegend licht gewerkt.

Nu lees ik op forums dat er regelingen zijn dat wanneer er een x-aantal BHV'ers aanwezig zijn, de meldinstallatie voor een aantal uren uitgezet mag worden. Nu vraag ik me af of zo'n organisatie zo'n verzoek van mij wel serieus zou nemen, gezien de heisa, kosten etc. voor een rookdoosje waar men als leek het nut niet van in ziet.

Een lang verhaal met tot slot de vraag: hoe regelen jullie dit?
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
3-3-2011 16:47
Antwoord is simpel: Als men een belichte concert of show wil, kan het zonder rookmachine/hazer, niets aan de hand. Wil men lichtbundels die als decor fungeren, moet er een hazer/rookmachine bij. Keuze aan klant.

En ja, ik heb altijd meegemaakt dat als er minimaal 1 of 2 (?) "brandwachten" aanwezig waren, de installatie op "uit" mocht.

Ook mooi aandachtspunt is overigens de brandmelding via optische melders met reflector hoog in een sporthal, leuk als je takels inhangt en trussen hijst..
Light Image
Bassie RassieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2006
Laatste: 21-3-2016
Berichten: 189
3-3-2011 20:12
Vaak kunnen bij brandmeldinstallatie's wel zone's uitgezet worden (hoeft nooit helemaal uit, bijvoorbeeld dat de rookmelders uitstaan maar de handmelders nog werken). Het is maar net welke systeem er wordt gebruikt en hoe het geprogrameerd is.

Het is vaak dat de beheerder alleen maar het brandalarm aan en uit zet. (of weet hoe het erop en eraf moet.)

Wat je van de brandweer hoort is: De centrale mag uitgezet worden, maar dan dient dit vervangen te worden door "brandwachten".
Freelancer in de noordelijke provincies
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1139
3-3-2011 21:47
Bijna elke klus die ik doe worden de automatische brand melders uitgezet en vervangen door 1-3 brandwachten.
Belichten zonder rook is als koken zonder kruiden.

Het is waarschijnlijk een goed idee om een technische rider op te zetten, waarin je al dit soort problemen van te voren schriftelijk oplost.
Elke brandmelder kan worden uitgezet, hoe zouden er ander uberhaubt laswerkzaamheden plaats kunnen vinden.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
4-3-2011 10:19
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 4-3-2011 13:51
Wij vragen het altijd gewoon even ter plaatse aan de beheerder van de zaal.
Kan of wil hij niet, dan maar niet.
Geen tijd en zin in uitgebreide discussies.

Douwe schreef:

Het is waarschijnlijk een goed idee om een technische rider op te zetten,
Dat werkt wel in grote zalen en als je Marco heet,
maar als je de Jantje Drive-in Show heet,
en je moet voor tante Sjaan in de sportkantine aan de gang,
of voor ome Joop in het Wapen van xxxx,

Dan zal de beheerder niet snel overstag gaan om zijn melders uit te zetten,
sterker nog hij weet vaak niet eens dat het kan en hoe het moet.
Ook heeft de beheerder strikte opdracht van de brandweer dat het moet werken....
Ga daar maar eens tegenin.

Dat kan alleen als uitschakelen van de melders een bekend gegeven is, en men exact weet hoe men dan moet handelen.
Maw. als je het vraagt aan de beheerder, en hij weet het niet , ga dan maar verder niet aandringen,
want dan word jij al snel bestempeld als "moeilijk".
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dimi_vStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2007
Laatste: 22-2-2022
Berichten: 295
4-3-2011 12:32
dat laatste ben ik met je eens en zo doe ik dat ook (of als mensen zelff vinden of denken dat de rook schadelijk is, droge keel veroorzaakt, etc.). Kan me voorstellen dat het in het geval van een serieuze lichtshow bij een concert oid wel anders is om zonder rook te werken dan voor een feestje van 50-100 man in de door jouw genoemde zaaltjes happy :)
DjgysStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-3-2008
Laatste: 18-6-2014
Berichten: 99
21-3-2011 22:33
hoi

vaak is het bij TE VEEL rook dat de melders vies worden en als de brandmeld instalatie weer in bedrijf word gezet dan is er een storing. dan moet er een monteur komen (meschien ik wel) die de melder kan schoon maken of int ergste geval moet vervangen.

als je het bester wilt doen moet je de betreffende lus uitschakelen en dan een passend kapje op de melder zetten of afplakken en nog beter is de melders eraf te draaien.
dan riskeer je niks.

bij mij is het altijd makkelijk. heb een certificaat als brandmeld monteur. wink ;)

en altijd even duidelijk maken dat je niet voor de kosten van de brandweer opdraait.
( 1600 euri per auto is nie niks. )
Dj krissieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2006
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 387
22-3-2011 19:01
Volgens mij heeft het grotendeels te maken met hoe de verzekering geregeld is. Net zoals je fiets verzekerd is tegen diefstal als je beide sleutels nog hebt.

Dus het pand is verzekerd tegen brandschade als de brandmeldinstallatie hun werk goed heeft gedaan, tenzij op papier staat dat de installatie vervangen mag worden voor brandwachters...

Of heb ik dit totaal mis?
PimMCStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-1-2008
Laatste: 30-5-2013
Berichten: 34
23-3-2011 00:19
Zowieso is in alle gevallen van uitschakeling met brandmeldinstallaties geheel op verantwoording van de beheerder!

Een brandmeldinstallatie kan geplaatst zijn op eis van de brandweer, gemeente of verzekeringsmaatschappij.
Echter kan de klant zelf altijd nog de centrale uitschakelen ivm bijzondere activiteiten.
Alle schade die op kan treden bij een calamiteit is geheel onder verantwoording van de klant zelf.

het PAC zal ook zeker wel vertellen dat je een centrale niet mag uitschakelen, alleen in bijzondere gevallen (en dan liefst in delen) en soms zeggen ze dat het mag voor maximaal 1 uur!
Maar dit kan per meldkamer verschillend zijn.

Zelf vraag ik altijd goed na of er gebruik gemaakt mag worden van rookmachine's tijdens een show.
Zo niet of twijfel, laat ik de rookdoos ook thuis. Jammer voor het totaaleffect... als het niet anders kan..
JeroenstapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-11-2008
Laatste: 14-2-2022
Berichten: 130
23-3-2011 00:28
Dat is inderdaad een punt. Het is best begrijpelijk om nee te zeggen, om er maar voor te zorgen dat je brandverzekering ten alle tijden geldig is. Een zaaleigenaar is tenslotte over het algemeen geen expert op het gebied van brandmeldinstallaties. Er is veel geld neergelegd voor een degelijke installatie, vaak met storingscontract, om daar niet meer naar om te hoeven kijken.
Hoe vaak zal het wel niet zijn voorgekomen dat er voor niets brandweer voor de deur stond omdat er: Een zone aanstond die uit had moeten staan, een zone te vroeg na het gebruik van rookmachines weer is ingeschakeld of dat de rook verder het gebouw in trok dan verwacht?
Of andersom, dat de installatie niet volledig ingeschakeld is geweest bij het verlaten van het pand, met alle gevolgen van dien voor de verzekering (mocht er iets gebeuren in die periode).
Waarschijnlijk zullen locaties die op dit gebied eerder problemen hebben gehad, een strenger beleid hebben.
Als je ergens een professionele show neerzet, kan je ook professioneel overleggen over het belang van rook, dan wel het professioneel overleggen over het tijdelijk uitschakelen van de brandmeldinstallatie en het inhuren van brandwachten. Waar een wil is, is een weg. Als die weg maar volgens de richtlijnen en op een fatsoenlijke manier wordt aangelegd.
hebben jullie ook gelijkstroomkabels ?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)