Forum > Geluid

Kanaal luider dan ander

(21 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 27-5-2024
Berichten: 390
1-2-2011 13:39
Weet je ook zeker dat je de versterker niet per ongeluk op "bridge mode" hebt staan.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
Appie123Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 1-2-2011
Laatste: 2-3-2011
Berichten: 9
1-2-2011 14:27

klunz schreef:

Weet je ook zeker dat je de versterker niet per ongeluk op "bridge mode" hebt staan.

klunz
Nee hij stond in stereo modus
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 1-6-2024
Berichten: 9469
1-2-2011 14:42

Appie123 schreef:

Blijkbaar interpreteert de versterker het signaal van kanaal B dubbel zo luid als dit van kanaal A. Als ik echter het signaal via de versterker doorlink terug naar het mengpaneel, dan zijn beide inputs wel gelijk.

Hoe zou dit dan nog kunnen komen?
Dat is nu precies wat je kunt verwachten als een kabel gebalanceerd en ongebalanceerd doorgeeft.....
Ook is het niet ongewoon dat er een klein verschil in je gain van je versterker kan zitten.

Klinkt het geluid ook harder of brand de vu meter eerder?
Deze Vu meter die op deze versterker zit is ook niet echt een nauwkeurige te noemen.
Hij geeft slechts aan dat er signaal is, of dat hij clipt.

Het zou ook nog kunnen zij dat het schakelaartje voor de ingangsgevoeligheid niet helemaal lekker is.
Eenvoudig even te proberen: zet de versterker uit, haal het knopje een paar keer heen en weer, zet hem weer goed, en probeer het nog eens.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Appie123Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 1-2-2011
Laatste: 2-3-2011
Berichten: 9
1-2-2011 15:02

Tom schreef:

Appie123 schreef:

Blijkbaar interpreteert de versterker het signaal van kanaal B dubbel zo luid als dit van kanaal A. Als ik echter het signaal via de versterker doorlink terug naar het mengpaneel, dan zijn beide inputs wel gelijk.

Hoe zou dit dan nog kunnen komen?
Dat is nu precies wat je kunt verwachten als een kabel gebalanceerd en ongebalanceerd doorgeeft.....
Ook is het niet ongewoon dat er een klein verschil in je gain van je versterker kan zitten.

Klinkt het geluid ook harder of brand de vu meter eerder?
Deze Vu meter die op deze versterker zit is ook niet echt een nauwkeurige te noemen.
Hij geeft slechts aan dat er signaal is, of dat hij clipt.

Het zou ook nog kunnen zij dat het schakelaartje voor de ingangsgevoeligheid niet helemaal lekker is.
Eenvoudig even te proberen: zet de versterker uit, haal het knopje een paar keer heen en weer, zet hem weer goed, en probeer het nog eens.
Op de versterker staat inderdaad enkel een lampje met signal dat bij kanaal A pas veel later oplicht. Ik zal straks de schakelaar voor de inganggevoeligheid eens een paar keer heen en weer doen om te kijken of dit een verschil geeft, ik denk dat dit zowat het enige is wat ik nog niet heb geprobeerd, maar klinkt best wel mogelijk als het ene kanaal denkt dat de input sensitivity op 32db staat en dat het andere denkt dat het op 26db staat.
Appie123Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 1-2-2011
Laatste: 2-3-2011
Berichten: 9
1-2-2011 19:34

Appie123 schreef:

Tom schreef:

Appie123 schreef:

Blijkbaar interpreteert de versterker het signaal van kanaal B dubbel zo luid als dit van kanaal A. Als ik echter het signaal via de versterker doorlink terug naar het mengpaneel, dan zijn beide inputs wel gelijk.

Hoe zou dit dan nog kunnen komen?
Dat is nu precies wat je kunt verwachten als een kabel gebalanceerd en ongebalanceerd doorgeeft.....
Ook is het niet ongewoon dat er een klein verschil in je gain van je versterker kan zitten.

Klinkt het geluid ook harder of brand de vu meter eerder?
Deze Vu meter die op deze versterker zit is ook niet echt een nauwkeurige te noemen.
Hij geeft slechts aan dat er signaal is, of dat hij clipt.

Het zou ook nog kunnen zij dat het schakelaartje voor de ingangsgevoeligheid niet helemaal lekker is.
Eenvoudig even te proberen: zet de versterker uit, haal het knopje een paar keer heen en weer, zet hem weer goed, en probeer het nog eens.
Op de versterker staat inderdaad enkel een lampje met signal dat bij kanaal A pas veel later oplicht. Ik zal straks de schakelaar voor de inganggevoeligheid eens een paar keer heen en weer doen om te kijken of dit een verschil geeft, ik denk dat dit zowat het enige is wat ik nog niet heb geprobeerd, maar klinkt best wel mogelijk als het ene kanaal denkt dat de input sensitivity op 32db staat en dat het andere denkt dat het op 26db staat.
Ook dit mocht niet helpen. Het zal dan waarschijnlijk toch aan de interne gain van de versterker liggen, omdat alle andere dingen toch wel geëlimineerd zijn denk ik zo.
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
1-2-2011 20:09
Geen fase draai met je XLR pin bezetting? Perongelijk pin 2 en 3 verwisseld??

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
Appie123Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 1-2-2011
Laatste: 2-3-2011
Berichten: 9
1-2-2011 20:29

pascal schreef:

Geen fase draai met je XLR pin bezetting? Perongelijk pin 2 en 3 verwisseld??

Pascal
Dezelfde kabel geeft over kanaal A een zwak signaal en over kanaal B een sterk signaal dus lijkt me bizar. Misschien in de versterker zelf dan?
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
4-2-2011 01:35
Ja ik bedoel in je input sectie, dit heb ik wel eens een paar keer mee gemaakt met Crest versterkers..
Dan sta je ook raar te kijken hoor!!!

Alle kabels goed, maar het bleef dat 1 kant zwakker en niet vol 'power' leek te gaan...
..Je Ducktape brood voeren...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 31-5-2024
Berichten: 2052
4-2-2011 11:09
Is het een nieuwe of wat oudere versterker?
Kan ook een slecht contact tussen je xlr plug en de input zijn. Dan krijg je zoals Tom aankaart ook problemen met asymmetrisch en symmetrisch. Heb zoiets ook al eens meegemaakt.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-5-2024
Berichten: 13458
4-2-2011 21:02

Appie123 schreef:

Ik zit een beetje met een raar voorval. Ik heb mn mengpaneel aangesloten aan mn versterker via 2 xlr-xlr kabels. Nu krijg ik vanuit mijn versterker blijkbaar uit 1 kanaal een luider(en precies ook dynamieker) signaal door dan het andere.

Ik heb dan net ook eens de twee outputs van mn mengpaneel in twee xlr ingangen gestoken in mn mengpaneel om de sterkte(volume) van de signalen te vergelijken. Hieruit kon ik concluderen dat beide signalen even sterk(luid) waren.
Je gaf verderop aan een MM14D te hebben. Volgens de handleiding kan deze mixer GEEN line signalen aan op z'n XLR ingangen. Dus óf de handleiding is fout óf je hebt je hier vergist.

Je klacht is dus een onbalans van ca. 6dB ("2 x zo luid" komt overeen met een verschil van 6-10dB). Zo'n verschil wijst vaak op een uitgang die gebalanceerd zou moeten zijn MAAR het niet (meer) is. Bijvoorbeeld omdat de driver voor heet of koud defect is geraakt.

Anyway... Laten we er voor het gemak eens vanuit gaan dat je je vergist hebt en een XLR -> Jack verloopje gebruikt hebt voor het controleren of de signalen even hard zijn. In dat geval is het mogelijk dat je een XLR -> Mono jack verloopje gebruikt. Dan is het dus mogelijk dat je bij het aansluiten van de uitgang van je mixer op een ingang geen verschil ziet tussen links en rechts terwijl bij het aansluiten op je versterker (gebalanceerd in) genoemde 6dB optreedt.

Dus: Van de "zachte" uitgang even goed controleren of én heet (tussen pen 1 en 2) én koud (tussen pin 1 en 3) nog signaal geven. Kan simpelweg met een hoofdtelefoon en 2 losse draadjes.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)