Forum > Algemeen Forum

Wanneer KVK en BTW

(273 reacties. Pagina 21 van 28)
Moderator(s): Dré
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
24-1-2011 17:32
Dit klopt,

Hier ook, eenmanszaak. en bus prive gekocht. bij aanschaf hoef je de BPM niet te betalen.
Deze kun je doormiddel van een BPM verlegings forumieler verleggen.
Tevens betaal je het zakkelijkewegenbelasting (oude grijs kenteken)

Voorwaarder:
- MINIMAAL 10% van je km PER JAAR moeten zakelijk zijn.
- bij verkoop binnen 5 jaar aan particulier resterende BPM alsnog betalen. (dit dien jij te doen, particulier is hier namelijk niet van op de hoogte, de belasting komt dit geld bedrag dan bij jou innen)
- Bij stoppen van de zaak binnen 5 jaar resterende BPM alsnog afdragen.

Ik moet er even om liegen welke voorwaarder er aan de auto zitten.
Uit het hoofd mag er geen tweede zit rij zijn, tenzij je daar achter nog een laadruimte hebt van 2 mtr.
Gemeten aan de onderzijde van de laadruimte. vandaar ook vaak de schuinekant/ vak onder de achterbank, hierdoor word vaan de 2 mtr wel gehaalt. het precieze weet ik er niet van, dat heb ik niet uitgezocht omdat het mij om laadruimte ging en ik dus geen tweede zit rij heb.

Auto hoeft ondanks de voordelen niet bij het inkomen geteld te worden, omdat de aanschaf, onderhoud, brandstofkosten prive zijn.

Voordeel bij mij was 6500,- BPM niet betalen.
en ipv 117,- per maand 32,- pm wegen belasting.
Toch wel het overwegen van km bij houden waard wink ;)
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
25-1-2011 13:32
Kilometers bijhouden is ook het werk niet meer. Voor relatief lage prijzen zijn er complete track & trace systemen te koop, waarbij je de KM administratie zo in een excelbestandje krijgt.
DJErikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-8-2003
Laatste: 12-9-2013
Berichten: 21
25-1-2011 16:56
Daarnaast mag je ook nog eens minimaal 75% van de betaalde BTW op gebruikskosten (brandstof, reparatie e.d.) terugvragen, afhankelijk van hoeveel kilometers je zakelijk of privé maakt. Dit is af te leiden uit de kilometeradministratie, bij minder dan 75% zakelijke kilometers geldt deze 75%, bij meer dan 75% geldt het hogere percentage.

Daarnaast mag je vanuit je bedrijf jezelf € 0,19 vergoeden voor het bedrijfsmatig gebruik van je privéauto. Dit zijn dus kosten voor je onderneming.

Zelf werk ik ook volgens deze methode. In mijn dashboardkastje ligt een lijst, terwijl de motor 10 seconden warmdraait schrijf ik de kilometerstand op, en de bestemming. Alle bonnen voor de privéauto voer ik in mijn administratie in, en vraag direct de BTW terug. Voor mij werkt het ideaal. link belastingdienst
Niekj92Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2009
Laatste: 20-4-2014
Berichten: 126
24-5-2011 22:54
Wij willen binnenkort een dubbel asser kopen die we willen gebruiken voor het vervoer van de apparatuur.
B rijbewijs is al in bezit.

Nu is mijn vraag, kan ik het BE (aanhang) rijbewijs op kosten van de zaak doen. Zodat ik de BTW kan aftrekken?
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
24-5-2011 23:06
Weet je zeker dat je een BE rijbewijs nodig hebt?
Als het max. gewicht van auto/bus (incl. belading!) plus max. gewicht van aanhanger (incl. belading!) < 3500kg is *en*
het max. gewicht van de aanhanger (incl. belading) < ledig gewicht van auto/bus, dan is B voldoende.
Ja, dat geldt ook voor dubbelassers!
Mocht het max. gewicht van je aanhanger (iets) te hoog zijn, dan kun je dit laten veranderen bij de RDW (kost 50-60 euro).

Ik rijd met een max. 1200kg aanhanger achter een Touran ledig ~1500kg, max. ~2200kg.
Dit mag met rijbewijs B, want 2200+1200 < 3500 en 1200 < 1500.
De aanhanger weegt leeg 420kg, dus ik heb 780kg laadvermogen in de aanhanger plus ~700kg in de auto zelf happy :)

Daarnaast moet je auto/bus de aanhanger mogen trekken v.w.b. gewicht (staat op kentekenbewijs).
't is maar een hobby...
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
25-5-2011 08:15

niekj92 schreef:

Nu is mijn vraag, kan ik het BE (aanhang) rijbewijs op kosten van de zaak doen. Zodat ik de BTW kan aftrekken?
9 van de 10 keer wordt dit niet goedgekeurd door de belastingdienst. Omdat het een rijbewijs voor jezelf is, mag je deze kosten niet zakelijk inboeken. Je hebt er immers privé ook baat bij. (Als het moment komt dat het bedrijf niet meer bestaat, kun je er ook nog iets mee)

In het geval van het verstrekken van een rijbewijs aan personeel: Je kunt aandragen, dat je zakelijke motieven hebt om het rijbewijs zakelijk in te boeken (Bijvoorbeeld als je nu steeds een chauffeur moet inhuren), maar ook hier kan de belastingdienst moeilijk gaan doen. Je doet in ieder geval een verstrekking (incl. BTW) aan je personeel, waarbij een personeelslid dit ook moet opgeven bij de inkomstenbelasting en als werkgever moet je dit laten meetellen in de loonbelasting.

Kortom; rijbewijzen zijn een beetje een grijs gebied. Bij controle zal het altijd een discussiepunt zijn, waarbij jij goed moet verwoorden waarom je meent dat het halen van het desbetreffende rijbewijs een zakelijk doel heeft.
I am a TimeDriver!
Niekj92Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2009
Laatste: 20-4-2014
Berichten: 126
25-5-2011 12:49
Dank voor jullie reacties.

@Peter
Klopt inderdaad.
Regeltjes volgens CBR
Aanhangwagen t/m 750 kg
Geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.

Aanhangwagen meer dan 750 kg
In bepaalde gevallen is het bovendien toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg. te trekken met alleen geldig Nederlands rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden:

de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.
@John
Oké, dan ga ik dat waarschijnlijk ook niet doen ivm de nodige problemen die het kan veroorzaken.

Het maximale gewicht laten veranderen bij de RDW klinkt interessant. Waarschijnlijk kan ik hier wel iets mee.
Bedankt!
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
25-5-2011 21:50
Ik heb die keuze ook gehad, terugkeuren of E rijbewijs halen...ik heb gekozen voor het E rijbewijs. Heeft me uiteindelijk 400 euro gekost, tijdens een actie van de rijschoolhouder en een dag tijd.

Ik zou zeker voor het E rijbewijs gaan. Daar heb je op de lange termijn meer aan, dan een aanhangwagen die teruggekeurd is naar 50% van het MTM. Om dat voor die 70 tot 100 euro BTW die je dan niet kunt terugvorderen, te laten...daar ga je spijt van krijgen!

Je kunt het immers wel direct of indirect door het bedrijf laten betalen en het inboeken als een privé opname voor jezelf, je mag het alleen niet meenemen in de BTW boekhouding en ook niet aftrekken als investering.
I am a TimeDriver!
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
25-5-2011 22:30
btw kun je niet terug vorderen... maar je kunt het wel als kosten wegschrijven, gaat het alsnog van je winst af!

Gewoon zakelijk zetten dus, zeker als je een aanhanger aanschaft op de zaak. Dan heb je een gegronde reden om de kosten van rijbewijs op de zaak te zetten!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
25-5-2011 22:53

Watt-Xtra schreef:

Gewoon zakelijk zetten dus, zeker als je een aanhanger aanschaft op de zaak. Dan heb je een gegronde reden om de kosten van rijbewijs op de zaak te zetten!
Leuk bedacht, maar de BTW dienst ziet dit anders. Aangezien jij in je "burgerleven" voordeel van het rijbewijs hebt en het dus geen strict zakelijke aangelegenheid is, is er een grote kans dat je bij een controle op de vingers wordt getikt en het kunt gaan terugbetalen.

Rijbewijzen zijn een enorm grijs gebied, omdat je nooit voor de volle 100% kunt aandragen dat het een strict zakelijke investering is.
I am a TimeDriver!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)