Forum > Geluid

Wat moet ik allemaal hebben voor het uiversterken/afmixen van Bandjes??

(20 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
StinosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2010
Laatste: 10-5-2016
Berichten: 234
23-1-2011 10:42
Hallo Allemaal.
Ik ben bezig om een eigen foh setje op te richten om een tal keer per jaar wat bandjes en musicals mee af te mixen.
Er zijn vast meerdere mensen met de vraag wat je precies allemaal nodig moet hebben hiervoor dus daarom dit Topic.

Wat ik al heb:
1 Mackie cfx 12
3 shure c606
aantal microfoon statieven.

Ik zou dit jaar op de PA-Markt dit hele setje compleet willen maken met een multikabel en een effectenrack. maar wat moet er allemaal in het effectenrack en wat komt er allemaal nog meer bij kijken wat ik nodig ga hebben?
Het hoeft allemaal niet 't beste van 't beste te zijn, maar wel betrouwbaar.
Alvast bedankt allemaal!

Stijn
TLS-Productions
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
23-1-2011 12:20
Die effecten zijn minder belangrijk dan je denkt. Je hebt al een galmpje op je mengpaneel zitten waar je vast voorlopig wel het een en ander mee kunt. Misschien mis je een keer een compressor op zang maar dat is ook werkbaar in kleine setting. Maar het is een leuke latere aanschaf. (net zoals een gate op kick en tommetjes) Bovendien, hoe langer je wacht hoe goedkoper het wordt aangezien iedereen over gaat op digitaal en analoge mengpanelen en fx-apparatuur massaal gedumpt worden.

Belangrijker is een setje monitoren en de microfoons (vooral die laatste kun je beter in 1 keer goed doen).
- Koop 2 of 4 monitoren die je in het laatste geval in groepjes van 2 aanstuurt.

Er vanuit gaande dat je zangmicrofoons in orde zijn:
- Een stuk of 3/4 breed inzetbare instrumentmics, voor bijv. snare, gitaarversterkers en bijna al het andere wat je nog tegen gaat komen. Setje DI's voor toetsen en semi-akoestisch gitaar en eventueel basgitaar bij grotere dingen. Verder misschien nog 1 of 2 condensators waar je hi-hat/OH mee kan pakken, akoestisch gitaar(dus zonder element), stemmen uitversterken bij toneel etc.
- Microfoon voor de kickdrum. Stiekem kan je hier in 't begin ook nog wel mee smokkelen door een gewone dynamische mic te gebruiken (op een dekentje in de ketel).
- Misschien een setje clipmics voor op tommetjes. Dit afhankelijk van hoe groot je optredens zijn en of het allemaal past binnen het aantal kanalen dat je hebt.
- Voldoende XLR-kabel en statieven voor dit alles. (denk ook aan een paar kleine statieven)

Ik zou verder een 16/4 multikabel nemen. Zo kun je alle 16 inputs gebruiken voor de band indien nodig (cd speler kan ook op een fx return). Laatste kanalen zijn bijv. prima geschikt voor toetsen, maar let wel op dat deze geen fantoomvoeding hebben.

Nu zul je zien dat je hier toch al snel weer een klein kapitaal aan kwijt bent. Je zou dingen gefaseerd kunnen aanschaffen of, wanneer je maar een paar keer per jaar zoiets doet, overwegen sommige spullen te huren.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 1593
23-1-2011 13:16
Vergis je niet in de hoeveelheid XLR kabel die je nodig hebt op het podium.
Doe dat in 1 keer goed: ik heb 20x 7m XLR op 2 haspels (kabels aan elkaar steken).
Die haspels zijn onmisbaar: als je 1 keer 140m met de hand hebt opgerold weet je het ook... wink ;)
Die 20 XLR kabels gebruiken wij voor: 8-kanaals drums, 3x zang, 2x keyboard, 1x gitaar, 1x bas, 1x akoestisch
(en dan nog wat reserve kabels). Bij dit soort hoeveelheden loont het om de kabel zelf te maken en
meteen goed te labelen (sticker + transparant krimpkous).

Ook staan je speakers net wat verder uit elkaar dan bij een drive-in: dus wat extra lange speakerkabels
is wel handig (12-15m).
't is maar een hobby...
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
23-1-2011 13:32
Alleen maar 7 meters? Dat heb ik nog nooit gezien, lijkt me ook onwijs onpraktisch eerlijk gezegd..

Kabelkist is hier gevuld met 20* 2m 20*4m 15*6m 15*8m 10*10m en ( niet bij allemaal ashamed :$ ) 10*15m..

Misschien wat veel voor een bandje in een kroeg, maar ook op grotere podia heb je niets te kort..
Want wat ga je doen als je XLR-kabels/jack kabels/DI's/ micro's op zijn en er komt ineens een mannetje in een bepaald nummer nog even net dat instrumentje meespelen,
Of de toetsenist besluit vandaag maar eens een paar meter verder te gaan staan..

Kortom; maak dat je genoeg materiaal hebt,
Compr/limiting is zeker niet noodzakelijk, handig uiteraard en erg prettig, maar niet noodzakelijk.
Galmpje zie ik wel als noodzakelijk en bekijk het galmpje dat je hebt, want er zijn genoeg brakke ingebouwde galmpjes..

En last but not least; bedenk dat de set die je gebruikt het uitgangspunt is.. Als je set goed afgeregeld is, de microfoons goed geplaatst en de klank van instrumenten een beetje oké is hoef je eigenlijk vrij weinig aan je toonregeling te draaien..
Dat laatste vergeten mensen nog wel eens.. ( enthousiaste +12Db low in de kick gedraait shut up :X )
If it ain't Dutch it ain't much...
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
23-1-2011 15:16

Daniel-sound schreef:

Kabelkist is hier gevuld met 20* 2m 20*4m 15*6m 15*8m 10*10m en ( niet bij allemaal ashamed :$ ) 10*15m..
Da's wel het andere uiterste. Met 2,5m, 5m, 10m en 20m kom je er altijd wel, anders blijft het zo zoeken/sorteren..
Light Image
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
23-1-2011 15:29
En dan zou ik de 20m zelfs ook nog uit de bandkist halen, zodra je op podia gaat staan die >20m breed zijn heb je al lang het gemak van snakejes ontdekt wink ;). Kabels langer dan 10m worden hier eigenlijk voornamelijk gebruikt voor DMX en een enkele keer voor het inprikken op een huisinstallatie.

Mijn voorkeur voor bandjes is ook 2,5m, 5m en 10m. Ik zou dan wel meteen een 10-kanaals snake aanschaffen voor bij je drumstel, werkt lekker snel en overzichtelijk en je hebt de kosten er meteen uit door te besparen op lange kabels.
Maar dat is MIJN mening...
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
23-1-2011 15:34
Paar 20 meters zijn altijd prettig in de kist voor "even een lijntje" naar een actief speakertje hier of daar, op de een of andere manier had ik bijna elke niet-drive-in klus wel 1 of 2 van die lijntjes nodig, en ik heb een hekel aan kabels aan elkaar knopen laugh :D
Light Image
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
23-1-2011 16:00

JeroenVDV schreef:

Daniel-sound schreef:

Kabelkist is hier gevuld met 20* 2m 20*4m 15*6m 15*8m 10*10m en ( niet bij allemaal ashamed :$ ) 10*15m..
Da's wel het andere uiterste.
Mogelijk.. maar zo kom ik nooit meer een kabel te kort..
Alle monitoren zijn actief en daarmee heb je meteen ook extra kabels nodig.

t is maar net hoe groot de klus is.. ik heb nog geen onderkant vd kist gezien. En dat vind ik erg prettig..
If it ain't Dutch it ain't much...
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
23-1-2011 16:10
Het zit 'm niet zozeer in de hoeveelheid maar in het grote assortiment dat je aanhoudt... Waarbij ik het met Jeroen eens ben dat ik dat niet prettig zou vinden werken.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 1593
23-1-2011 16:19
Natuurlijk heb ik enkele andere lengtes dan 7m voor de versterkerracken e.d.,
maar alles voor de muzikanten is 1 lengte op haspel. Het praktische van alles 1 lengte
op haspel is dat je niet de juiste lengte hoeft te zoeken (afrollen dus).
7m blijkt een gemiddeld goede lengte te zijn voor bandjes in zalen. (Veel) te lang
zijn ze met 7m nooit. Mocht er een kabeltje te kort zijn, plug ik er 2 aan elkaar.
Als je een snake wilt gebruiken voor drums is het natuurlijk wel handig een apart
setje met korte kabels te maken (tijd win je er niet mee, is wel netter op het podium).

Ik zweer bij haspels. Je hoeft de muzikanten geen moeilijke oproltechnieken te leren
(de onder-/bovenmethode of de vouwmethode): een haspel kunnen ze allemaal bedienen wink ;)
en je kabels gaan langer mee omdat ze niet opkrullen (door slechte oproltechnieken).
Ik weet zeker dat ik sneller opbouw en opruim met de haspels dan met allemaal verschillende
lengtes in de kist.

Wat je handig vindt, is natuurlijk persoonlijk...
't is maar een hobby...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)