Forum > Newbie Forum

220V verleng: twee aders voor één fase?

(37 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
HajoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 29-12-2008
Berichten: 114
17-9-2003 13:43
Dit is weer zo'n hele stomme vraag. Ik heb nog wat vijf-aderig multikabel liggen dat ik nergens voor gebruik. Nou zou ik dat wel als gewoon 220V verleng willen gebruiken (want het zijn stukken van 25 meter), maar het is slechts 1 kwadraat per ader, en dat is me te dun.

Nou zag ik in een brainwave de mogelijkheid om dan 2 aders voor de nul te gebruiken, en 2 aders voor de fase (+1 voor de aarde). Kan dit? Nou heb ik natuurlijk zelf ook over het antwoord nagedacht, maar ik zit met twee opties:

1. Ja, dit kan probleemloos: die aders blijven samen dezelfde fase. Hetzelfde geldt voor de nul.
2. NEE! Dit kan niet. Als je de fase eerst splitst en daarna bij elkaar brengt hang je twee keer fase aan elkaar en heb je keihard kortsluiting.

Het antwoord zal ongetwijfeld over een natuurkundig principe gaan dat ik niet beheers laugh :D

P.S. Niet antwoorden dat ik niet moet knutselen: I know! Ik wil alleen weten of dit theoretisch KAN, of ik het ook ga doen is helemaal vraag twee.
Het moet wel leuk blijven...
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
17-9-2003 14:06
Twee adertjes parrallel schakelen is geen probleem. het zou dus moeten kunnen.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
17-9-2003 14:12
Het is niet zo dat er verschillende fases ontstaan (of faseverschuivingen) als je twee draadjes aan elkaar knoopt. Theoretisch kan jouw plan dus prima. Praktisch zelfs ook wel.

Alleen is het niet de bedoeling dat de aardedraad dunner is dan de fase en nul. Dat is het enige bezwaar tegen jouw plan.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Party 2000Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-10-2002
Laatste: 15-11-2005
Berichten: 114
17-9-2003 14:52
Inderdaad, als je maar geen faseverschuiving hebt,
kan het met bij wijze van spreken 10.
Let niet op mij, ik ben dronken...
HajoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 29-12-2008
Berichten: 114
17-9-2003 15:04
Bedankt tot zover.

Maar wat zou exact het praktische probleem zijn bij een aardedraad die dunner is dan de fasedraad?

Ik denk in de volgende richting: als er vermogen over de aarde wegloopt, zal dat altijd minstens zoveel zijn als je vermogen hebt toegevoerd over de fase?

Wie kan ook dit punt nog even ophelderen? Ik leer hier echt een hoop...
Het moet wel leuk blijven...
DJ RaudiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-7-2003
Laatste: 25-2-2006
Berichten: 147
17-9-2003 15:06
Als je een beetje logisch nadenkt... de hoeveelheid stroom die door de fasedraat gaat moet (als er iets misgaat) over de aardedraad kunnen worden weggevoerd. Als je de aardedraad dunner maakt word deze warm, als het te erg word kan deze zelfs doorsmelten! Niet echt goed voor je kabels...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
17-9-2003 15:55

Hajo schreef:

Bedankt tot zover.

Maar wat zou exact het praktische probleem zijn bij een aardedraad die dunner is dan de fasedraad?
Bij een ernstige fout is je bescherming minder. Overigens ben ik wel van mening dat een 16A automaatje er met een NOODGANG uitvliegt als je een zware sluiting tussen fase en aarde krijgt (en de kabel kan die enorme stroom gedurende korte tijd prima aan).

MAAR: Het MAG niet. Het kan dus wel en het zal prima werken MAAR het is niet volgens de regels.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Friso stubbeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 19-2-2023
Berichten: 131
17-9-2003 17:16
MAAR, een automaat staat erom bekend dat hij snel doorslaat. bij ons gebruiken we altijd OF d-patronen (de ouderwetse zekeringen) of type c automaten (b type is standaar in woningbouw) omdat deze, en met name de d-patronen, enige tijd vol overbelast kunnen worden wat bij het inschakelen van machines wel makkelijk is. als je jouw kabel dus ergens gebruikt waar ze nog zekeringen gebruiken dan zou het geval dus kunnen zijn dat je kabel eerder doorbrand dan de zekering eruit vliegt.
Eet nooit gele sneeuw...
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
17-9-2003 18:33
Het heeft er alles mee te maken hoe lang het duurt voordat de veiligheid aanspreekt.
Doordat de aarde meestal met aanraakbare metalen gestellen is verbonden, en daarmee dus met mensen is het zaak dat de veiligheid snel wordt aangesproken.
Is de diameter van de aardedraad te klein, en daarmee de weerstand te hoog, dan is de kortsluitstroom te laag om de veiligheid binnen een veilige tijd aan te spreken. Ten gevolge van de kortsluitstroom en de spanningsval over de aarde draad staat er dus te lang een te hoge spanning op metalen gestellen.
Dit soort regels is niet bedacht voor de korte stukjes waar jij het over hebt, maar als veilige norm voor alle denkbare lengtes.
Petty materialists!
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
17-9-2003 20:08
Ten gevolge van de kortsluitstroom en de spanningsval over de aarde draad staat er dus te lang een te hoge spanning op metalen gestellen.
Ben ik het niet helemaal mee eens (no offence). Heb het even doorgerekend, en kom dan op het volgende:

De weerstand van de kabel (fase én aarde) is ongeveer 0,6 Ohm (25 meter à 2mm^2 en 25 meter à 1mm^2). Dit betekent dat bij volledige kortsluiting er een stroom zal gaan lopen van 230V/0,6 = 360 A. Ruim voldoende om iedere 16A zekering er binnen no time uit te laten vliegen, zoals Dré al zei.

Nu zal de kortsluiting (of het wegvloeien naar aarde) niet altijd direct van ader op ader zijn. Bijv. als er kortsluiting of een defect apparaat aan je truss zit. Er is dan dus sprake van een overgansweerstand. Laten we hiervoor een (geschatte) waarde van 100 Ohm nemen (zal in de meeste gevallen wel lager zijn). Hierdoor vloeit er dus een stroom van 2,3 A naar de aarde toe. Daarmee wordt de ader nog niet overbelast (bij een lagere weerstand wel), en zal ook de zekering er nog niet uitvliegen. MAAR: bij een lekstroom van 2,3 A zal de aardlekschakelaar zeker ingrijpen en de boel uitgooien. En dat doet ie 100% zeker voordat de kabel hierdoor overbelast raakt. Doet ie dat niet dan is je aardlek te barsten en moet je maar eens bij jezelf te raden gaan waarom je niet even voor je begon op dat ene testknopje hebt gedrukt (ja, daar is het voor bedoeld)
Overigens is het verschil in weerstand tussen een 2 mm^2 en een 1mm^2 kabel van 25 meter 'maar liefst' 0,2 ohm.

Goed, het mag niet (regels zijn regels en ze zijn er niet voor niets), maar dit verhaal is vooral bedoeld om aan te geven dat de dikte van de kabel in dit soort situaties in princiepe niet uit maakt.

Opmerking 1: Dit maakt nog eens duidelijk hoe belangrijk de aanwezigheid van een (werkende) aardlekschakelaar is! Als ze niet aanwezig zijn dan zijn er kant-en-klare, goedgekeurde kastjes te koop waar ze in zitten. Als je bedenkt dat je er dus levens mee kunt redden zijn die dingen ineens een stuk minder duur.

Opmerking 2: vraag van mijn kant. Hoe zit het dan met 16-polige multikabels? Als daar dus ook 8 fases door heen lopen (die dus ook ieder max 10/16 A zijn), is die aardedraad dan wel dikker? Zo niet, waarom dan niet?
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie

Terug naar forum Reageer (zonder quote)