Forum > Licht

Martin Mac 250 op staande truss

(14 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Pro RentalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-6-2004
Laatste: 16-5-2017
Berichten: 115
14-12-2010 12:39
Beste forumleden,

ik moet voor een bepaald bedrijfsfeest Martin Mac 250's (oude versie, nog voor de krypton en entour) op 2m truss plaatsen (vierkant 30). Ik heb baseplate's liggen om ze bovenop te plaatsen, maar hoe zorg ik dat mijn Maccen ook wel vast staan. Zowiezo wordt er gebruik gemaakt van een safety, maar dan nog kan een Mac van zijn baseplate vallen als er iemand té enthousiast (lees, straalbezopen) het trussdeel vastpakt om een paaldansje te doen.
Aan de onderkant van de Maccen zijn geen gaten voorzien om eventueel nog een bout in te draaien, enkel het quicklock systeem om een trusshaak in vast te klikken.
Het trussdeel zelf wordt dan nog volledig uitgelicht met een JB-systems Plano Spot met een Duratruss truss cover over. Hier zijn al genoeg voorbeelden op youtube te vinden, moest er interesse zijn om het wat visueler te zien.

Heeft iemand ervaring dit?

Groetjes

Tim
TW AUDiO - Powersoft - Pioneer - VMB - Duratruss - Briteq - Contest Lighting - Showtec - ...
RdreiersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
Berichten: 234
14-12-2010 12:47
Ik meen me te herinneren dat ik deze bij een klus waar aed materiaal is eens gezien heb.

Een baseplate voor op de truss met de mac sluitingen erin.

Andere optie (niet de beste) is om een 40 x 40 baseplate op de truss te zetten en een schorband erom.

Richard
DPA 2011C - DPA 4099
DjFxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-4-2004
Laatste: 9-6-2013
Berichten: 157
14-12-2010 12:50
Hallo Tim,

Wij hebben korte spanbanden (zwart) welke wij door het handvat (rechts), zo de truss naar het linker handvat trekken. Even vast trekken (niet te vast!) en klaar. Met (fix) tape kun je de overige band weg werken.
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
14-12-2010 12:55
Bij standaard topplates zonder sluitingen gewoon korte zwarte sjorbandjes gebruiken inderdaad.

Eurotruss heeft kant en klaar topplates met mac sluitingen erin. Die zie je bij Rentall ook veel terug. Zijn ook simpel om te schroeven naar Prolyte door de koppelingen te vervangen of enkel de sluitingen te bestellen en de standaard prolyte baseplates te modden.

Best wel Female bussen op dit soort plates schroeven ipv standaard male eitjes, anders blijf je trusskoppelingen schroeven.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
Pro RentalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-6-2004
Laatste: 16-5-2017
Berichten: 115
15-12-2010 20:08
Alvast bedankt voor de snelle reacties.

Ik dacht het om het te doen met spanbanden door de handvaten. De baseplates die voorhanden zijn, zijn van het merk Duratruss. Daar zijn geen gaten in geboord. Ik zou ze ook het liefst vanal niet willen veranderen door er gaten in te boren, omwille van de netheid als ik ze eens nodig heb voor een ander doeleind dan voor hetgene waar ik ze nu voor nodig heb.

Voor mij zijn de belangrijkste reacties gebeurd, met dank aan de mede forumleden.
Moest er eventueel nog iemand een goeie oplossing bieden, dan hoor ik het nog graag.

Mvg

Tim
TW AUDiO - Powersoft - Pioneer - VMB - Duratruss - Briteq - Contest Lighting - Showtec - ...
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
15-12-2010 21:56
Wij hebben voor onze movingheads (geen Mac250, maar principe is gelijk) baseplates voorzien van een enkel gat, dat precies uitlijnt met 1 van de gaten in de kop, waar normaal de clamps aan bevestigd worden. Met een behoorlijke vleugelbout (die afkomstig is van een G-haak) en wat veerringen wordt de kop strak op de baseplate bevestigd.

Het is wel wat bewerkelijker dan een spanbandje, maar zorgt er direct voor, dat je die spanband niet in het zicht hebt. Daarbij is het een bijzonder stevige constructie.
I am a TimeDriver!
Dj rabeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-6-2004
Laatste: 25-10-2015
Berichten: 108
23-12-2010 13:17
hallo,

wij hebben bij de band ook mac 250 op 1,5 meter trussen staan, onder aan de truss is een massieve plaat van 75x75 en 4 dik geplaats. boven op liggen plankjes die net zo groot als de truss zijn 40x40 met gaatjes waar de nopjes die onder 250 zitten in vallen naar mijn menning staan ze stevig je moet ze wel op een vlakke onder grond plaatsen. we gebruiken ze iedere week en nog nooit 1 vanaf gevallen. mocht je een foto willen laat het maar even weten.

mvg mathijs
DYNACORD SOUND,MARTIN LIGHT
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
23-12-2010 18:18
Blijven ze ook staan als er iemand (onbedoeld uiteraard) tegenaan stoot?

Vorige week nog gezien, bedrijf wat de kopjes niet vast had gemaakt bovenop onder het motto van geen spanbandjes bij ofzo.
Halvewege de avond kwamen de kopjes toch gevaarlijk dicht bij het randje...
Als er 1 naar beneden komt en hij raakt iemand kan dat serieuze gevolgen hebben...
LuntStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2008
Laatste: 20-8-2016
Berichten: 239
23-12-2010 20:03
die paar euro die een spanbandje kosten zijn nog geen 1% van de kosten van een nieuwe head... dan weet ik het wel!
Geen risico lopen en netjes een (zwart) spanbandje gebruiken.
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
23-12-2010 20:58
Toevallig van de week een paar zwarte banden binnengekregen.
Eindloos, zwart,2,5m, 25mm breed met ratel voor iets meer dan 7 euro.
Dat zijn inderdaad de kosten niet, maar je moet ze wel hebben natuurlijk

Terug naar forum Reageer (zonder quote)