Forum > Off-Zone

Grootste opschepperij, bloopers en andere (eerlijke) onzin

(1451 reacties. Pagina 133 van 146)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
29-11-2010 13:14
Het slechte geluid ligt hier niet aan een 5.1 set,
ik heb gewoon een knappe stereo versterker met prima boxjes op mijn digitale ontvanger van Ziggo staan.
Ook kijk ik regelmatig helemaal analoog.
En als je mij een beetje kent, is hetgeen wat ik hier heb staan niet echt van het niveau prut.... wink ;)
De meeste uitzendingen worden volgens mij nog steeds in gewoon stereo gedaan, dus daar kan het in mijn geval niet aan liggen.
Sterker nog, ik maak van dat stereo geluid met mijn ringleiding ook nog een dom mono geluid van, en zelfs dan nog is het totaal ruk.

Geluid problemen die ik onder andere ervaar:
Lead-vocals die totaal overspoelt worden door backing vocals of door de muziek,
microfoons die niet juist ingesteld staan (processors),
muziekbrij zonder details,
onverstaanbare sprekers (deels vanwege slechte spraaktechniek maar ook door slechte instellingen),
dat zijn zaken die wat mij betreft gewoon veroorzaakt worden door een slechte eindmix en geluid technici met veel verstand van techniek en misschien daardoor wel te weinig gevoel voor het doel van die al die mooie techniek.
Uit mijn eigen ervaring: In de studio en de regie hoor je iets anders dan als je thuis zit.

En ik ben met je eens dat het vroeger allemaal wat simpeler was,
ik heb daar in de 70eur en 80er jaren met mijn neus bovenop gestaan, vanwege dat mijn vader directeur bij de tros afdeling radio amusement was...en ook diverse programma's zelf regisseerde.
Maar dat neemt niet weg dat het gewoon rommelig over komt zoals het geluid je huiskamer binnenrolt.
En het kan mij niet schelen dat men 100 starts moet maken, of van mijn part met wel meer dan 20 draadloze mic's rondloopt.
Waarom eigenlijk?

Soms heb ik wel eens het idee dat men al deze uitgebreide techniek wil toepassen,
simpelweg omdat het kan?

Enne, sinds wanneer heeft het aantal koppen of het aantal live verbindingen met het geluid te maken wat men thuis hoort?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
29-11-2010 14:37

Tom schreef:

Enne, sinds wanneer heeft het aantal koppen of het aantal live verbindingen met het geluid te maken wat men thuis hoort?
Omdat er algemeen werd gesproken over "steeds meer fouten". Daar versta ik alle disciplines onder, dus ook licht, instarts en live-verbindingen.

Degenen die steeds meer willen en steeds minder betalen blijven de producenten. En geluidstechnici die vooral veel van techniek weten en steeds minder van "het doel" zijn? Dan ken je de grote jongens in het TV-geluid-wereldje wellicht niet zo goed.. Het blijft echter een probleem om tegen de reeds genoemde zender-processing te schuiven, maar ook zeker om tegen het zaalgeluid op te kunnen. Je moet je voorstellen dat er in een Studio22 zo'n 1500 man publiek zit en er een complete line-array set hangt voor het zaalgeluid op standje oorlog. De TV-geluid mixer moet daar tegenop mixen en bijzonder hard werken om geen last te hebben van dat zaalgeluid dat terugkomt op alle microfoons.

Je hoort me niet zeggen dat er geen fouten gemaakt worden, maar wel dat men misschien te kritisch is tegenover de situatie.
Light Image
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
29-11-2010 15:18

JeroenVDV schreef:

Studio22
Voice Of Holland komt niet uit Studio 22, maar uit een studio in Ede. Maakt voor het verhaal verder weinig uit, maarja, we moeten wel volledig blijven laugh :D
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
29-11-2010 15:46

pietje schreef:

JeroenVDV schreef:

Studio22
Voice Of Holland komt niet uit Studio 22, maar uit een studio in Ede. Maakt voor het verhaal verder weinig uit, maarja, we moeten wel volledig blijven laugh :D
Dat weet ik, want hier 500 meter verderop staat Popstars in 22. Aangezien het onderwerp wat meer verschoof naar "algemene klachten over televisie" noemde ik het voorbeeld van Studio 22 omdat ik daar door Popstars wat meer ervaring mee heb.
Light Image
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
29-11-2010 22:02
@ Jeroen:
Ik heb het alleen maar over geluid gehad.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Bassie RassieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2006
Laatste: 21-3-2016
Berichten: 189
30-11-2010 01:40

JeroenVDV schreef:

Bassie Rassie schreef:

orgineel
orgineel
Ik heb inderdaad nooit geluid geschoven bij de tv. Wel vaak bij geweest.
1ste en 2de weet ik bij deze niet genoeg er van af, weet alleen dat er 3 digico's staan.

Het 3de puntje is een kwestie hoe je het aanpakt.
Als de "hijgende"-persoon het zo goed weet, mag hij van mij achter de knoppen staan.

En een leraar van mij zei eens: De echte goede technicus is niet systeemafhankelijk.
Dus het maakt niet uit of er 120 faders onder zijn vingers zit of 8. Hij heeft de mix goed.
Freelancer in de noordelijke provincies
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
30-11-2010 12:21
En dan gooi ik er nog even een opmerking van een kennis van mij tussendoor;

Als jij het zo goed kunt, waarom staat die andere ( volgens jou slechtere ) geluidsman daar dan ( altijd.. )?

Als jij overigens tegen de manager zegt, ja doe het zelf maar! Dan kun je dat misschien 2x doen.. maar erna sta je op straat..
Het maakt niet uit of er nou Digico of A&H of noem maar op staat.. het gaat erom wat je ermee doet.
En je kunt ( volgens mij ) pas bepalen of iets beter kan als je zelf eens gekeken hebt van hoe de klank is die binnenkomt.

Last but certainly not least, Jeroen zijn punt, vaak verpest een surround systeem o.i.d. thuis het geluid al genoeg.
Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar probeer het anders eens met een goede koptelefoon te luisteren ( HD25 ofzo ).
If it ain't Dutch it ain't much...
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
18-12-2010 17:34
Verdorie..
Al het werk is afgelast vanwege de sneeuw sad :(
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
18-12-2010 18:54
hier word er gewoon door gegaan.
Beetje rustiger rijden met bus en aanhanger en moet wel goed komen.
hoef gelukkig dan ook niet zo ver dat scheelt wink ;)
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
18-12-2010 19:31
Hier is alles ook afgelast vanuit de kant van de opdrachtgever...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)