Forum > Geluid

Geluid gaat Harder/zachter

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
ErikkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2007
Laatste: 21-11-2010
Berichten: 20
19-11-2010 19:14
Goedenavond allemaal.

In het café waar ik werk hebben we een probleempje met het geluid: Het geluid gaat uitzichzelf harder en zachter. niet zo'n klein beetje, maar dus echt storend. Het is een eetcafé en terwijl de muziek op de achtergrond hoort te klinken, gaat hij ineens veel harder. zetten wij de muziek weer zachter, gaat even later het geluid ook weer veel zachter waardoor er niets meer te horen is.

Het probleem zit hem iniedergeval niet in de muziekcomputer en ook niet in het mengpaneel die wij gebruiken aangezien ik het al een avondje geprobeert heb met een andere cd speler en mengpaneel, ook daar doet het probleem zich voor.

Nu is mijn vraag waar zou het mogelijk in kunnen zitten? De versterker is van het merk Crown type XTI. er zitten veel knoppen op en een fatsoenlijke gebruiksaanwijzing kan ik ook niet vinden. Zou het zo kunnen zijn dat er in de versterker een instelling is veranderd?
Tommie1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2009
Laatste: 25-4-2018
Berichten: 89
19-11-2010 20:25
Hoi.
Ik heb het iedee dat de versterker te weinig koeling krijg.

gr,tom
ErikkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2007
Laatste: 21-11-2010
Berichten: 20
19-11-2010 20:35
daar zou ik eens naar kunnen kijken. bedankt alvast.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
19-11-2010 22:17
Hoe snel achter elkaar volgt dit zich op? In een XTI zit ingebouwde processing, als je daar hele rare dingen mee uithaalt kun je ook nog wel eens gekke kuren krijgen.
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
20-11-2010 00:00
Hoeveel raars wil je daar mee uithalen? Er zit geen compressor in, alleen een limiter.

Het kan van alles zijn, zelfs een fader of potmeter van je mixer die ral geworden is. Dit is in de horeca zelfs waarschijnlijker dan een versterker.

Sluit dingen uit, begin met de mixer door er een andere mixer tussen te zetten.
Vergeet niet te lachen
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
20-11-2010 01:16

LEDesign schreef:

Hoeveel raars wil je daar mee uithalen? Er zit geen compressor in, alleen een limiter.

Het kan van alles zijn, zelfs een fader of potmeter van je mixer die ral geworden is. Dit is in de horeca zelfs waarschijnlijker dan een versterker.

Sluit dingen uit, begin met de mixer door er een andere mixer tussen te zetten.
ahum wink ;)

Erikk schreef:

Het probleem zit hem iniedergeval niet in de muziekcomputer en ook niet in het mengpaneel die wij gebruiken aangezien ik het al een avondje geprobeert heb met een andere cd speler en mengpaneel, ook daar doet het probleem zich voor.
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
20-11-2010 10:36
ik kom in de horeca regelmatig apparatuur tegen wat één keer neergezet is, en daarna tien jaar nooit meer van zijn plaats af geweest is.

Wat zie je dan: allerlei geluid-bakken die van binnen en van buiten onder het stof zit, en vaak aangeslagen aansluitingen heeft.
Ook een muziek-pc, ook een mengpaneel!

Wat je zou kunnen doen, is alles uitzuigen en afnemen, en alle pluggen en clip/schroef contacten waar kabels in en uit gaan even schoonmaken en controleren op aanslag wat de geleiding in de weg kan zitten. als er losse kabels ergens ingeschoven zitten, knip die dan eens af en strip een nieuw stukje koper bloot. Niet vertinnen want soldeertin verrot ook, en dan kan de geleiding weer minder worden; bloot koper blijft langer goed geleiden.

Als laatste smeer je alles door middel van een heel klein beetje contakt/smeer-vloeistof spuitbusje 61 weer even lekker in.
Dikke kans dat de meeste problemen (verder zonder kosten) verholpen zijn.

Doet het probleem zich na deze schoonmaak aktie nog voor,
zul je echt aan het storing zoeken moeten.
En als je daar weinig verstand van hebt,
ben je meestal goedkoper uit en sneller geholpen,
door even een vakman erbij te roepen,
dan dat je zelf gaat rommelen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
20-11-2010 10:51
Kijk ook even de speakerbedrading na... lijkt mij in dit geval het meest waarschijnlijk.
't is maar een hobby...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
20-11-2010 10:54
Dat zei ik toch wink ;)

Tom schreef:

alle pluggen en clip/schroef contacten waar kabels in en uit gaan even schoonmaken en controleren op aanslag wat de geleiding in de weg kan zitten. als er losse kabels ergens ingeschoven zitten, .....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ErikkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2007
Laatste: 21-11-2010
Berichten: 20
21-11-2010 18:42
Tom het heeft geholpen. bedankt!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)