Forum > Licht

Artnet of serial over ethernet

(12 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 2057
25-9-2010 17:35
Hey lieve mensen,

Ik heb van forumlid GrandPA een leuk tablet pctje gekocht om freestyler te draaien.
Nu is dit natuurlijk lang niet zo leuk als er weer een zooi kabels aan die tablet hangen.

Daarom ben ik aan het experimenteren geslagen met een ASUS WL-500g Linux gebaseerd routertje, dit routertje heeft oa. een USB poort en een parallelle poort (intern nog 3 USB en 2 serieel).
Mijn enttec open dmx compatible interface wordt in ieder geval door de alternatieve firmware al herkend. Nu nog libartnet (voor gebruik als artnet node) of ser2net (gewoon seriele poort via tcp/ip) werkend krijgen, en ik kan dmx aansturen via wifi razz :p

Heeft iemand al eens iets dergelijks gedaan hier, zodat ik het wiel niet 2x hoef uit te vinden?

Groeten,
Joep
Niet goed, wel hard!
StijnSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-9-2007
Laatste: 26-2-2017
Berichten: 255
26-9-2010 12:11
Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Toestellen met dergelijke functionaliteit bestaan al. Klik
Persoonlijk zou ik zo'n toestel meer vertrouwen dan zo'n hobbybob oplossing als je je complete show er mee wilt aansturen... shut up :X
"Weet jij écht waar al die knopjes voor dienen???"
Dj_mvandisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2008
Laatste: 23-6-2020
Berichten: 326
26-9-2010 12:39
Die's niet draadloos? wink ;)
Nu ook op internet!
Rick----1993Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-7-2009
Laatste: 31-12-2010
Berichten: 45
26-9-2010 13:58
Op https://www.rotterdamsebelichters.nl staat redelijk veel informatie over dit onderwerp, misschien dat je daar nog iets aan hebt..
Licht dat licht mij wel
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
26-9-2010 14:15
DMX via "gewoon" wireless netwerk zou ik geen succes durven noemen. Vaak toch "opstoppingen" in je netwerkverkeer, niet helemaal fijne framerates, etcetera.

Ga dan lekker voor een vaste PC in een rack die de "server" software draait, en een tablet die als "client" erop inlogt. Zoals GrandMA, HogPC, Vector PC, etc.
Light Image
StijnSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-9-2007
Laatste: 26-2-2017
Berichten: 255
26-9-2010 14:39

dj_mvandis schreef:

Die's niet draadloos? wink ;)
Combineren met een kwalitatief goed access point heeft al goede resultaten opgeleverd. Luminex heeft ook wel een ArtNet DMX toestel met een wifi verbinding ingebouwd maar dat vond ik niet direct terug op de site.
"Weet jij écht waar al die knopjes voor dienen???"
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 2057
26-9-2010 20:43
Het netwerk wordt alleen gebruikt voor de lichtsturing, dus verwacht ik eigenlijk geen problemen met wifi troughput ofzo.
Verder is het bedoeld gewoon voor de hobby, en vooral voor bij drive-in gebruik. Rekken met servers enzo zijn dus een beetje overdone. Zie het meer als een beetje speelgoed.

Ik kan ook wel een open dmx net node van enttec kopen en die op een accesspoint hangen, maar het lijkt me gewoon leuk om het op deze manier voor elkaar te krijgen.

Dat het gaat lukken, staat eigenlijk al vast, de router is eigenlijk niets anders dan een kleine linux pc. Ik kan een telnet sessie openen naar de router, en ik krijg de interface al aangekoppeld op /dev/ttyUSB0. Alleen nog eventjes zien of het nu artnet of serieel over ip gaat worden, artnet heeft eigenlijk mijn voorkeur.

Niemand ervaring hier met dit soort geknutsel?
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
27-9-2010 10:16

joepurlings schreef:

Het netwerk wordt alleen gebruikt voor de lichtsturing, dus verwacht ik eigenlijk geen problemen met wifi troughput ofzo.
Lijkt me ook niet (ik kijk regelmatig DVD's over het draadloze netwerk en da's toch echt een peut meer data ;-)

Waar je wel mee zit is dat niet (of amper) gebufferde overdracht over draadloos netwerk niet lekker gaat (collisions gezeik en zo wellicht). En precies dat is wat je toch eigenlijk wilt gaan doen in dit geval (met een zo laag mogelijke latency DMX over een draadloos netwerk pompen). Ik ben bang dat je de buffer (en dus de latency) zo hoog in moet stellen dat het onacceptabel wordt voor DMX toepassingen.
Ik kan ook wel een open dmx net node van enttec kopen en die op een accesspoint hangen, maar het lijkt me gewoon leuk om het op deze manier voor elkaar te krijgen.
Ik zou het ASUS dingetje gewoon voor de zekerheid eerst via een UTP touwtje aansluiten. Als je dan alles aan de praat krijgt (en dat zou moeten lukken) kun je altijd nog kijken hoe het zich draadloos gedraagt. Bij eventuele hick-ups weet je DAN namelijk in ieder geval zeker dat het niet aan allerhande randverschijnselen kan liggen (en da's een erg fijn uitgangspunt bij foutzoeken).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 2057
27-9-2010 10:36
Helemaal met je eens Dré, we zullen eens zien hoe het wordt. Ik denk in ieder geval het netwerk onbeveiligd te laten, om extra belasting door encryptie te voorkomen. Voor een dergelijk systeem lijkt me een mac adres filter voldoende.

https://www.nomis52.net/?section=projects&sect2=artnet&page=node bevestigt eigenlijk al dat het kan. Helaas gaat de tutorial hier vooral over het compileren van de kernel en dergelijke en weinig/niet over het resultaat.
Kernel hoef ik waarschijnlijk niet opnieuw te compileren, ik heb er nu een aangepaste firmware op draaien, die al telnet sessies toestaat, en de modules voor de serieel adapter heeft ingebouwd. Enige dat ik nu nog moet doen is ervoor zorgen dat de artnet lib voor deze router wordt gecompileerd, en dat het zaakje netjes automatisch opgestart wordt.
Niet goed, wel hard!
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
27-9-2010 21:34
Wat dré zegt, streaming en andere ongein gaat prima over wireless maar daar heb je een buffer, wat wil je nou net niet bij DMX. Collisons moet je je echter niet druk meer om maken tegenwoordig lijkt me. Was dat niet uit de tijd van de netwerken met HUB's ipv switches? razz :p
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2

Terug naar forum Reageer (zonder quote)