Forum > Geluid

Rondzingen van geluid in beurshal

(25 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
25-5-2010 17:57
Beste mensen,

In april hebben wij een opdracht gedaan voor een conferentie. Toen hadden we een trussframe in de lucht hangen met daaronder een podium en aan iedere zeide van het frame 2 JBL SRX 712m speakers. Op deze manier dus. Nu was het zo dat dit enorm snel ging rondzingen en slecht te verstaan was mede door de hal en revers microfoontjes. Dit keer moet dat dus anders. Nu vraag ik mij af.. moet ik ditzelfde weer doen en dan rondom in elke hoek nog een speaker op statief zetten zodat het geheel beter te verstaan is? Helpt dit ook tegen rondzingen? (aangezien nu het geluid minder hard hoeft omdat het van meerdere kanten komt). Sowieso hebben we wat duurdere revers microfoontjes aangeschaft (skm5000) (de echte sennheisers die ze ook bij de televisie gebruiken). Verschil merk je meteen (mag ook wel voor dat geld).

Optie 2: Geluid uit het frame halen en naar de grond plaatsen. Dus een aan iedere zeide van het podium 2 monitoren leggen zodat het geluid dus van onder komt. Ook hierbij nog een 4 tal speakers in elke hoek dat het van meerdere kanten komt.

We hebben al het e.e.a. met doeken geprobeerd. Dit komt er zeker weer, maar het hielp die keer niet genoeg. Nu dacht ik er ook aan om aan de linker en rechterzeide pipe & drape neer te zetten. De ruimte blijft dan nog wel enorm maar het weerkaatst minder snel.

Iemand een goede oplossing?

Gr Michiel
I Love House Music!
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
25-5-2010 18:57
Wat waren de probleemfrequenties?
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
25-5-2010 19:05
Is het wellicht een optie om headsetjes (dpa oid) te gebruiken, zit een stuk dichter bij de mond en hoef je dus ook minder hard te zetten.
DjpStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2004
Laatste: 31-8-2016
Berichten: 382
25-5-2010 19:27
rever mics, zijn de meeste vreselijke microfoons om gewoon mee te werken.

Er zijn locatie's waar je prima ermee uit de voeten kunt, maar sommige. Volgens mij heb dit te maken met de akoestiek van het gebouw.

en inderdaad, ik werk bij een presentatiebedrijf en daar wordt 9 van de 10x gewoon een headset (DPA) gebruikt geen gezeur..
Je kunt met de frequentie's er wel het één en ander uitdraaien maar houd in de gaten dat je geluid in eens heel neuzig kan gaan klinken.
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
25-5-2010 19:44
Lavaliers is inderdaad gewoon vragen om problemen... Neem aan dat je nu dus MKE-40 gebruikt (de 'tv-lavalier')?

Zorg dat de afstand tussen de microfoon en mond zo klein mogelijk is (dat is wat je gewoon wilt bij live versterking) het mooiste is om hiervoor een headsetje te gebruiken.
En dan met een goede parametrische EQ erop (mooie smalle bandjes gebruiken), zelf gebruik ik daarvoor bijvoorbeeld erg graag een XTA DP200, vaak in combinatie met een compressor om het wat rustiger te laten klinken (maar die haalt je GBF weer naar beneden dus dat wil je misschien niet!).

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
25-5-2010 23:36
Bij jouw geposte opstelling heb je heel snel last van feedback,
zodra iemand in de buurt komt van een box, en dat is met zon vierzijdig podium snel gedaan, is het raak.
ook is de rever microfoon steevast voor presentaties die versterkt moeten worden de niet de juiste.

Op TV word het geluid in de studio bij deze dingen nauwelijks versterkt, het is meer voor het geluid thuis....
Beste optie is zo dicht mogelijk bij de mond.
Maar gelukkig krijg ik de sprekers steeds meer om,
om zo'n stoere druppelmicrofoon te dragen die alle "grote artiesten" ook gebruiken.
voordeel is dat de mic vrijwel onzichtbaar is, en ook heel handig,
meedraait met het hoofd van de spreker.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
30-5-2010 18:15
Bedankt voor de reacties! Het is inderdaad de MKE-40. We gaan met pipe & drape werken om al een deel van de galm te verminderen waardoor alles beter verstaanbaar is. Ook zetten we meer speakers neer dat het geluid van meerdere kanten komt en het totaal minder hard hoeft. Headsetjes lijkt mij ook een prima oplossing.
I Love House Music!
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
30-5-2010 18:22

Mifex schreef:

Ook zetten we meer speakers neer dat het geluid van meerdere kanten komt en het totaal minder hard hoeft.
Oei, ik denk dat je daar een heleboel fase ellende mee gaat creëren (hoe wil je dat allemaal netjes 'in tijd' gaan zetten?)... Sowieso betekenen meer speakers meestal ook een lagere GBF.

Naar mijn idee zijn headsetjes (eventueel met nierkarakteristiek) de enige deugdelijke oplossing, meer speakers plaatsen zal de problemen mijns inziens alleen maar groter maken.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
30-5-2010 18:27
Met meer speakers gedelayed in de zaal (dus allemaal netjes dezelfde kant op) kan de PA een stukje zachter en heb je dus minder kans op feedback.

Een opstelling met meerdere speakers van verschillende kanten is door de tijdverschillen desastreus voor de spraakverstaanbaarheid en inderdaad niet aan te raden.
Maar dat is MIJN mening...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 2052
30-5-2010 19:54
Waarom niet simpelweg 1 lijntje speakers aan 1 kant van de zaal.
Komt wellicht vreemd over om geluid vanuit een andere kant te horen dan waar de spreker staat, maar is wel goed verstaanbaar.
Overigens snap ik sowieso het podium in het midden niet zo, kijkt er altijd iemand tegen een rug aan.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)