Forum > Algemeen Forum

tips veilig begin verhuur

(16 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
Abnpranger@home.nlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-6-2005
Laatste: 1-9-2011
Berichten: 165
7-5-2009 23:58
Gestolen cdj1000 etc, vals paspoort. Resultaat: weg apparatuur, geen vergoeding van verzekering. Schijnt bijna niet te verzekeren zijn. Miss is hier iemand die een manier heeft om dit wel te kunnen?
Mr. Jameson...
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
8-5-2009 09:39
Vraag jezelf ook af of je aan iedereen los wil verhuren of meer de kant van dry hire aan collega's op wilt.
Persoonlijk zou ik die eerste niet doen tenzij je met personeel verhuurt. Je zal niet de eerste zijn van wie ik hoor dat ze met valse papieren of voorwendselen iets zijn komen huren. Ik ken een geval waarbij politie en een rechtzaak aan te pas moesten komen om de goederen weer terug te krijgen.

Tweede optie doen we nu al een tijdje en die gaat prima. Ze bellen voor een offerte, reserveren, bevestigen of annuleren, halen het op en brengen het retour.
Schades worden in goed overleg opgelost.

Qua verzekeren weet ik dat Centraal Beheer een trace optie heeft voor apparatuur als aggregaten enzo. Ik heb geen idee of het in te bouwen is in een CD speler en of het dan financieel nog wel zin heeft, maar met die trace hebben ze een hoop gestolen spullen terug gevonden.
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
22-3-2010 15:11

DeMennooos schreef:

Qua verzekeren weet ik dat Centraal Beheer een trace optie heeft voor apparatuur als aggregaten enzo. Ik heb geen idee of het in te bouwen is in een CD speler en of het dan financieel nog wel zin heeft, maar met die trace hebben ze een hoop gestolen spullen terug gevonden.
Je hebt tegenwoordig voor 100 tot 150 euro GPS tracking devices met GSM functie. Werkt betrekkelijk simpel: je belt je GPS tracker en die stuurt je direct een smsje met de coördinaten van de zender. De zendertjes zijn tegenwoordig vrij compact: 7x6x4 cm inclusief batterij.
Het lijkt me niet rendabel om elk apparaat met zo'n zender uit te rusten (en bij kleinere cd spelers zoals de CDJ-100/200/400 past zo'n zendertje niet eens), maar als je een DJ setje wegzet en je alleen de mixer al voorziet van een dergelijke zender, kun je in ieder geval iets nagaan. Ik weet dat mijn mixer een redelijke hoeveelheid lucht in zich heeft zitten en dat een dergelijk zendertje daar best bij kan. Eventueel kun je de lader voor een dergelijke zender direct aan de stroominput van je apparaat hangen, zodat je je niet druk hoeft te maken over het opladen van de accu's.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
KaosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2004
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 108
24-3-2010 18:53
De meeste mixers zijn van metaal. Ik ben bang dat dit tot teleurstellingen zal leiden.
Een CD speler is mogelijk wel een optie.
Think Different ..
JooperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-3-2010
Laatste: 27-2-2014
Berichten: 3
24-3-2010 20:25
Daarnaast zal de apparatuur zich buitenshuis moeten bevinden op het moment dat jij de locatie opvraagd.
De meeste systemen slaan namelijk niet hun laatst bekende posistie op, of je zit aan een online gekoppeld systeem met het daarbij behorende abbonement
DjFxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-4-2004
Laatste: 9-6-2013
Berichten: 157
25-3-2010 00:09
1 x bewerkt. Laatst door DjFx op 25-3-2010 18:29
Ik denk persoonlijk dat het nut van zulke services minimaal is, als je overal aangeeft "onze apparatuur is beveiligd met gps zenders" met de bedoeling voor een preventieve werking. Is het voor elke boerenknul een koud kunstje om deze zenders eruit te halen.

Vooruit, de mens is slim en zegt het niet. Je spulletjes worden niet terug gebracht en jij vraagt een positie op, om over de nauwkeurigheid nog maar niet te spreken (ik heb het even op mijn telefoon uitgeprobeerd en zat "opeens twee straten verder op") deze is ongeveer in een cirkel van 600 meter nauwkeurig. Uitgaand van positionering mbv zendmasten.

Dan begin het juridische getouwtrek, jij mag niet zomaar iemands huis binnen treden om jouw spullen op te pikken zonder toestemming. Vergeet niet dat iemand die jouw spullen op dat moment onder zijn hoeden heeft, in het recht wordt gekenmerkt als "houder" (geen bezitter). Wanneer binnen Nederland de houder je spullen onderhands doorverkoopt en jij kunt aantonen dat jouw spullen in bezit zijn van iemand anders, kun je deze via een procedure terug laten vorderen. Dit zit redelijk ingewikkelde zaken. Wanneer jouw spullen zijn doorverkocht aan een particulier door een bedrijf/winkel geniet de beste koper van juridische bescherming en is hij wettelijk eigenaar/bezitter/houder. Je kunt dan wel je ontvreemder/exklant aansprakelijk stellen voor schade en aanvullende schadevergoeding (x tijd niet kunnen verhuren, klussen misgelopen, blablabla)

Het is verdomd lastig om aan te tonen dat jouw spullen, bij iemand anders zijn. Een GPS/GSM zender kan hierbij een hulpmiddel zijn, maar juridisch toont het niks aan. Hier zijn hulpmiddelen als Selecta DNA wel een oplossing, het zou ook nog een preventieve werking hebben. Selecta DNA is het onzichtbare spul wat je alleen met een blacklight kan zien, ook niet helemaal fris wanneer je op een feestje aan het draaien bent en op de DJM 800 allemaal "witte" vlekken oplichten.

Ik denk dat het verhuur ook een stukje vertrouwen is, Google voor de grap eens een naam na of bij zakelijke huur even controleren of deze daadwerkelijk is ingeschreven. Altijd netjes een borgsom vragen en een IDtje kopiëren; train je zelf om de echtheidskenmerken te herkennen en controleer deze ook.

Het is ook beetje aanvoelen, wanneer iemand met een te mooi plan aankomt op de dag zelf, of hij over een uur een CDJ 1000 setje kan komen halen. Krab je eigen eens paar keer goed achter de oren. Overweeg om echt gewilde objecten (movingheads, pioneer spelers, duurdere geluidssets) zelf te brengen naar de feestlocatie waar het feest gehouden wordt. Zo heb je een fysiek adres en kun je gelijk even checken of er een feestje is.

Overigens moet je niet verwachten, wanneer iets iets gebeurd, dat de politie alles uit de kast voor je gaat trekken om jouw spullen terug te halen. Verhuur is een risico's factor (die ook hoog is), er kleven ook vette nadelen aan dat jij indirect aansprakelijk bent voor wat er wordt uitgevreten met je spullen. Pleurt net als in het noorden van Nederland je "lichtmast" om, heb jij ook een probleem; maak ze maar wijs dat jij alle veiligheidsvoorschriften hebt verteld tijdens het afhalen/voor gebruik door je huurklant. Ook zulke zaken zijn lekker ingewikkeld, kosten een hoop tijd en geld. Een goede W.A. verzekering moet je echt hebben.

Ben je een particulier en wil je per see verhuren, zal je hem moeten accepteren dat jouw rechtspositie iets minder sterk is als een bedrijf en je verzekeringen niets zullen dekken (diefstal is helemaal onbetaalbaar, voor wie dan ook). Bedrijven kunnen zich ook nog beetje schuil houden achter (niet onredelijke) algemene voorwaarden.

En als de dief uit is op je spullen, dan kun je daar verdomd weinig aan doen.
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
25-3-2010 14:52
Nog even om op die borg terug te komen, op een moment dat jij voor >15.000 euro aan materiaal meegeeft dan denk ik dat een borgsom van bijvoorbeeld 1000 euro helemaal niet zo vreemd is...

Ga maar eens naar de Boels (of dergelijke) om een graafmachine te huren, dan mag je ook gewoon een borgsom van 2500 euro neerleggen.

Ik vind dat in ieder geval geen vreemde gang van zaken. Als de klant vervolgens gewoon netjes met het materiaal om gaat dan krijgt hij of zij het volledige bedrag immers weer terug.

Aan alle verhuur zijn risico's verbonden, maar daar ben je ook ondernemer voor: om die risico's te durven nemen.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Terug naar forum Reageer (zonder quote)