Forum > Licht

kwaliteit van truss

(23 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Steven.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 1-9-2004
Berichten: 54
5-9-2003 15:53
Ik ben van plan heel binnenkort 3*2 (geen 2*3vanwege problemen vervoer) meter truss aan te schaffen voor mijn show.
Nu heb ik al bij heel veel mensen navraag gedaan wat nou goedde merken zijn wat betreft sterkte en mogelijkheden bij uitgroeien en ze zeggen allemaal iets anders dus vandaar deze vraag : wat zijn de verschillende merken truss en wat vinden jullie ervan?
Speakerfreak is de DAP man:D:D:D
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
5-9-2003 16:08
Wij gebruiken Prolyte en ik ben ervan overtuigd dat dat een van de betere is (maar vast niet de enige goede). Bovendien Nederlands fabrikaat, en daar mogen we wel een beetje trots op zijn.

Voordeel van Prolyte is dat dat (in Nederland in ieder geval) de standaard is, zodat je makkelijk wat truss kan bijhuren.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Steven.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 1-9-2004
Berichten: 54
5-9-2003 17:27
dat heb ik inderdaat ook wel vaker gehoord en eurotruss... is dat nog wat ?
Speakerfreak is de DAP man:D:D:D
Lj-djcenterStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-7-2003
Laatste: 9-5-2006
Berichten: 13
5-9-2003 17:52
Ik heb geen ervaring met prolyte maar denk dat eurotruss juist nog een stapje hoger staat in wat is het beste. Eurotruss is in Belgie de meest gebruikte door de verhuurfirma's en is daardoor de standaard. We gebruiken meestal de fd43 serie

mvg tom
Maak daje mee u klikken en klakken van die truss zijt
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
5-9-2003 23:59
Is volgens ij niet compatible met prolyte. En aangezien prolyte hier toch wel de standaard is........
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
5-9-2003 23:59
Dat eurotruss de standaard is in belgie, en beter is dan prolyte (zeg ook niet slechter!) zou ik niet durven zeggen. Prolyte gebruikt als een van de enige fabrikanten ook nog es diagonaalpijltjes bij de koppelingen (en bij de langere stukken ook tussendoor nog). Verder komen de specs van de prolyte X30V aardig overeen met de eurotruss FD34, gezien op overspanning van 12 mtr. H30V van prolyte daarentegen beschikt over iets dikkere buiswand van de hoofdbuizen en kan daardoor nog flink wat extra gewicht hebben (925 kg over 12 mtr, X series en FD34 resp 680 en 625). Blijft merkwaardig dat eurotruss (en veel andere fabrikanten) een max overspanning van 16 mtr opgeven bij 30er truss, prolyte "slechts" 12 mtr, vanaf 40er truss 16 mtr.
Ikzelf heb enkel Prolyte H30V, maar werk ook regelmatig met de FD34 (inhuur), en wat me dan opvalt is dat de eurotruss een flink stuk veerkrachtiger is dan de H30V.
Blijf in ieder geval af van de kopiemerken, en ga geen verschillende soorten/merken truss door mekaar gebruiken, ook al pas het wel. Je weet dan namelijk nooit meer wat je er mag inhangen aan maximale belasting!
Qua inhuurbaarheid is het beide wel goed te doen. Hier in de buurt (België) hebben de meeste (middelmatige bedrijven) eurotruss, de iets groteren, ook net over de grens in nederland hebben dan weer prolyte. In Nederland is eurotruss ook wel aardig vertegenwoordigd voor zover ik weet.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
Steven.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 1-9-2004
Berichten: 54
6-9-2003 13:45
dus in princiepe maakt het niet veel uit of ik nou eurotruss neem of prolyte, het enige verschil is dat prolyte makkelijker te verkrijgen is in nederland.
ik was zowieso al niet van plan om voor een kopiemerk te gaan want alleen al met kwaliteit en uitbreiding.
Speakerfreak is de DAP man:D:D:D
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
6-9-2003 15:21

steven. schreef:

dus in princiepe maakt het niet veel uit of ik nou eurotruss neem of prolyte, het enige verschil is dat prolyte makkelijker te verkrijgen is in nederland.
Nou... Er zijn heel veel "merken" die truss leveren die op Eurotruss past. Er zijn heel weinig "merken" die truss maken die op Prolyte past.

Ik vind wel (als Eurotruss gebruiker) dat de Prolyte wat makkelijker in elkaar te zetten is (koppelingen zijn iets beter bestand tegen een beetje "kromme" einden). De uiteindelijke keuze zou ik, als ik jou was, laten afhangen van wat een goede verhuurder uit jouw omgeving doet (handig voor bijhuren).

Echte rotzooi truss kom ik eigenlijk nergens meer tegen (hoewel verkopers van merk X vaak willen suggereren dat het veel beter is dan merk Y... (goh, waarom zouden ze dat doen? ;-))
ik was zowieso al niet van plan om voor een kopiemerk te gaan want alleen al met kwaliteit en uitbreiding.
Ik gebruik nu de truss van StageTools (wordt volgens mij in China gemaakt) en vind het wel prima. Ik heb ook nog stukken Eutotruss en die zijn ook prima. Hier en daar zit er ook nog wel een stukje microtruss tussen; ook prima. En het past allemaal op elkaar ;-)

Zelfs die Milos truss (Alulite FT30) is niet verkeerd (alleen zijn de spijltjes wat dunner dan ik gewend ben).

Let wel: Bij bovenstaande heb ik alleen maar ervaring met de 30 trio truss (dus geen stoere 40 box, geen nog luxere 60x40 fold e.d.).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
6-9-2003 17:49
Past allemaal op mekaar.. maar wat je er dan nog mag aanhangen als je 3 merken door mekaar gooit wordt wel 1 heeeeeel groot raadsel.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
6-9-2003 18:31

CyberDance schreef:

Past allemaal op mekaar.. maar wat je er dan nog mag aanhangen als je 3 merken door mekaar gooit wordt wel 1 heeeeeel groot raadsel.
Ik heb het natuurlijk wel over vergelijkbare producten. Dus niet alleen dezelfde koppelingen maar ook dezelfde dikte materiaal, zelfde spijlafstand, zelfde constructietechniek etc.

Als ik de stickers eraf haal is het moeilijk Eurotruss/Microtrus/Stagetool uit elkaar kunt houden (tenzij je een kenner bent natuurlijk; dan zie je het aan de details zoals ingefreesde rigetjes in de koppelingen e.d.).

Verder gaf ik in m'n post duidelijk aan dat IK sprak over de trio 30 trussen. Die zie je niet vaak in grote toepassingen maar juist in kleine toepassingen waar je vrijwel nooit ook maar in de buurt van de maximale belastbaarheid komt.

Maar het is zeker iets om rekening mee te houden.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)