Forum > Zelfbouw Speakers

4 krachtige 18 inch subs

(34 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 1-6-2024
Berichten: 1343
25-11-2009 16:11
Ik kan beamen dat het hier in feite om een bandpass gaat. Ik heb destijds een meting uitgevoerd waarbij ik enerzijds een 110 liter basreflex, getuned op 42 Hz heb gemeten. Daarna dezelfde basreflex echter met een " Planar Wave Hoorn" van nog geen 35 cm.

Het verschil was duidelijk aanwezig in de frequentieresponse. Niet alleen gaf het de beoogde roll-off in het hoog (als een 6de orde bandpass) maar als ik me het goed herrinner gaf het zelfs een beetje extra output vanaf ca. 60-70 Hz.

Ik zal de plotjes van de week eens opsnorren.

Overigens zijn de meeste "Planar Wave Hoorns" langer, eerder 50 cm of meer. Uiteraard krijg je op die manier minder bandbreedte en dus een hogere gevoeligheid in die bandbreedte.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
26-11-2009 01:12
Deze kenmerken doet een bass hoorn ook, maar om die dan ook 6e order te noemen........

Men nemen een speaker en stoppen deze in een klein kastje, even een testsignaaltje erop, ach het gaat aardig.
Nu zetten we ff een stuk van 50 cm aan de voorkant en kijk aan! EEN HOORN!
Nu nog ff wat bassreflex erin zetten en we hebben een Voice of the Theatre!

Line array's zijn een hype, maar nieuwe benamingen noemen en volhouden dat het zo is is ook een hype!

Overigens beweerd Dynacord zelf gewoon dat Planar Wave Horn een bassreflex kast is hoor!

Zal wel Marketing zijn....

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
26-11-2009 08:20
Uiteindelijk gaat het er niet om hoe je iets noemt maar wat de prestaties van een kast/speaker zijn.
De topic starter vroeg om 4 krachtige 18 inch subs en dat zijn deze subs.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
ElectroobStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2006
Laatste: 20-6-2011
Berichten: 12
28-11-2009 20:44
hee ivo.
waarom verkoop je de set eigenlijk?
tja
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
28-11-2009 21:19
Omdat ik ze bouw wink ;)
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
ElectroobStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2006
Laatste: 20-6-2011
Berichten: 12
29-11-2009 09:24
welke speakers zitten erin? en hoeveel vermogen hebben ze?
de 4 subs en de 2 toppen.
tja
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
30-11-2009 00:58
Ook al eens gekeken naar het ontwerp van Dré? Met de 18G50 van Beyma er in, klinken echt als een klok, en met 2 stuks per kant drukken ze behoorlijk door! Ik vraag me alleen af of je er 500 man mee aan kan? Wie heeft daar antwoord op?
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 1-6-2024
Berichten: 390
30-11-2009 11:30
500 man red je niet.
Collega van me heeft 4 18g subs dus 2 per kant en die red mischien 250 a 300 personen met goede versterking en processing dan houd het echt op.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 1-6-2024
Berichten: 1343
30-11-2009 12:41
Deze kenmerken doet een bass hoorn ook, maar om die dan ook 6e order te noemen........
De gemiddelde hoorn (met gesloten achterkamer) zou onder de 4de orde bandpass vallen. Een gepoorte achterkamer resulteert in een 6de orde bandpass. Deze term in deze zin niet te verwarren met een kast met een voor en achterkamer, welke beide gepoort zijn maar met een principe die de karakteristiek van, in dit geval, met name de frequentie repons omschrijft.
Men nemen een speaker en stoppen deze in een klein kastje, even een testsignaaltje erop, ach het gaat aardig.
Nu zetten we ff een stuk van 50 cm aan de voorkant en kijk aan! EEN HOORN!
Een Planar Wave Hoorn om preciezer te zijn, of waveguide, of resonante pijp., iets dat aangeeft dat de geluidstechnische en karakteristieke eigenschappen niet meer hetzelfde zijn als daarvoor.
Line array's zijn een hype, maar nieuwe benamingen noemen en volhouden dat het zo is is ook een hype!
Kom ik zo op.
Overigens beweerd Dynacord zelf gewoon dat Planar Wave Horn een bassreflex kast is hoor!
Men neme een auto en noeme het een auto.

Vervolgens worden er twee vliegtuigvleugels aangezet. De fabrikant noemt het nog steeds een auto. Nu zullen er echter ook mensen zijn die bemerken dat de auto (tijdelijk) het luchtruim verkiest boven de 60-70 km per uur. Deze mensen zijn van mening dat de term "auto" niet meer helemaal aansluit bij, met name de rij-karkateristiek van het voertuig en besluiten het voertuig een Planar Wave Auto te noemen.

Ondanks het gevaar mee te doen aan een bepaalde hype besluiten deze mensen voet bij stuk te houden omdat ze menen in te zien dat er in deze hype een stukje vooruitgang zit. Desondanks blijven de fabrikant en een aantal andere mensen het een auto noemen. Dat vinden de mensen van de eerste groep een beetje jammer, aangezien hun metingen en ervaringen iets anders uitwijzen, maar ja, je kunt niet alles hebben..

Mvg Johan

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
30-11-2009 14:48
Ik moet wel enorm lachen over de tegenstrijdigheden die men hier op dit forum weet te plaatsen.

Een laag kast moet voldoende hoorn lengte hebben wil deze immers laag gaan toch?
Ik lees hierover de nodige topics op dit en andere forums.
Een hoorn kast (laagkast) die een fs moet hebben van 50Hz heeft een hoornlengte nodig
van minimaal 6.8 meter.
Vaak nemen we dan een iets kortere hoorn simpelweg omdat deze makkelijker te vouwen is en niet zo bizar groot gaat worden.
Er zijn daarvoor dus ook calculatie programma's die dit vergemakkelijken en berekenen.

Maar, wanneer een ontwerp bijna of geen hoorn heeft (zoals de Dynacord PWH)is er gewoon sprake van een bassreflex kast met een verschoven baffle.
Deze heeft geen lange hoorn om de gewenste frequentie van 50 Hz in zich, toch haalt deze het best wel! Hoe kan dat? Bass reflex poorten misschien???
Tuurlijk doet dit fenomeen wat in het geluidsbeeld!!
Maar om dit tot een hoorn te gaan betitelen??

Ook het begrip Band Pass Horn wordt door menig forumlid te pas en te onpas benoemd,
wanneer is het wel een bandpass hoorn en wanneer niet??
Wat is een Bandpass hoorn dan??
Een W-bin 15 inch EV Eliminator? Ja, volgens het kriterium?

Wat ik wil zeggen is, er zijn de afgelopen 10 jaar kreten en type's bijgekomen die op reeds bestaande ontwerpen geplakt worden zonder daarbij enig vorm van onderbouwing.
Dat noem ik een hype, dat noem ik marketing waarbij diverse merken zich verschrikkelijk schuldig aan maken worden nu dus stevig doorgezet door personen die eerst maar eens moeten gaan onderzoeken of dit ontwerp zich niet eerder, let wel, reeds bestaat (misschien 30 jaar??) voordat we er een leuke naam aan gaan geven...

Oja, we noeme dit 'auto verkopers praatje' laugh :D om ff bij jouw verhaaltje te blijven..

Pascal

(JBL 18 inch W-Bin, Horn or Band Pass 6th order? That's the question!!)
..Je Ducktape brood voeren...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)