Forum > Geluid

BOSE 802

(130 reacties. Pagina 11 van 14)
Moderator(s): Dré
Yogo78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 23-8-2016
Berichten: 127
22-11-2009 21:04
Ik heb alleen X12T's en X15's, dus met een X12 kan ik het niet vergelijken. De X12T's zijn niet full range en de Bose is qua volume niet opgewassen tegen een X15.
Als mijn post enigszins humoristisch overkomt, dan mijn excuus!
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
22-11-2009 22:38
De 802 is ook niet werkelijk fullrange. Het hoog is traag en totaal niet sprankelend, het ‘laag’ klinkt wollig en geforceerd. Logisch, want de gebruikte breedbandspeakertjes zijn van matige kwaliteit die met veel te veel eq enigszins recht worden getrokken in de hoop dat het klinkt. Om ook maar iets lager te gaan is de Fs te hoog, de kast te klein en de luchtverplaatsing gewoon veel te weinig. Om hoog te komen is de massa van het speakertje te hoog en daar doet geen eq iets aan. Al vanaf niet al te hoge volumes neemt de vervorming flink toe en begint datzelfde speakertje op te breken doordat ‘ ie helemaal niet geschikt is voor frequenties boven de zeg 5k.

Dat het ‘hard’ gaat komt door de vervorming. Zet je wekkerradio maar eens wat harder, met nog niet eens 1 watt vermogen irriteert dat al aan je oren. De breedbandertjes in de 802 zijn van hetzelfde principe, alleen dan iets groter. Waar Bose goed in is, is het bewerken van de grijze massa tussen je oren met reclame retoriek en vaak holle kreten.

Maar goed, als dat werkt voor gebruikers en klanten: prima toch? O ja, en de plastic kast kan tegen een stootje en stapelt lekker…
M|A AudiotechniekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2004
Laatste: 18-3-2013
Berichten: 289
22-11-2009 23:40
Ik gebruik 4 van deze kasten (serie 2 als ik me niet vergis) per 2 op statief met bijhorende 1800 IV versterker en dat eqtje met die 2 knoppen erop als geluidsversterking bij een groot popkoor. Deze set klinkt opzich mooi, was al in gebruik toen ik als technicus bij het koor kwam werken. Ik baal alleen van het onwijs snelle rondzingen (er staan bij een optreden 7 neumann KM184'jes en dat zing gigantisch snel rond mede door de brede straling van de 802's. Iemand tips voor een geluidsset die vooral wat meer helder klinkt dan de 802's en een wat minder brede straling heeft?

De optreedlocaties zijn vaak klein (denk aan zaaltjes in verzorgingshuisen, gemiddelde passage in een winkelcentrum e.d.) Dus het hoeft geen hele zware set te zijn, het belangrijkste is dat de topkasten van topkwaliteit zijn.
En wat zal zo'n 802 set nog opbrengen? (set bestaat uit 2 bose wind-up statieven, 4 802's, de bijpassende EQ en 1 1800 IV versterker allemaal van Bose).
De laatste doet het licht uit
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
23-11-2009 01:36

Janbo schreef:

Dat het ‘hard’ gaat komt door de vervorming. Zet je wekkerradio maar eens wat harder, met nog niet eens 1 watt vermogen irriteert dat al aan je oren. De breedbandertjes in de 802 zijn van hetzelfde principe, alleen dan iets groter. Waar Bose goed in is, is het bewerken van de grijze massa tussen je oren met reclame retoriek en vaak holle kreten.
Wauw, dat je dit zo durft te beweren...

Ik had je iets hoger ingeschat Jan!
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
23-11-2009 10:46
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 23-11-2009 12:52
802's mits de randjes van linnen brengen je ongeveer tussen de 400 en 600 op per set van twee.
Als ze in goede staat zijn, en de Bose eq erbij zit.
Een 1800 versterker, hangt een beetje af van het type, want je hebt er 6.....

802's gebruik je niet in serie, die zet je altijd parallel.
En ik denk dat je dat ook wel doet.

Je feedback verhaal begrijp ik ook niet, want als ik heb daar wening tot geen last van.
Kwestie van de juiste instellingen.
Ik weet uit ervaring dat een speaker met een gewone hoorn eerder in de feedback gaat dan een 802.
Als je bij me langs zou komen kan ik je dat ook laten horen en zien.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
M|A AudiotechniekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2004
Laatste: 18-3-2013
Berichten: 289
23-11-2009 11:30

Tom schreef:

802's gebruik je niet in serie, die zet je altijd parallel.
En ik denk dat je dat ook wel doet.
De 802's lus ik gewoon door. Met serie 2 bedoelde ik dat er volgensmij meerdere versies zijn van de 802's. Het zijn in ieder geval allemaal linnen randjes. En de 1800 versterker is serie 4 zoals ik al aangaf door middel van 1800 IV (4 dus)
De laatste doet het licht uit
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
23-11-2009 16:25

nijhuisr schreef:

Wauw, dat je dit zo durft te beweren...

Ik had je iets hoger ingeschat Jan!
Zou je dit kunnen onderbouwen? Ik ben het namelijk wel redelijk met Jan eens..
If it ain't Dutch it ain't much...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
23-11-2009 18:05
de discussie 802 blijft maar terugkomen laugh :D
Jan is trouwens ook een tijdje geleden op een groter feestje met me mee geweest,
daar hadden we per kant 4 stuks 802 in stack gezet, en toen was zijn mening anders als hij nu ventileert.
Ben benieuwd waarom deze ommezwaai.

Maar vaak zie ik meningen en de ervaring bestaat dan vaak uit: "ik heb ze een keer gehoord".....

We kunnen het ook anders doen:
kom een keer langs laten we dan eens volkomen eerlijk vergelijken.
Een ieder krijgt de gelegenheid datgene eruit te halen wat er in zijn boxen zit.
En dan eens zeggen welke box minder of beter is.

Iedereen die tot nu toe met mij mee op pad geweest is, en 802's op de juiste manier en op verschillende locaties en in de breedte van de inzetbaarheid gebruikt of gehoord heeft,
zegt toch steeds het zelfde:
de box presteert uitstekend voor zijn formaat,
kan knijterhard,
is zeer betrouwbaar,
heeft een lange levensduur,
licht in gewicht,
compact,
degelijk gebouwd,
en zeer netjes stackbaar.

En natuurlijk er zijn zat betere te vinden,
maar alle eigenschappen bij elkaar blijft deze box voor mij toch een toppertje.

Kijk bijvoorbeeld eens naar je verhuur.
Hoe vaak lees ik niet speakers opgeblazen,
ik heb in 30 jaar tijd nog nooit een 802 weten op te blazen.

Het grootste probleem van de 802, is dat hij nieuw zijn prijs totaal niet in verhouding heeft met zijn prestaties.
Maar als je voor 500 euro een knap setje 802's kan bekomen, dan word je daar echt niet mee bestraft.
Er is een forumlid dat op mijn advies er eens twee is gaan uitproberen,
en er nu 12 in een jaar tijd in gebruik heeft laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
23-11-2009 19:34

Daniel-sound schreef:

Zou je dit kunnen onderbouwen? Ik ben het namelijk wel redelijk met Jan eens..
Moet ik dit nog onderbouwen??

Het 802 princiepe is natuurlijk NIET gebaseert op vervorming, en dat dan gaan vergelijken met een wekker radio.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
M|A AudiotechniekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2004
Laatste: 18-3-2013
Berichten: 289
23-11-2009 19:41

Tom schreef:

Je feedback verhaal begrijp ik ook niet, want als ik heb daar wening tot geen last van.
Kwestie van de juiste instellingen.
Ik weet uit ervaring dat een speaker met een gewone hoorn eerder in de feedback gaat dan een 802.
Als je bij me langs zou komen kan ik je dat ook laten horen en zien.
Ben je bekend met de Neumann KM184? En dan 5 stuks op een rij en 2 stuks als solo op de voorrand van het podium, bijna parallel aan de 802's. Met die opstelling wil ik wel een keer bij je langskomen, je zal versteld staan hoe snel dat zingt. Kwestie van juiste instellingen? Voordat je het volume hebt bereikt wat je wilt bereiken zonder rondzingen, heb je zoveel met je EQ moeten knoeien dat het voor geen meter meer klinkt, iets wat je bij een koor niet wilt bereiken lijkt mij. Daarom ben ik op zoek naar een ander systeem. Tenzij iemand denkt dat het aan iets anders ligt, alle tips zijn welkom.
De laatste doet het licht uit

Terug naar forum Reageer (zonder quote)