Forum > Algemeen Forum

Waar vervoeren jullie de drive in mee?

(2184 reacties. Pagina 126 van 219)
Moderator(s): Dré
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
16-10-2009 20:21

Frank76 schreef:

Kortom, met B rijbewijs is de MTM maatgevend, bij BE rijbewijs het werkelijk gewicht.
DjwirelessStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-4-2004
Laatste: 2-9-2014
Berichten: 126
16-10-2009 21:06
voor me werk rij ik rond met een be waar ik 12t mag laden en er is zelfs nog een optie tot 13t (zie veldhuizen Groenekan) dus er is ruimte zat in de wet want als je minder dan 2 uur per dag rijd hoef je ook geen chauffeursdiploma te hebben.
Het was de bedoeling slapend rijk te worden, maar ik kon de slaap niet vatten
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
17-10-2009 11:06

djwireless schreef:

voor me werk rij ik rond met een be waar ik 12t mag laden en er is zelfs nog een optie tot 13t (zie veldhuizen Groenekan) dus er is ruimte zat in de wet want als je minder dan 2 uur per dag rijd hoef je ook geen chauffeursdiploma te hebben.
Tot 7,5Ton hoef je helemaal geen chauffeursdiploma te hebben. En laten er nu een paar mooie Clickstar bakwagens zijn waar je dus wel flink mag laden zonder een groot rijbewijs en zonder chauffeursdiploma.

Ander voordeel van BE, grote bus, totaal gewicht max 3500 kg. Zou geen aanhanger meer achter mogen, met BE mag je ineens wel weer het totaal te trekken gewicht meenemen in z'n karretje achter de bus. Kan het dus ook maar zo zijn dat je 5,5 ton rijdt. Met bakwagens zijn er zelfs bakken die de volledige 3500 KG mogen trekken. Zit je dus als treingewicht ook op een 7 ton.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
DjwirelessStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-4-2004
Laatste: 2-9-2014
Berichten: 126
17-10-2009 12:34

Watt-Xtra schreef:

djwireless schreef:

voor me werk rij ik rond met een be waar ik 12t mag laden en er is zelfs nog een optie tot 13t (zie veldhuizen Groenekan) dus er is ruimte zat in de wet want als je minder dan 2 uur per dag rijd hoef je ook geen chauffeursdiploma te hebben.
Tot 7,5Ton hoef je helemaal geen chauffeursdiploma te hebben. En laten er nu een paar mooie Clickstar bakwagens zijn waar je dus wel flink mag laden zonder een groot rijbewijs en zonder chauffeursdiploma.

Ander voordeel van BE, grote bus, totaal gewicht max 3500 kg. Zou geen aanhanger meer achter mogen, met BE mag je ineens wel weer het totaal te trekken gewicht meenemen in z'n karretje achter de bus. Kan het dus ook maar zo zijn dat je 5,5 ton rijdt. Met bakwagens zijn er zelfs bakken die de volledige 3500 KG mogen trekken. Zit je dus als treingewicht ook op een 7 ton.
om precies te zijn licht die grens op 7.490 kg maar aangezien ik dat er vergeten bij ben te zetten sorry daar voor ben er zelf al aan gewend dat ik er zo mee mag rijden (mag over het algemeen meer laden dan een vrachauto sneaky :V )
Het was de bedoeling slapend rijk te worden, maar ik kon de slaap niet vatten
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
17-10-2009 12:39
En vergeet niet dat je sneller aan 3,5 ton zit dan je zou denken als je alleen b hebt.
Zet al je spullen maar eens op de weegschaal.
Een kleine show weegt al snel meer dan 1000 kilo als alles keurig in casejes zit.

Doe daar een auto van gem. 1400 kilo en dan ook nog een aanhanger die als hij een beetje stevig is, al snel 200 kilo weegt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2052
17-10-2009 14:27

Tom schreef:

En vergeet niet dat je sneller aan 3,5 ton zit dan je zou denken als je alleen b hebt.
Zet al je spullen maar eens op de weegschaal.
Een kleine show weegt al snel meer dan 1000 kilo als alles keurig in casejes zit.

Doe daar een auto van gem. 1400 kilo en dan ook nog een aanhanger die als hij een beetje stevig is, al snel 200 kilo weegt.
Maar dat probleem heb je ook met een BE rijbewijs. Je mag toch niet meer trekken dan op het kenteken van je auto staat. En zo heel veel auto's mogen geen 2 ton trekken, tenzij je de echte zware landrovers etc bekijkt, maar geloof niet dat het gemiddelde forumlid daarmee rond rijdt. Als ze al mogen rijden...
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DjpStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2004
Laatste: 31-8-2016
Berichten: 382
17-10-2009 17:47
daar ben je toch zelf bij,

je weet toch al meteen dat je met de fiat panda van je moeder minder mag trekken dan met de landrover van je vader (bij wijze van)

ik mag met mijn auto ook maar 1500 kg trekken. wagen mag 2000 kg hebben.. nou dan houd je daar rekening mee..
en je merkt al snel genoeg wanneer die te vol zit en/of je te hard rijdt met je combinatie.
CyStStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-6-2004
Laatste: 23-2-2010
Berichten: 93
18-10-2009 11:49

djp schreef:

en je merkt al snel genoeg wanneer die te vol zit en/of je te hard rijdt met je combinatie.
Meestal te laat ja. wink ;)

djwireless schreef:

Watt-Xtra schreef:

djwireless schreef:

voor me werk rij ik rond met een be waar ik 12t mag laden en er is zelfs nog een optie tot 13t (zie veldhuizen Groenekan) dus er is ruimte zat in de wet want als je minder dan 2 uur per dag rijd hoef je ook geen chauffeursdiploma te hebben.
Tot 7,5Ton hoef je helemaal geen chauffeursdiploma te hebben. En laten er nu een paar mooie Clickstar bakwagens zijn waar je dus wel flink mag laden zonder een groot rijbewijs en zonder chauffeursdiploma.

Ander voordeel van BE, grote bus, totaal gewicht max 3500 kg. Zou geen aanhanger meer achter mogen, met BE mag je ineens wel weer het totaal te trekken gewicht meenemen in z'n karretje achter de bus. Kan het dus ook maar zo zijn dat je 5,5 ton rijdt. Met bakwagens zijn er zelfs bakken die de volledige 3500 KG mogen trekken. Zit je dus als treingewicht ook op een 7 ton.
om precies te zijn licht die grens op 7.490 kg maar aangezien ik dat er vergeten bij ben te zetten sorry daar voor ben er zelf al aan gewend dat ik er zo mee mag rijden (mag over het algemeen meer laden dan een vrachauto sneaky :V )
Je haalt 't een en ander door elkaar volgens mij, in zo een BE combi mag je vaak 5ton laden waarbij het hele voertuig op 7 ton uitkomt. Bij een (gemiddelde) bakwagen (vrachtwagen) mag je 7 ton laden waarbij het geheel op ruim 18ton uitkomt. Zou een beetje gek zijn, anders zouden alle bedrijven lekker met een BE combi gaan rijden omdat je er zelfs meer mee mag laden!
I will not comply.
DjwirelessStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-4-2004
Laatste: 2-9-2014
Berichten: 126
18-10-2009 14:20
als ik eff ga rekenen mijn kraan weegt 9,5 ton + 1ton aan bakken + lege semi dieplader 3 ton + trekker 2,5 ton = 16 ton en dan zou ik nog een anderhalve ton mogen laden omdat het kenteken op 12 ton(lading) staat (en ja dit klopt want ik ben vorige keer aangehouden door de politie toen had ik 13 ton aan lading bij me had ook nog gasolie tank bij me dus wel een bon maar was niet echt hoog). Veldhuizen maakt gebruik van een gat in de wet waardoor dit mogelijk is.
Het was de bedoeling slapend rijk te worden, maar ik kon de slaap niet vatten
Abnpranger@home.nlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-6-2005
Laatste: 1-9-2011
Berichten: 165
20-10-2009 23:25

Roeltje schreef:

let wel op, je krijgt nu geen simpele bekeuring als ze je aanhouden, maar een flinke boete (300+ euro!), daarbij is het een misdrijf en wordt je geregistreerd... kan problemen opleveren met verzekeringen ed in de toekomst.
Ook rij je onverzekerd rond, omdat je officieel zonder rijbewijs rondrijdt... dus als je iemand anders schade toebrengt...
Is niet geheel waar. Heb helaas afgelopen jaar 1 keer een dergelijke situatie meegemaakt. Reed met een golfje 3 en een tandemasser met max load van 2200 kg. Is een kwestie van 1 belletje meldkamer en je bent een boete van 220 euro rijker. Niets geen registratie etc. Wat betreft het niet verzekerd zijn heb je helemaal gelijk. Das oppassen geblazen! wink ;)
Mr. Jameson...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)