Forum > Geluid

4 of 2 ohm ?

(30 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
DJ JBStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 24-10-2005
Laatste: 17-5-2010
Berichten: 191
17-10-2009 12:45

Ronny B schreef:

DJ JB schreef:

Waarom niet gewoon op 8 Ohm per kanaal draaien?
omdat hij ze waarschijnlijk parralel heeft staan en dus op 2 ohm uit komt?
En wat krijg je als je de speakers per 2 in serie zet? Juist!
Lichtje erbij?
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
17-10-2009 13:32
Gelukkig word de demping van een speaker voornamelijk mechnanisch en acoustisch bepaalt. Niet electrisch.
Demping van een speaker wordt ook bepaald door de inwendige weerstand van de versterker. Deze ligt veelal rond de 0,04 Ohm of lager, vandaar dat je bij 8 Ohm belasting dan een dempingsfactor van 200 of meer ziet.

Wat bij serie schakeling van speakers vaak in de weg ligt is dat dat deze zelden of nooit dezelfde impedantie kromme hebben. Denk bijvoorbeeld aan het kleine verschil in tuning frequenties en de resonantie frequentie van de speaker. Deze impedantie bulten zijn wat verschillend en zitten elkaar dan ook in de weg, waardoor de dempingsfactor dan verslechtert in die gebieden.

Parallel aansluiten heeft die problemen niet. Beide ietwat verschillende speakers worden dan keurig elektrisch gedempt.

Wat 2 Ohm belasting betreft: vrijwel elke versterker krijg ik met 2 Ohm dummyloads in de thermal protect, ook versterkers zoals Crown Macrotech 2400 en Crown Reference Studio, ondanks dat het prachtige en stevige bakken zijn.
Bij subwoofers is dat niet zo'n probleem omdat de gemiddelde impedantie in het subwoofer gebied vaak een stuk hoger ligt, en voor topkasten/line arrays is het ook niet zo'n probleem omdat deze vaak ruimschoots onder het clipniveau draaien. In deze gevallen kom je ook goed weg met de betere budget amps die minimaal 1,5x het vermogen in 2 Ohm kunnen leveren t.o.v. 4 Ohm.

Overigens ben ikzelf nooit kapot van om op 2 Ohm te draaien. Wel 2,66 Ohm, dat gaat veelal prima. Denk bijvoorbeeld aan monitoring.

TCMC
Koen van der kStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-5-2009
Laatste: 8-3-2011
Berichten: 128
17-10-2009 15:30

TCMC schreef:

Bij subwoofers is dat niet zo'n probleem omdat de gemiddelde impedantie in het subwoofer gebied vaak een stuk hoger ligt, en voor topkasten/line arrays is het ook niet zo'n probleem omdat deze vaak ruimschoots onder het clipniveau draaien.
... dus eigenlijk is het nooit 'n probleem wink ;)

Amps die op 2 ohm moeten kunnen stampen worden vaak dan ook op de max gebruikt, anders zou je wel 'n extra amp meenemen. Zoals eerder vermeld zou het mijn voorkeur ook niet hebben om voor dat geringe stukje meer rendement je amp zo te stressen.

Overigens zijn de amps die het thermisch langer dan 10 minuten uithouden met 1KHz sinus op 4 Ohm op ééntiende (!) van het opgegeven vermogen op één hand te tellen.
De echte oude beestjes (Peavey CS series, Bose 1800, etc.) houden het nog redelijk uit. De nieuwere (met name class G en H) bakken er niets van (of juist wel, in warmte-termen happy :) ).

Groeten !
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
17-10-2009 17:11

TCMC schreef:

Wat bij serie schakeling van speakers vaak in de weg ligt is dat dat deze zelden of nooit dezelfde impedantie kromme hebben. Denk bijvoorbeeld aan het kleine verschil in tuning frequenties en de resonantie frequentie van de speaker. Deze impedantie bulten zijn wat verschillend en zitten elkaar dan ook in de weg, waardoor de dempingsfactor dan verslechtert in die gebieden.

Parallel aansluiten heeft die problemen niet. Beide ietwat verschillende speakers worden dan keurig elektrisch gedempt.
Dat kan wel zijn, maar hier is de keus tussen draaien op 2 Ohm (speakers parallel aansluiten) of 8 Ohm (in serie). Bij 8 Ohm is de dempingsfactor theoretisch 4x zo groot als bij 2 Ohm. Nou zal er door de factoren die jij noemt een kleine verstoring optreden, de dempingsfactor is nog altijd vele malen hoger dan bij de 2 Ohm-variant. En de verliezen in de kabel vele malen lager, net als de stress op de versterker.

Wel zou ik serieschakeling inderdaad beperken tot dezelfde speakers, dus niet allerlei afwijkende kasten in serie. Overigens zie ik de toepassing voor allerlei verschillende kasten parallel ook niet zo.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 14-6-2024
Berichten: 13458
19-10-2009 09:46

Koen van der k schreef:

nijhuisr schreef:

Maar het gaat om 2 speakers in serie, niet een speaker met een serie weerstand.
happy :)
Ehm ... wat is die tweede speaker in serie dan wink ;) ?
Als de drivers identiek zouden zijn dan kun je ze gewoon als combinatie zien (dus één driver met een 2 x zo groot oppervlak, een 2 x zo hoge belastbaarheid en een 2 x zo hoge impedantie).

In de praktijk zijn drivers echter nooit 100% identiek en zitten er nogal wat haken en ogen aan het in serie zetten van drivers. Het is dus van belang drivers zo goed mogelijk te matchen.
Misschien is de term dempingsfactor niet helemaal op z'n plek hier, maar meer "systeemdemping",
De term dempingsfactor is sowieso nooit op z'n plek (alleen in een brochure) en de term elektrische systeemdemping is vele malen relevanter. Daar hebben we het in het verleden al eens vaker over gehad (maar nog even dan, in het kort).

Elektrische systeemdemping is de verhouding tussen de totale impedantie en de som der resistieve componenten. Die laatste bestaat uit:

1. Weerstand van de driver (meestal rond de 6 Ohm voor een 8 Ohm driver).
2. Weerstand van de aansluitkabel (meestal rond de 0.2 Ohm voor algemene toepassingen).
3. Uitgangsweerstand van de versterker (0.04 Ohm voor een DF 200 versterker).

De kunst van marketing is nu dat ze je blind willen laten staren op die 0.04 (terwijl de 2 andere getallen veel veel veel hoger in waarde zijn)...

Je kunt bijvoorbeeld, van die DF 200 versterker, een DF perfect maken door in dit voorbeeld de weerstand van de luidsprekerkabel met 20% te verlagen.

Hopelijk toont dit voorbeeld eens te meer de onzinnigheid van dempingsfactor als alleenstaand getalletje.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
19-10-2009 11:00

Dré schreef:

Zelfs Crown geeft (of in ieder geval gaf) in de Macrotech handleiding aan dat 2 Ohm gebruik niet onder alle omstandigheden gewaarborgd kan worden.
Dat was een tijd geleden met de oude series inderdaad een opmerking die Crown maakte. Overigens werkten de Macrotechs toen voor zover ik me kan herinneren wel gewoon goed op 2 Ohm. Inmiddels is de Macrotech serie een geheel ontworpen lightweight serie en geldt als minimum impedantie zelfs 1 Ohm.

Specificaties.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Koen van der kStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-5-2009
Laatste: 8-3-2011
Berichten: 128
19-10-2009 12:17
Ha Dré en andere mede-forummers,

Ik had idd m'n fout al opgemerkt en gecorrigeerd, dat is nu duidelijk.
Wat me op het verkeerde been had gezet was serieschakelen van passief gefilterde meerwegsystemen. Betreft kreet-o-logie is het idd 't handigste enkel de dempingsfactor te benoemen, moet men wel weten welke waardes er onder en welke er boven de deelstreep komen te staan, en dat is bij serieschakeling van passief gefilterde meerwegsystemen effe uitkijken dus.

Betreft de Macrotechs; da's nogal 'n verschil hè, de "oude" series of de nieuwe PWM I-techs wink ;) . Heb onlangs 'n Macrotech Ref amp op de werkbank / testbank gehad en die vond 2 Ohm ook echt niet om te lachen ... Enig respect voor wat de fabrikant specificeert is wel op z'n plaats.

Groeten !
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
20-10-2009 01:02

Victor schreef:

Dré schreef:

Zelfs Crown geeft (of in ieder geval gaf) in de Macrotech handleiding aan dat 2 Ohm gebruik niet onder alle omstandigheden gewaarborgd kan worden.
Dat was een tijd geleden met de oude series inderdaad een opmerking die Crown maakte. Overigens werkten de Macrotechs toen voor zover ik me kan herinneren wel gewoon goed op 2 Ohm. Inmiddels is de Macrotech serie een geheel ontworpen lightweight serie en geldt als minimum impedantie zelfs 1 Ohm.

Specificaties.
Een merk als Crown kan nooit garant staan voor de diverse luidspreker systemen, die op versterkers aangesloten worden, dat haar werking altijd goed is.
Crown is wel 1 van de meest betrouwbare gegevens verstrekker onder de merken.
Overigens is het sterk afhankelijk van de (sub)bass kasten i.c.m luidsprekers of het Impedantie plotje niet te laag in impedantie gaat.
Soms is er een voordeel mee te halen maar vaak genoeg heb ik dit nadelig gezien.

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
24-11-2009 15:30

Dré schreef:

Koen van der k schreef:

nijhuisr schreef:

Maar het gaat om 2 speakers in serie, niet een speaker met een serie weerstand.
happy :)
Ehm ... wat is die tweede speaker in serie dan wink ;) ?
Als de drivers identiek zouden zijn dan kun je ze gewoon als combinatie zien (dus één driver met een 2 x zo groot oppervlak, een 2 x zo hoge belastbaarheid en een 2 x zo hoge impedantie).

In de praktijk zijn drivers echter nooit 100% identiek en zitten er nogal wat haken en ogen aan het in serie zetten van drivers. Het is dus van belang drivers zo goed mogelijk te matchen.
Misschien is de term dempingsfactor niet helemaal op z'n plek hier, maar meer "systeemdemping",
De term dempingsfactor is sowieso nooit op z'n plek (alleen in een brochure) en de term elektrische systeemdemping is vele malen relevanter. Daar hebben we het in het verleden al eens vaker over gehad (maar nog even dan, in het kort).

Elektrische systeemdemping is de verhouding tussen de totale impedantie en de som der resistieve componenten. Die laatste bestaat uit:

1. Weerstand van de driver (meestal rond de 6 Ohm voor een 8 Ohm driver).
2. Weerstand van de aansluitkabel (meestal rond de 0.2 Ohm voor algemene toepassingen).
3. Uitgangsweerstand van de versterker (0.04 Ohm voor een DF 200 versterker).

De kunst van marketing is nu dat ze je blind willen laten staren op die 0.04 (terwijl de 2 andere getallen veel veel veel hoger in waarde zijn)...

Je kunt bijvoorbeeld, van die DF 200 versterker, een DF perfect maken door in dit voorbeeld de weerstand van de luidsprekerkabel met 20% te verlagen.

Hopelijk toont dit voorbeeld eens te meer de onzinnigheid van dempingsfactor als alleenstaand getalletje.
Beste Dre,

Ik geniet werkelijk altijd van je antwoorden laugh :D maar kan jij ons eens uitleggen of de Dempings Factor hoorbaar is of niet.
Er gaan namelijk diverse meningen over het Net dat je het verschil kan horen tussen een versterker met een lage <200 of een hogere >500 factor en juist op (sub)laag kasten.
Ik persoonlijk denk van niet, maar daar is deze of gene niet met mij eens.

Dus, is een dempings factor hoorbaar in de kwaliteit van het laag?

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 14-6-2024
Berichten: 13458
24-11-2009 15:47
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 24-11-2009 15:54
Als je bedoelt of ik het verschil kan horen tussen 0.3 Ohm (veroorzaakt door: 0.1 Ohm van de versterker en 0.2 Ohm van de kabels) en 0.3 Ohm (veroorzaakt door: 0.2 Ohm van de versterker en 0.1 Ohm van de kabels): Volgens mij niet ;-)

Lijkt me namelijk een typisch "z'n ene pootje is even lang" gevalletje.

Dat gezegd hebbende: Vaak hebben versterkers met een wat hogere dempingsfactor die hogere factor om een reden (bijvoorbeeld omdat het een goed ontwerp is en/of voorzien is van een goede voeding).

Hierdoor kan het dus gebeuren dat een versterker goed presteert terwijl hij een hoge dempingsfactor heeft. Niet vanwege de dempingsfactor maar gewoon omdat het een goede versterker is!

OOK kan het gebeuren dat een blauwe versterker met gele stipjes goed presteert. Niet vanwege de kleurstelling maar gewoon omdat het een goede versterker is!
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)