Forum > Geluid

Microfoon voor inspreken van teksten

(7 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
FreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-1-2005
Laatste: 24-1-2011
Berichten: 31
15-10-2009 02:52
Voor een aankomende mixset voor een website moet ik zelf een intro en een outro inspreken. Nu heb ik al wat over dit onderwerp rond zitten lezen, maar ik lees veel verschillende reacties. Het gaat hier alleen om het inspreken van teksten en het liefst een eenvoudige, niet al te dure microfoon.

Voldoet een basic microfoon voor een paar euro of kan ik beter verder kijken? Ik heb al even zitten kijken naar de DAP PL-08 en de Sennheiser E 815-S waar ik in verschillende topics veel over las. De DAP PL-08 heeft wel Dre's choice, maar ik las elders dat Dre het zelf maar een rukmicrofoon vond? laugh :D

Ik zit er aan te denken om de microfoon aan te sluiten op mijn mixer (zodat ik niet hoeft te kl*ten met een voorversterker?) en dan via de line-in opnemen met Audacity.
Verder lees ik alles over XLR kabels die geleverd worden, maar die kan ik op mijn Numark DXM-06 niet aansluiten...

Ik ben een totale leek op microfoon gebied, dus graag hoor ik wat suggesties en/of ideeën. happy :)
The time you enjoyed wasting was not wasted.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
15-10-2009 10:17
Als je hoge kwaliteit wil, dan is zelfs een 815 slechts een instapper.
Hoeft het niet voor pa gebruikt te worden, slechts voor opname, zonder directe versterking uit boxen,
dan zou ik liever voor een budget condensator microfoon kiezen.
Dan heb je bij de meeste gelijk al wat betere verstaanbaarheid.

Maar voor live uitvoering is een condensator (zeker in het low budget segment) weer wat minder handig.

als het een beetje voor youre tube filmpjes is, dan zou ik me minder druk maken,
als het om een redelijk professionele presentatie gaat, dan zou ik liever iets beters nemen.

Ik zie dat je in Lisse woont, als je wilt uitproberen, mag je gerust een keer bij me langs komen.
Ik heb hier zo'n tien verschillende microfoons/soorten. Elk met zijn eigen toepassing.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
15-10-2009 10:31
Als het maar om 1 tekstje gaat voor een eenmalig projectje kan je er altijd eentje huren of nog beter lenen natuurlijk.
Samson heeft overigens heel aardige USB microfoons voor deze toepassing.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
15-10-2009 10:51
gebruik gewoon een tts demo op internet
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
15-10-2009 13:50
Kijk of je ergens een EV RE20 kunt huren.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
15-10-2009 14:21
Voor een "echt goed" ingesproken tekst die netjes over de muziek heen komt en een beetje als radio in plaats van als brakke-zolderkamer klinkt zou ik een mooie studiomicrofoon gebruiken.

Als het eenmalig is uiteraard niet kopen maar gewoon bij iemand inspreken. Je mag van mij als je een keer in Utrecht bent zo langskomen, heb hier SE2200A + SE reflection-filter eromheen staan voor kurkdroge opnames. Als preamp keuze uit buizen-amp of een TC Helicon pre-amp. happy :)
Light Image
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
15-10-2009 16:43
Als je toch gaat huren/lenen en je wil de beste studiokwaliteit, ga je voor de standaard. Neumann... Ik heb nog nooit een negatieve opmerking gekregen over een van onze Neumanns, wat ook logisch is. Voor mij is er dan ook maar 1 studiostandaard voor hoogkwalitatieve producties. Hoewel er ontelbaar veel pareltjes rondslingeren in de microfoonwereld, vaak onderschat en zeker niet altijd duur.

Let wel, het is niet enkel de microfoon die van belang is uiteraard... Als je verder geen 'deftig' opnamemateriaal wil gaan inzetten, heeft het weinig zin om naar een dure referentiemic te grijpen. Wil je je productie naar een hoog niveau tillen, en een prima product afleveren, laat je je best even ondersteunen voor deze opdracht. Wil je echt enkel 'gauw even een tekstje vastleggen' zonder meer, dan hoef je je niet te veel zorgen te maken over die microfoon...

Interessante betaalbare mics (huren of kopen) die ook mooie resultaten opleveren: Senn md421/441, Beyer M69 e.a., EV re20, Co11 (bijna altijd onderschat...)
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
15-10-2009 16:47

prosoundandlight schreef:

Als je toch gaat huren/lenen en je wil de beste studiokwaliteit, ga je voor de standaard. Neumann...
Uiteraard, maar plaats het dan even terug in het kader van dit topic. Als je ergens gratis kan opnemen met een U87 of ander juweeltje, gelijk doen als is het maar voor de pret.
Let wel, het is niet enkel de microfoon die van belang is uiteraard... Als je verder geen 'deftig' opnamemateriaal wil gaan inzetten, heeft het weinig zin om naar een dure referentiemic te grijpen.
Preamp is bijna zo belangrijk als de mic.
Interessante betaalbare mics (huren of kopen) die ook mooie resultaten opleveren: Senn md421/441, Beyer M69 e.a., EV re20, Co11 (bijna altijd onderschat...)
SE maakt erg leuke microfoons voor erg weinig geld die in de meeste (serieuze) reviews bijzonder hoog en goed scoren.
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)