Forum > Algemeen Forum

sleutelschakelaar

(15 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
8-10-2009 23:32
Ik ben op zoek naar een manier om geluid (230v)aan en uit te schakelen via een cilinderslot.
Dit zal via relais moeten gebeuren neem ik aan.
De bedoeling is om een schakelaar te gebruiken die in de 1e stand de randapp. aan zet, en vervolgens met een tijdvertraging in stand 2 de versterkers aanzet.
Het uitzetten moet uiteraard gebeuren in omgekeerde volgorde. (ook met een vertraging??)
De volgende stap moet zijn dat de sleutel niet te verwijderen is zonder de zaak uit te zetten.
Kortom, een foolproof systeem om in & uit schakelen, waarbij men niet kan vergeten uit te schakelen.
Dit is voor een vaste installatie op een school waar elke medewerker wel de bevoegdheid heeft het systeem te gebruiken, maar deze moet inschakelen door de sleutel te gebruiken.
Door de sleutel wil ik er voor zorgen dat iedereen het systeem ook uitzet na gebruik.
Deze sleutel is namelijk ook hun eigen sleutel om de school en lokaal in te komen.
Zodra deze dus in het systeem blijft zitten, kunnen ze verder nergens in.
Gevolg is dan hopelijk dat het systeem altijd netjes uit gaat na gebruik.
Wie kent zo'n slot of evt. een andere oplossing?
Alles komt goed....
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 2057
8-10-2009 23:36
Gewoon een sleutelschakelaar?

Te krijgen bij de technische unie of de conrad of elektronica-online of waar dan ook.

Vertraging daarna met een tijdrelais... Je hebt dan een ON-delay timer nodig, de meeste tijdrelais hebben deze functie ingebrouwd.
Voor uitschakelen gebruik je dan weer een OFF-delay timer, misschien kun je beide combineren in één tijdrelais, maar dat is iets om uit te zoeken.

Pak in plaats van relais om te schakelen magneetschakelaars. Deze zijn veel degelijker en betrouwbaarder, zeker voor niet-ohmse lasten zoals versterkers.

Als je er zelf niet uit komt, stuur me een mailtje en ik help je wel aan de materialen en de schakeling.
Niet goed, wel hard!
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
8-10-2009 23:57
Als ik het goed begrijp wil je een zelfde slot gebruiken voor het geluid als waar alle andere sloten ook mee uitgerust zijn?
Het lijkt me overigens niet echt handig om het zo te doen, is iemand iets vergeten, hup alle geluid moet uit omdat meneer zijn sleutel even nodig heeft. laugh :D
Misschien een beter plan om er een schakeling voor te bouwen die alles, eventueel met vertragingen, uitschakelt wanneer er bijvoorbeeld een uur lang geen signaal op de versterker binnen is gekomen. Zo kun je geen sleutels kwijtraken en het ook echt nooit vergeten, zelfde schakeling wordt vaak gebruikt bij subwoofers voor Hifi gebruik.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
9-10-2009 00:22
@ Joep; magneetschakelaars had ik al begrepen (google).
Ik hou je aanbod in gedachten wink ;)

@ Sander; sleutel om nog effe iets te pakken zal geen probleem zijn, overdag blijft alles wel open.
Een schakeling met tijd zou kunnen, maar risico daarvan is dat het spontaan uitgaat tijdens gebruik. (al zou je een tijd van 8 uren geven, na de reguliere lesuren wordt er ook gebruik van gemaakt)
Vergeet niet dat er geen enkele leraar is die zich maar héél even bekommerd over het wel en wee, of de werking van licht en geluid.
Die maken zich alleen druk wanneer iets niet werkt op het moment dat het wel moet.
Het liefst moet alles 24/7 aan staan laugh :D
Alles komt goed....
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
9-10-2009 00:26
Dat is wel een zeer omslachtige manier om de spullen uit te krijgen.

Beter en veel makkelijker is om de boel aan te zetten met via de licht schakelaar omdat niemand de TL buizen aan laat staan in een lokaal als deze op slot gaat.

daarnaast begrijp is niet waarom er een en installatie met 2 versterkers en rand aparatuur in een school lokaal moet staan die niet normaal uitgezet word.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
9-10-2009 00:47

nijhuisr schreef:

Dat is wel een zeer omslachtige manier om de spullen uit te krijgen.
nee hoor, een nette wink ;)

Beter en veel makkelijker is om de boel aan te zetten met via de licht schakelaar omdat niemand de TL buizen aan laat staan in een lokaal als deze op slot gaat.
Is geen optie omdat A, het licht ook vaak aan is zonder gebruik van app. B, licht uit, is ook geluid uit.....dás lastig bij een voorstelling razz :p

daarnaast begrijp is niet waarom er een en installatie met 2 versterkers en rand aparatuur in een school lokaal moet staan die niet normaal uitgezet word.
Het gaat niet om het aantal amps, ik noemde een schakelaar in stand 2 (niet goed gelezen denk ik)
Alles komt goed....
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
9-10-2009 01:04
Dan gaat het een electronische oplossing worden.

Ik snap het probleem van uitzetten niet, dan blijven ze maar aan en als het stuk is kopen ze maar weer nieuwe spullen. Ik zie sleutel schakelaar totaal niet als goede oplossing, dat word een ellende.

en waarom moet de randaparatuur eerst aan en dan de versterkers? Dat is helemaal nergens voor nodig.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DJ JBStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 24-10-2005
Laatste: 17-5-2010
Berichten: 191
9-10-2009 02:06
Bij ons hebben we in één van de zalen een vergelijkbaar systeem:
- op twee verschillende plaatsen zit een knop om het geluid aan/uit te zetten (normale momentschakelaar die 2 seconden ingedrukt moet blijven, kan denk ik ook wel een sleutelschakelaar zijn);
- bij de geluidskast ligt een gemodificeerde switchpack van TTL. Als zo'n schakelaar 2 seconden wordt ingedrukt, gaan kanaal 1 t/m 8 één voor één aan of uit in omgekeerde volgorde.

Kortom: even contact zoeken met TTL. Ze doen heel veel aan customized materiaal, dus ze kunnen je vast wel helpen.
Lichtje erbij?
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
9-10-2009 09:19

MusicXtra schreef:

Als ik het goed begrijp wil je een zelfde slot gebruiken voor het geluid als waar alle andere sloten ook mee uitgerust zijn?
Het lijkt me overigens niet echt handig om het zo te doen, is iemand iets vergeten.[
Ronis heeft sleutelschakelaarrs waar je de sleutel uit kan halen ZONDER dat je de handel uit hoeft te zetten kunnen meerdere zware schakelcontacten op.

Martin
kvm entertainment
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 2057
9-10-2009 09:32
Of je pakt gewoon een fortress sleutelschakelaar laugh :D (google maar)

De sleutel is groot genoeg om hem niet over het hoofd te zien en de contacten zijn standaard geschikt tot 20A, en voor andere types zelfs zwaarder.
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)