Forum > Geluid

Nieuw DAP LT-aktief en RX-serie

(91 reacties. Pagina 3 van 10)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
21-9-2009 16:49

MusicXtra schreef:

Doet er ook niet toe of ik die berekening zou kunnen maken, belangrijker is dat ik de berekeningen voor mijn eigen bedrijf kan maken. wink ;)
Dat is natuurlijk heel iets anders. Jij kan namelijk niet inzien wat de kosten van een ander zijn, en dacht dus dat je dat bedoelde.

Martin.
kvm entertainment
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 384
21-9-2009 17:10

MusicXtra schreef:

Niet zo gek dat een merk als Dap niet serieus genomen wordt.
En als je dan frontloaded kastjes ook nog eens als 'long-throw' betiteld kom je ook lekker geloofwaardig over laugh :D
Als ik kijk naar de specs van de betreffende kasten zie ik voor de afstraling van de HF driver 60° x 40° (HxV). Ik snap wel dat ze de kast daarom met long throw hebben aangegeven. Duidelijke richtlijnen voor wanneer iets short of juist long throw is zijn er niet, dus wat dat betreft kun je ze er niet op afrekenen.
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
21-9-2009 18:03
Als ik kijk naar de specs van de betreffende kasten zie ik voor de afstraling van de HF driver 60° x 40° (HxV). Ik snap wel dat ze de kast daarom met long throw hebben aangegeven. Duidelijke richtlijnen voor wanneer iets short of juist long throw is zijn er niet, dus wat dat betreft kun je ze er niet op afrekenen.
Daar heb je wel weer gelijk in maar een frontloaded 15" staat er om bekend dat stemmen na een meter of 10-15 wegvallen en om dan een kast long-throw te noemen alleen maar omdat er een 60 graden hoog hoorn in zit....
Misschien mijn denkfout maar als ik aan long-throw denk dan denk ik aan afstanden van minimaal 30 meter waarop je nog gewoon een goed geluid moet hebben en niet alleen maar het hoog over houdt.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
21-9-2009 18:27

MusicXtra schreef:

Daar heb je wel weer gelijk in maar een frontloaded 15" staat er om bekend dat stemmen na een meter of 10-15 wegvallen en om dan een kast long-throw te noemen alleen maar omdat er een 60 graden hoog hoorn in zit....
Misschien mijn denkfout maar als ik aan long-throw denk dan denk ik aan afstanden van minimaal 30 meter waarop je nog gewoon een goed geluid moet hebben en niet alleen maar het hoog over houdt.
Tja, vele line array's, daarvan zijn de mid speakers ook direct stralend. Toch kun je ze prima inzetten voor Long Throw.

Bij Highlite stond vorig jaar ook een setje met LT-212 en LT-18HL speakers buiten te spelen. Na zo'n 80 meter begon er verlies van de hoge tonen op te treden. Het mid-gebied bleef goed overeind.

Bij de 12 inch line array bleven de hoge tonen goed overeind, maar liet het mid wat na. De hoorngeladen subwoofers deden op korte afstand relatief weinig, maar drukte goed door tot zeker 100 meter.

Of het een fout is in de omschrijving, valt dus erg te betwijfelen. Feit is wel dat direct stralende speakers een vlakker frequentieverloop hebben dan de vele mid en hoog hoorn combinaties. In dat soort gevallen kom je dan haast niet onderuit om een 4-weg actieve hoorn combinatie te maken

Met een actieve set die met een DSP is uitgerust verwacht ik zelfs een nog beter afstraal en fase gedrag, mede omdat je o.a. de beschikking hebt om de mid speakers t.o.v. de hoge tonen hoorn ietsjes te delayen.

Jaren geleden stond er ook een goedkoop setje in het magazijn te spelen, en wel 4x X-15HL met 2x X-15 op een P-2000 en P-1600 versterker. In dat geval liet het mid op 40 meter een beetje na, maar de stemmen en spraakverstaanbaarheid was nog steeds prima. Ik had wel de indruk dat deze speakers zwaardere versterker konden gebruiken om nog wat meer uit te halen, maar op zich klink het geheel toch prima.

TCMC
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
21-9-2009 19:58

TCMC schreef:

Bij Highlite stond vorig jaar ook een setje met LT-212 en LT-18HL speakers buiten te spelen. Na zo'n 80 meter begon er verlies van de hoge tonen op te treden. Het mid-gebied bleef goed overeind.

Bij de 12 inch line array bleven de hoge tonen goed overeind, maar liet het mid wat na. De hoorngeladen subwoofers deden op korte afstand relatief weinig, maar drukte goed door tot zeker 100 meter.
TCMC
Is dit dan getest buiten? Zonder publiek?
Want heel veel topkasten die ik al gehoord heb doen het dan meestal wel goed, zelfs een standaard 12/1" topje ga je na 100m nog zeer duidelijk horen.
Zet dan op hetzelfde plein eens 500 toeschouwers neer dan wordt het een heel ander verhaal. Dan zul je zien dat sommige kasten heel snel definitie verliezen, en de betere kasten makkelijker overeind blijven. Met deze kasten zul je in een live mix beter de stemmen erbovenop kunnen mixen.
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
21-9-2009 20:28
Tja, vele line array's, daarvan zijn de mid speakers ook direct stralend. Toch kun je ze prima inzetten voor Long Throw.
Nu vergelijk je appels met peren, bij een line array spelen er hele andere factoren een rol, door een groot aantal speakers boven elkaar te plaatsen gaan deze akoustisch koppelen wanneer aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. En zoals Davy al aangeeft, je komt een einde met frontloaded 12 en 15" zolang er geen publiek is, zet je er een paar honderd man voor dan is het al snel gedaan met het mid.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
21-9-2009 20:33

davy gabriels schreef:

Is dit dan getest buiten? Zonder publiek?
Want heel veel topkasten die ik al gehoord heb doen het dan meestal wel goed, zelfs een standaard 12/1" topje ga je na 100m nog zeer duidelijk horen.
Zet dan op hetzelfde plein eens 500 toeschouwers neer dan wordt het een heel ander verhaal. Dan zul je zien dat sommige kasten heel snel definitie verliezen, en de betere kasten makkelijker overeind blijven. Met deze kasten zul je in een live mix beter de stemmen erbovenop kunnen mixen.
Het is inderdaad buiten getest met weinig publiek. Toch is het dan wel een mooie gelegenheid om eens rond te wandelen en nagaan of het geluidsbeeld dan (min of meer) constant blijft.

Voor live toepassingen heb je vaak meer topkasten nodig om de dynamiek van de zang en elektrische gitaar overeind te houden, zonder dat de boel een grote brei gaat vormen. Het komt dan op zorgvuldig clusteren aan. In principe geldt dan het afstraal gedrag van de topkasten dat deze heel nauwkeurig moet zijn.

Verder krijg je dat met veel publiek de hoge tonen wat verloren raakt, maar vaak is er nog wat ruimte met EQ/processing. Wat overblijft is of de high driver in staat is om het mid-hoog bij hogere vermogens zonder vervorming weer te geven. In dit geval is het afhankelijk van het crossoverpunt, hoornkeel opening en de hoogst te behalen frequentie zonder fase en amplitude fouten. Nog mooier is als je directivity diagrammen kan maken en daar de zaak op afstemmen. Helaas is dat in de hobbysfeer niet echt mogelijk.

Wat het live werk indoor betreft heb ik het geluk dat ik eerst alles met Sia Smaart Live 5 alles af kan regelen. Hierna is de feedback gevoeligheid van microfoons minimaal en kun je met Shure SM58 mics de klankregeling op het mengpaneel zelfs in de middenstand laten staan.

Van de andere kant als ik naar het prijstechnische verhaal kijk, dan kom ik tot de conclusie dat de duurdere DAP speakers vanaf de X-series het best wel goed doen, en zelfs niet onderdoen met de goedkopere A-merken speakers.

TCMC
)pieter(Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-12-2007
Laatste: 13-2-2020
Berichten: 247
21-9-2009 22:21
De vraag die ik me dan stel. Is het voor die prijzen de moeite om nog DAP te kopen en niet over te gaan naar een A-merk (weliswaar niet de topreeksen maar toch).
Gelet op afschrijvingen, tweedehandsewaarde, acceptatie enzovoort...

Mvg.
Pieter
LjmarkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2007
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 103
22-9-2009 09:09
Het is maar wat je onder A-merk verstaat, maar voor dat bedrag ga je echt geen a-merk set met dezelfde specs kopen hoor.....
)pieter(Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-12-2007
Laatste: 13-2-2020
Berichten: 247
22-9-2009 10:37

ljmark schreef:

Het is maar wat je onder A-merk verstaat, maar voor dat bedrag ga je echt geen a-merk set met dezelfde specs kopen hoor.....
Ik zeg ook niet dat je voor de prijs van een DAPkistje een A-merk kan kopen. Maar als je rekening houdt met de gemiddelde tweedehands waarde van een (bijvoorbeeld martin audio dubbel 18" kastje) tegen bijvoorbeeld een dubbel 18" van DAP.
En hoe zit het met de uitbreidbaarheid naar de toekomst toe? Gaat DAP in de toekomst rekening houden met de huidige afmetingen, zodat een oudere kast perfect tussen een stack nieuwere past?

Hoe zit het met de betrouwbaarheid? Kan je van een DAPkast verwachten dat hij jaar in jaar uit af kan zien?
Hoe zit het met de uitbreidingsmogelijkheden op korte termijn? Hebben de grote verhuurders in jouw buurt dezelfde DAPkasten in hun assortiment.

Deze vragen lijken mij tot nu toe nog steeds onbeantwoord en juist omdat ik van sommige merken wel het antwoord op deze vragen ken ben ik bereid daarvoor meer te betalen.

Mvg.
Pieter

Terug naar forum Reageer (zonder quote)