Forum > Licht

JB-system LED Pinspot <=> Showtec dimbrick

(24 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
VieroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-11-2004
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 431
28-8-2009 01:37

X-PLOSION schreef:

Even een vraagje over de lightbrick ...

Is deze nu beter of betrouwbaarder dan de losse 4 kanaals dimbakjes die je aan een statief / truss monteert?
Ge kent ze wel die met 4 al dan niet met klepjes stopcontacten en blauw displaytje op front.
En waarom is er de brick-versie?

Kan iemand me vertellen wat het beste is om af en toe eens een belasting te dimmen / schakelen zoals een par, halogeenstraler, led tubes, ...

dank alvast!

PS De led pinspot ziet er knap uit qua effect! Mooi lekker wit licht doet me denken aan gaslampen zoals de msd ofzo.(van kleur dan! ;-) )

Toch wel, de stand alone led tubes die geen dmx of controller nodig hebben kan je switchen met zo'n toestel .
Die lightbrick is gewoon zoals een T4 van showtec maar je kan er geen lampen aan ophangen...
Ik werk soms bij een bedrijf waar we er 1 hebben, deze ligt backstage om de lampen op de vloer te kunnen dimmen (geen 'deftige' dimmer gekocht omdat het maar 3 kanalen betreft...)
Fun is serious business!
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
28-8-2009 09:34
Na er nog even over nagedacht te hebben, waarschijnlijk is dimmen van deze spot sowieso geen goed idee.
In de specs staat : Mains powered: 100 ~ 240Vac
Dat betekent dat bij 110Vac intern wordt overgeschakeld op spanningsverdubbeling.
Theoretisch heel mooi bij een stabiele spanning, maar als je er allemaal wilde dim curves in gooit, zou het wel eens kunnen gebeuren dat de verkeerde spanning wordt verdubbeld.

Aan de andere kant, er bestaan spaarlampen die dimbaar zijn (binnen een bepaald bereik), dus het zelfde trucje lijkt me niet al te moeilijk voor een led-voeding.
Petty materialists!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
28-8-2009 11:04

Fossalta schreef:

Dré schreef:

Als er tijd is zal ik hier eens een LED pinspot in een aantal dimmers stoppen om te kijken wat er gebeurt.
Bij een schakelende voeding gaan waarschijnlijk de power transistors kaduuk (al dan niet met rookontwikkeling (uit eigen ervaring)). Schakelende voeding mogen alleen met TRAILING EDGE dimmers gedimd worden, dus niet met fase aansnijding of sinewave.
Nou... De schakelende halogeen trafo's die ik in m'n bezig gehad heb (gewoon HTK spul) lieten zich jaren lang probleemloos dimmen door een net zo'n HTK dimmertje (fase aansnijding). Andere keren bliezen lichteffecten met ingebouwde (simpele) schakelvoeding hun voeding al op als ze op een triac switch aangesloten werden.

Het zal dus afhangen van de voeding in kwestie (en de kwaliteiten van de ontwerper ervan).

Maar, voor de goede orde (want het schijnt dat daar bij herhaling overheen gelezen wordt). Ik gaf in m'n eerdere post al aan dat ik het dimmen PERTINENT AFRAAD! Bij m'n test ga ik de dimmers dan ook in switch stand zetten. Het zou kunnen zijn dat ik dat expliciet had moeten melden MAAR aangezien ik het, in hetzelfde bericht, nogal zwaar afraadde leek me dat overbodige ASCII...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
28-8-2009 12:56
Bij m'n test ga ik de dimmers dan ook in switch stand zetten.
Bij zo'n test zou ik het meest geïnteresseerd zijn in een duur-testje knipperen, bijvoorbeeld 24 uur chasen @ 0,1Hz tot 3Hz.
Petty materialists!
BartManNLStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2007
Laatste: 15-10-2010
Berichten: 20
3-9-2009 12:52
Was er al opgemerkt dat LED's helemáál niet te dimmen zijn via faseaansnijding en/of door het verlagen van de ingangsspanning?

Led's werken alléén goed bij de ontwerpspanning. Als je ze wilt dimmen dan moet dat via PWM (pulse width modulation) waarbij je de voedinggspanning 'in stukjes' hakt via een regelbare blokgolf.

Linkjes plaatsen naar andere firma's wordt niet gewaardeerd, maar je zou eens kunnen googlen naar DMX PWM LED
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
3-9-2009 14:09

BartManNL schreef:

Led's werken alléén goed bij de ontwerpspanning. Als je ze wilt dimmen dan moet dat via PWM (pulse width modulation) waarbij je de voedinggspanning 'in stukjes' hakt via een regelbare blokgolf.
LED's dimmen via een regelbare stroombron gaat anders ook prima... sterker nog, LED's zijn stroom afhankelijk, niet spannings afhankelijk...
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
3-9-2009 16:05
Voordat we verzanden in een rete-interessante algemene led discussie.
Het gaat me om het totaalproduct ; de JB-led pinspot en de daarin geïmplementeerde technieken.
Alle eigenschappen die dit fascinerende stukje halfgeleider materiaal heeft, is al in menig ander topic gepasseerd. wink ;)
Petty materialists!
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
10-6-2011 17:44
Sorry voor de kick van dit topic, maar volgens mij sluit mijn vraag hier best bij aan.

Ik ben zelf nogal een hevige fan van pinspots in de lichtshow. En dan vooral als beam-effect, dus aan/uit ipv dimmen of ipv constant aan. Momenteel heb een klein aantal pinspots met een klassieke par36 lamp er in. Ik vroeg me eigenlijk af of er momenteel een betaalbare LED versie bestaat.
Dit exemplaar lijkt mij wel wat op het eerste zicht. Maar hoe zit het dan met het schakelen? Gaat de voeding van de LED het wel zo fijn vinden om via een triac geschakeld te worden? En los daarvan neem ik aan dat ene standaard switchpack wel wat meer vermogen per kanaal wil om op een degelijek manier te werken?
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
10-6-2011 18:29
Een goede optie is imho gewoon LED-lampen in je huidige armaturen te plaatsen. Werkt prima
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
10-6-2011 18:33
En bestaan er al deftige par36 LED lampjes?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)