Forum > Zelfbouw Speakers

Bouwprojectje: PHL / JBL 2x12''+1,5'' toppen

(23 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 12-6-2024
Berichten: 390
24-1-2009 11:45
In het geval van en Butterworth filter kent het verticale afstraal gedrag plaatsen waar uitdoving optreed en plaatsen waar versterkingplaats vind.

Even googlen voor de juiste afstraal grafiek welke bij dit filter hoort.

Het kan dus zijn dat daarom bij sommige kasten de hoorn iets naar boven is gekantelt
waardoor de afstraling weer klopt of meer klopt met de wensen van de fabrikant.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
24-1-2009 13:33

dexter schreef:

In het geval van en Butterworth filter kent het verticale afstraal gedrag plaatsen waar uitdoving optreed en plaatsen waar versterkingplaats vind.

Het is niet ze zeer het Butterworth principe, maar het verschil in fase tussen mid en hoog die de afstraling bij het overnamepunt bepaalt. Ook de plaatsing van de speakers en high drivers in het vertical vlak speelt een belanrijke rol.

Bij Butterworth 18 dB filters kan het voorkomen dat als je de box op de grond plaats i.p.v. op een statief, dat de high driver omgepoold moet worden om een andere afstralingshoek rond het overnamepunt in het verticale vlak te krijgen. Hier kom je mooi achter als je o.a. met Sia Smaart Live 5 te werk gaat.

TCMC
DidierStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-8-2003
Laatste: 6-3-2015
Berichten: 159
20-7-2009 19:14
Hallo Joost, zelfbouwproject inmiddels voltooid? Ik ben benieuwd naar de foto's happy :)

Tevens de vraag of je de hoorn/driver niet toevallig verkoopt? wink ;)
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 10-6-2024
Berichten: 540
21-7-2009 09:56
Door een chronisch tijdsgebrek is het project nog niet afgerond. De kast zit in elkaar, ik moet echter nog tapijt bestellen bij Nexo (dat grijze oerstevige Nexo-Alpha tapijtje). Dit zodat ze netjes bij m'n Alpha S2 subs zouden passen en het netjes oogt wanneer ze als infill bij de Alpha set gebruikt worden. Doordat ik inmiddels weer wat andere kasten gekocht heb die daarvoor nu gebruikt wordt, komt dit projectje maar niet klaar..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)