Forum > Algemeen Forum

Waar vervoeren jullie de drive in mee?

(2184 reacties. Pagina 123 van 219)
Moderator(s): Dré
Jakkes72Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2004
Laatste: 8-4-2018
Berichten: 149
12-7-2009 11:18
even de linkjes klickable gemaakt....
EAW JF260e / SB250 : was een lekker setje... Nu Brooklyn Audio..., een betere set
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
14-7-2009 08:28

KVM schreef:

Watt-Xtra schreef:

De Iveco is een meubelbak welke is overgenomen samen met een complete firma.

Door enorme drukte is het er nog niet van gekomen om alles netjes op de rails te krijgen, zo ook het totaal gewicht wat in dit voertuig gepakt werd en wordt.
Toch wel belangrijk, jij spreekt namelijk over :
Laadvermogen is toch nog 1050 kg
Volgens mij is je laadvermogen slechts plm 800/850kg. (mogelijk dat ik het fout heb).
Nu heeft de band 3 weken vakantie en is er tijd om het een en ander te regelen. Pech heb je soms, hiervoor reed de band meer dan 3 jaar nog veel meer overbeladen rond, nooit gepakt.
Nee, maar je weet natuurlijk wel dat dit geen excuus is.

Martin.
Volgens mij wordt hier het technisch laadvermogen en het laadvermogen volgens kenteken een beetje door elkaar gebruikt. Een Iveco Daily met 1000kg laadvermogen volgens kenteken is volgens mij best wel zeldzaam. Het eigen gewicht met bak loopt namelijk gauw naar de 2900kg toe..zonder laadlift. Nuttig laadvermogen is dan nog maar 600kg. (Volgens kenteken)

Wat veelvuldig voorkomt is, dat de Iveco als kleine vrachtwagen van de band gerold is, met een pakket bladveren. Eenmaal in NL worden de bladveren verwijderd, de auto wordt naar de RDW gebracht om gekeurd te worden als kleine bedrijfswagen <3500KG, na de goedkeuring komen de bladveren er weer onder. Hierdoor kun je met gemak 1.5ton laden, zonder dat dit gevolgen heeft voor de rijeigenschappen.

Technisch gezien hebben de Iveco's dus een vrij hoog laadvermogen, maar door het hoge eigen gewicht incl. bak is het laadvermogen volgens kenteken redelijk beperkt. Maar, dat geldt eigenlijk voor iedere bakwagen <3500kg. Helemaal als er een laadklep achterhangt.
I am a TimeDriver!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
14-7-2009 11:50

ideedeluxe schreef:

Volgens mij wordt hier het technisch laadvermogen en het laadvermogen volgens kenteken een beetje door elkaar gebruikt.
Nee hoor, zowel watt-xtra als ik hebben het over het laadvermogen volgens kenteken. (860KG)

Martin.
kvm entertainment
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 13458
14-7-2009 17:27

KVM schreef:

ideedeluxe schreef:

Volgens mij wordt hier het technisch laadvermogen en het laadvermogen volgens kenteken een beetje door elkaar gebruikt.
Nee hoor, zowel watt-xtra als ik hebben het over het laadvermogen volgens kenteken. (860KG)
Maar met een beetje pech is dat zonder bestuurder (en ZEKER zonder bijrijder) en met een niet geheel gevulde tank.

Nu kan een auto rondrijden zonder bijrijder en met een tank die bijna leeg is MAAR die verdomde bestuurder heb je voorlopig echt nog nodig.

Meest veilige optie is af en toe even naar de weegbrug te gaan (en dan laten wegen zonder dat er ook maar iemand uitstapt of iets anders verandert). Zo weegt de politie ook (dus wel zo handig). Overweeg zelfs de tank vol te gooien als je zeker wilt zijn.

Mij bekende regels voor B-rijbewijs (eventuele aanhanger niet meegerekend) in Nederland zijn:

<5% overbelading (dus totaalgewicht <3675kg): Waarschuwing en doorrijden.
<10% overbelading (dus totaalgewicht <3850kg): Boete en doorrijden.
>10% overbelading (dus totaalgewicht >3850kg): Boete en ter plekke lossen!

In andere landen gelden afwijkende regels.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
14-7-2009 19:41
Dat is precies wat ik wilde aangeven; een boel mensen die een bakwagen hebben, verkijken zich op het netto laadvermogen dat er overblijft op het moment dat de auto volgegooid wordt. Het lijkt vaak heel wat, zo'n bakwagen, maar je gaat heel snel over de maximaal toegestane belading. Helemaal met een 120 liter diesel en 2 inzittenden van 80 kilo.

De tank diesel weegt ongeveer 98kg (soortelijk gewicht diesel is ongeveer 820g per liter) + 160 kilo aan inzittenden is weer 258 kilo die van je laadvermogen op het kenteken wordt afgesnoept op het moment dat het geheel op de weegbrug komt. Oftewel, als je hier geen rekening mee houdt, heb je sowieso al een overbelading van 258 kilo. Heb je een model met laadlift, dan kan het zijn, dat je nog 100 kilo laadvermogen overhoudt...als je er 8 kratten bier inzet ben je al overbeladen. laugh :D

Op het moment dat je in Duitsland met een overbeladen auto op pad gaat en je wordt aangehouden, dan heb je met een kleine bakwagen niet zo'n groot probleem. Tot 10% overbelading mag je doorrijden, mits de asbelasting niet hoger is dan de as mag hebben. Dit wordt min of meer gedoogd. Ga je over de 10% heen, dan is er geen discussie. Je krijgt een boete en mag niet eerder doorrijden op het moment dat de belading weer binnen de toegestane eisen is.

Bij een bakwagen groter dan 7.5 ton heb je bij 2% overbelading al een probleem. Dan wordt het overpakken. De maximale boete op overbelading bedraagt 425 euro voor de eigenaar van het voertuig. De chauffeur krijgt tevens ook nog een maximale boete van 380 euro.

Wanneer je aangehouden wordt op verdenking van overbelading, ben je vaak over een zogenaamde weeglus gereden. Deze worden met camera's bewaakt. Op het moment dat er een gewicht overheen rijdt, dat niet strookt met het type voertuig, dan zal vaak een motormuis op pad gestuurd worden, om je aan te houden. Op een mobiele weegbrug zal het voertuig dan worden gewogen.
I am a TimeDriver!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
15-7-2009 10:57

ideedeluxe schreef:

Dat is precies wat ik wilde aangeven; een boel mensen die een bakwagen hebben, verkijken zich op het netto laadvermogen dat er overblijft op het moment dat de auto volgegooid wordt. Het lijkt vaak heel wat, zo'n bakwagen, maar je gaat heel snel over de maximaal toegestane belading. Helemaal met een 120 liter diesel en 2 inzittenden van 80 kilo.
Toch haal ik dat totaal niet uit jouw verhaal. (dat er geen donder kan kwa gewicht in een "veredeld" busje is mij bekend) Vandaar ook dat je beter dit soort wagens tweedehands moet omzeilen. (vaak overbelast gebruikt)

Maargoed als je verhaal anders bedoeld was dan moet je het extra gewicht van de na keuring opgezette bladveren er ook aftrekken.
Dat geld uiteraard voor al het (later) toegevoegde gewicht

Martin.
kvm entertainment
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
23-7-2009 00:22
Mijn Sprinter dubb. cabine, bak & klep weegt leeg 3420kg.
Met mij erbij precies 3500!
Daar kwam ik pas afgelopen winter achter toen ik in Oostenrijk van de weg moest.
Op kentekenbewijs weeg ik 2900, maar later is de klep er blijkbaar aan gehangen....zeg maar dag met je handje!
Ik bleek geladen 4320kg te wegen: oeps!(iets te zwaar wist ik wel, maar niet zóveel!)
€420,- boete, €350,- voor begeleiding naar expeditiebedrijf, en nog eens €300,- voor transport van de lading naar de Duitse grens.
Tja, en toen weer zelf geladen door Dld verder wink ;) anders had het me nóg meer gekost.

Over het economisch delict heb ik ooit uit monde van een (NL) agent gehoord dat dit alleen opgaat als het kenteken op naam van een bedrijf staat, en niet als deze op privénaam geregistreerd staat.
Of dit waar is weet ik niet.
Alles komt goed....
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1139
23-7-2009 00:43

Malle Pietje schreef:

Over het economisch delict heb ik ooit uit monde van een (NL) agent gehoord dat dit alleen opgaat als het kenteken op naam van een bedrijf staat, en niet als deze op privénaam geregistreerd staat.
Of dit waar is weet ik niet.
Daar heb je nog geluk gehad dat je het kon betalen, anders ga je in Duitsland zo de cel in.

En ja, als het voertuig niet geregistreerd staat als bedrijfs, kan het nooit een economische sanctie opleveren, die wil je ook niet, dat kan oplopen tot €2500,- per %.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
Jakkes72Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2004
Laatste: 8-4-2018
Berichten: 149
23-7-2009 10:43

Malle Pietje schreef:

Over het economisch delict heb ik ooit uit monde van een (NL) agent gehoord dat dit alleen opgaat als het kenteken op naam van een bedrijf staat, en niet als deze op privénaam geregistreerd staat.
Of dit waar is weet ik niet.
En een heleboel mensen hebben een busje dus op de zaak staan.
De vervolg vraag is dan: hoe is dit met huur voertuigen?? Je zou zeggen dat de huurder dan alsnog een economisch delict krijgt op het moment dat die zakelijk spullen vervoerd?

Zelf heb ik een eenmanszaak, busje staat op de zaak, maar ik mag deze ook prive gebruiken van de belasting dienst (welliswaar maar 500 km, maar goed)
Moet ik dan zeggen dat als ik met overgewicht aangehouden word met de bus+aanhanger vol met geluid: het is prive....?
EAW JF260e / SB250 : was een lekker setje... Nu Brooklyn Audio..., een betere set
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
15-10-2009 17:52
Eindelijk dan eens een paar foto's van mijn nieuwe aanwinst. Rij er al mee sinds de zomer, maar sinds deze week alle belettering eraf en opnieuw gepoetst.

Ben er nog niet over uit of ik hem wel of niet laat beletteren.

Iveco, standaard zn 105 pk, maar door de meestal toch wel zware belading waren een paar pk's geen overbodige luxe. Moter is dus ook flink onder handen genomen door Supro. Zij kunnen zowel motermanagement als ook turbo druk, brandstof inspuiting enz regelen en aanpassen om een zo optimaal resultaat te behalen. Resulteert in een veel betere respons op het gas, maximaal koppel vanaf 1500 toeren volledig tot zn beschikking enz.

Brandstof besparing: iets meer als 10%. Topsnelheid: niets, 0-100km/h van 22 naar 17,3 sec. (uitdraai dynobank) tussentijden, ook zeer veel verbetert. happy :)

Maar het beste: je kunt eindelijk normaal met zn ding rijden, eerder was het gewoon "dikke str*nt" door een trechter. laugh :D

foto's

https://www.mijnalbum.nl/Foto-4OVZDHPO.jpg
https://www.mijnalbum.nl/Foto-B3VTF3II.jpg
https://www.mijnalbum.nl/Foto-PDY3IBYN.jpg

https://www.mijnalbum.nl/Album=KRX6WWIY
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)