Forum > Algemeen Forum

Gloeilamp verbod; gevolgen voor de professionele wereld?

(164 reacties. Pagina 15 van 17)
Moderator(s): Dré
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
28-5-2009 20:45
Die kleurensoep ellende? Nee dat is niet mooi. Homogene pots? wel mooi.
Maar ja die zijn dan wel weer duurder.

Op wat hier boven verder staat:
De innovatie op dit moment gaat razend snel. En dan niet uit China, maar de VS.
China LEDs wil je vanaf blijven. Vooral van de warm witte en lees overal van spots waar LED voor LED uitvalt.
En meer afname van Chinese LEDs staat gelukkig in deze niet synoniem voor afname in innovatie.
Als de LED bedrijven niet meer innoveren is dat een stilstand en stilstand is achteruitgang....

Feit! Als je roept dat LED voor onze sector nog niet ver genoeg is ontwikkeld kijk je niet ver genoeg.
Er zijn modules die zelfs meer dan voldoen en dan nog niet eens op hun maximum werken, wat de levensduur weer tengoede komt. De prijs die je er voor betaald valt reuze mee (de modules zelf dan), bij complete spots wat is dan duur....

Geen feit! Dat je je blauw betaald als je de gloeilampkleur wilt evenaren. Tenzij je van een andere planeet komt en de gloeilampprijs als vergelijkings materiaal neemt. Waarom ze dan niet in betaalbare LED "gloei"lampen zitten? De warmte, wil je een beetje vermogen gloeilamp vervangen met LED heb je 1 zware of (bij voorkeur) meerdere minder zware LEDs nodig en die warmte kan nog niet snel genoeg worden afgevoerd.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
28-5-2009 20:59

ideedeluxe schreef:

Je wilt hopelijk toch niet zeggen, dat je Kassa een objectief programma vindt? sneaky :V
Ik zeg helemaal niets over die materie (gewoonweg omdat ik het niet weet). Maar als iemand wel een claim van bedrog (want DAT is het áls het klopt) neerlegt dan verwacht ik wel enige onderbouwing.
Ik denk trouwens persoonlijk, dat een 5 euro statiegeldregeling niet bevorderend zal werken voor de verkoop van dergelijke lampen. Mijnsinziens kijkt een gemiddeld iemand meestal naar het bedrag dat hij/zij bij de kassa, bij aankoop, moet afrekenen.
Reken jij de prijs van het statiegeld mee als je een fles cola koopt? Of een krat bier? Niet echt. Dat is een eenmalige investering (en als de fles/krat leeg is dan haal je een nieuwe, daarbij het oude krat inruilend).
Dan verliest een lamp die (door statiegeld) 5 euro duurder is, ben ik bang.
Als er op ELKE spaarlamp statiegeld zit heb je geen keuze. Maar ook op LED lampen zou zoiets toegepast kunnen worden (en op TL lampen MOET het gewoon per direct toegepast worden omdat die pas echt 100% gifcontainers zijn).

M'ja... In plaats daarvan krijgen we een slooppremie op auto's (waardoor auto's die in de armere landen nog prima zouden kunnen functioneren nu de pers in gaan (aangezien ze, in Duitsland in ieder geval, aan het economische verkeer MOETEN worden onttrokken))...

Tja...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VieroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-11-2004
Laatste: 20-4-2024
Berichten: 431
28-5-2009 21:02

DeMennooos schreef:

Die kleurensoep ellende? Nee dat is niet mooi. Homogene pots? wel mooi.
Maar ja die zijn dan wel weer duurder.

Op wat hier boven verder staat:
De innovatie op dit moment gaat razend snel. En dan niet uit China, maar de VS.
China LEDs wil je vanaf blijven. Vooral van de warm witte en lees overal van spots waar LED voor LED uitvalt.
En meer afname van Chinese LEDs staat gelukkig in deze niet synoniem voor afname in innovatie.
Als de LED bedrijven niet meer innoveren is dat een stilstand en stilstand is achteruitgang....

Feit! Als je roept dat LED voor onze sector nog niet ver genoeg is ontwikkeld kijk je niet ver genoeg.
Er zijn modules die zelfs meer dan voldoen en dan nog niet eens op hun maximum werken, wat de levensduur weer tengoede komt. De prijs die je er voor betaald valt reuze mee (de modules zelf dan), bij complete spots wat is dan duur....

Geen feit! Dat je je blauw betaald als je de gloeilampkleur wilt evenaren. Tenzij je van een andere planeet komt en de gloeilampprijs als vergelijkings materiaal neemt. Waarom ze dan niet in betaalbare LED "gloei"lampen zitten? De warmte, wil je een beetje vermogen gloeilamp vervangen met LED heb je 1 zware of (bij voorkeur) meerdere minder zware LEDs nodig en die warmte kan nog niet snel genoeg worden afgevoerd.
Bij de sessie die we kregen werd het wel duidelijk dat de goedkope leds momenteel duidelijk de innovatie in de weg staan.
Laatste wat je zegt klopt niet 100%, er zijn wel degelijk LEDs ontwikkelt waarbij de warmte wel al kan afgevoerd worden en je geen koelelement nodig hebt van 20x20cm (om maar iets te zeggen), uiteraard, zoals hier al een paar keer aangehaald, je betaalt er voor...
Fun is serious business!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
28-5-2009 21:04

viero schreef:

Ook zijn er de china-productenten die nu alle goedkope leds op de markt brengen waardoor de innovatie trager gaat > minder aankoop van de 'goede leds' betekent minder innovatie...
Aaah. Kun je de logica erachter toelichten?

Zal ik dan het tegenovergestelde aandragen: Doordat er zoveel goedkoop spul op de markt komt zullen de goede merken met overtuigende dingen moeten komen om hun aandeel te behouden. Gevolg: Ze moeten innoveren. Zie het voorbeeld Neutrik. Al 100 jaar hadden we dezelfde XLR plug, speakon plug en noem het maar op. Daar komen de Chinezen, maken het na (en steeds beter en beter) waardoor Neutrik een fiks stuk uit de taart misloopt. Gevolg: Neutrik gaat weer eens de tekentafel onder de doek vandaan halen en innoveert vrijwel het gehele gamma (en hier en daar met FIKSE verbeteringen). Mag je me een schatting geven van de kans dat dit ook gebeurd was als ze niet de hete adem hadden gevoeld van de Chinezen...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
28-5-2009 21:17

DeMennooos schreef:

China LEDs wil je vanaf blijven. Vooral van de warm witte en lees overal van spots waar LED voor LED uitvalt.
Ik moet zeggen dat mijn China led spotjes (Nedis, 3 x 1W, CREE modules) nu al zo'n 3000 uren op de teller hebben. Nog 0 uitval, nog geen onderling verschil in kleurtemperatuur. Ik heb een ongebruikte "control" (exemplaar dat identiek presteerde in output EN kleurtemperatuur) liggen om na 1 jaar een vergelijk in output (meten) en kleurtemperatuur (kijken) te kunnen doen. Ik ben erg benieuwd.

Ze moeten het ongeveer een jaar vol houden om het rendabel te maken (puur lettend op de centen). Uiteraard verwacht ik dat ze het langer zullen doen (aangezien, simpel zat, ik het licht van de halogeenspotjes die ze vervangen hebben prettiger vond (al was het alleen maar omdat ik die kon dimmen)).

M'n 2 euro spaarlampjes (met Nedis spaarlampdimmer die ook nog werkt tot m'n verbazing) hebben zich ondertussen al dubbel en dwars terug verdiend (nice ROI dus).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
28-5-2009 21:34
Bij de sessie die we kregen werd het wel duidelijk dat de goedkope leds momenteel duidelijk de innovatie in de weg staan.
Laatste wat je zegt klopt niet 100%, er zijn wel degelijk LEDs ontwikkelt waarbij de warmte wel al kan afgevoerd worden en je geen koelelement nodig hebt van 20x20cm (om maar iets te zeggen), uiteraard, zoals hier al een paar keer aangehaald, je betaalt er voor...
Ben wel benieuwd waarom dat de innovatie van de LED in de weg zou staan.

Enkele 1W en 3W LEDs ken ik die je zonder koeling (behalve behuizing) kunt gebruiken. Alleen als je er meer op een PCB ploft zit je wel degelijk met een serieuzere behuizing om de dan opgewekte warmte af te voeren. En daar gaat nu veelal mis.
3 x 1W, CREE modules
CREE is niet Chinees, maar Amerikaans en hebben idd prima kwaliteit.

Heb voorbeelden van spots met CREE die al 16 uur per dag branden en dat in augustus al een jaar. Er hangen er 400 dus prima vergelijkingsmateriaal.

Ja dat rendement is bekend en werkt prima bij een enkele LED. Bij meerdere LEDs op een klein oppervlak heb je wel iets meer dan een simpel stukje aluminium nodig. Laat staan als je 6A, 6000+ lumen LEDs neemt.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
28-5-2009 21:40

DeMennooos schreef:

CREE is niet Chinees, maar Amerikaans en hebben idd prima kwaliteit.
Aah so. Ja, spotje is Chinees, LEDS niet.

Hoe kun je trouwens zien welke led modules er in een spotje zitten? Zijn er herkenbare kenmerken aan bijvoorbeeld het "plakje"?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
28-5-2009 21:43
Chinees High power is een bolletje en de CREE is een rondje met groen ondergrondje en met zilverkleurige randje langs de LED. CREE beetje lastig uit te leggen en is alleen de P4 en Q4 waarvan ik zeker weet hoe ze eruit zien.

Kan morgen wel proberen een foto te maken van een CREE. Het verschil is in ieder geval goed te zien.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
28-5-2009 23:19

DeMennooos schreef:

Ik zeg ook niet dat ik Kassa een objectief programma vindt, in tegendeel zelfs. Maar het is wel een "gevaarlijk" programma. Er zijn een hoop mensen die programma's als Kassa voor waar aannemen en daar ook naar handelen.
Moeilijk, er is immers een Tüv rapport. Als het niet waar is zal ook dat bewezen moeten worden. Test
Er was van dezelfde omroep een consumenten programma met Frits B. en een limonadeschandaal wat de fabrikant van die limonade de kop gekost heeft.
Er was een cabaretier die een alcoholloos biertje naar de kl.. hielp. (zat die ook niet bij die omroep?)
Bij hun normale top 10 dingen is er nooit een woordvoerder van het winnende merk aanwezig
Ik denk dat deze man een goed promotie "apparaat" heeft, volgens mij heb ik hem namelijk eerder gezien met E27 led bolletjes die het deden, zonder dat ze in de fitting gedraait werden.

Martin.
kvm entertainment
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
29-5-2009 08:48
De test kan best goed zijn, maar wel erg beperkt. De site van olino geeft veel meer testen die ook nog eens uitgebreider zijn, waaronder de toch wel belangrijke CRI.

Verder heef Kassa alleen naar de ‘peertjes’ gekeken. Wil je daar een goede vervanger voor, dan ben je op dit moment qua rendement het beste uit met spaarlampen (even afgezien de mileuproblematiek). Led’s zijn naar mijn mening interessanter voor spotlicht, en tja, dat is niet getest. De juiste lamp voor de juiste toepassing heet zoiets??

Zit hier net even te tellen; ruim 60 spotlights in huis, twee TL’etjes en 4 spaarlampen/peertjes. Alleen de afzuigkap heeft nog ‘ouderwetse’ G4-lampjes omdat de trafo daar bijna niet te bereiken is voor vervanging… De meeste led’s zijn GU10/MR16 met 3 x 2 watt Cree. Hoeveelheid licht, kleurtemperatuur, CRI overal prima voor elkaar. Mooi zuinig maar eerlijk: op een aantal plaatsen waar je niet vaak komt, ga je de aanschafprijs van een led-lampje niet terugverdienen. Maar geeft stiekem toch wel een goed gevoel wink ;)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)