Forum > Off-Zone

interesse feesten organiseren

(30 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
2-5-2009 11:21
Ik ben het met je eens dat je het beste in een kroeg kan beginnen, maar om dan meteen een bekende dj in te huren is wel een groot financieel risico. Een wat grotere naam kost toch al snel tussen de 1500 en 2000 euro, en zo'n naam heb je toch nodig om publiek te trekken. Daarnaast moet je jezelf ook afvragen of mensen bereid zijn een redelijke entreeprijs te betalen voor jouw feest. Er worden namelijk erg veel feesten georganiseerd dus het publiek is verwend (is ook wel een beetje afhankelijk van de regio natuurlijk).
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
2-5-2009 11:42
Ik zat eerder te denken aan een regionaal wat bekendere DJ, die geen €2000 kost wink ;)
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
2-5-2009 12:35
Een bekende dj heeft natuurlijk alleen nut als er mensen op af komen... en op een "regionaal bekende dj" komt waarschijnlijk niet zo heel veel publiek af. Je hebt ook landelijke bekende dj's die wat minder kosten zoals Galaga, Maarten en Maurice, maar die zijn bij het grote publiek ook niet bekend genoeg om echt als publiekstrekker te dienen.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
2-5-2009 12:48
Wij hebben ook wel wat ervaring met betrekking tot de organisatie van grotere feesten (dorpsfeesten). Verkijk je alleen niet op de hoeveelheid werk die er achter schuil gaat. Bij de dorpsfeesten is de gemeente meestal makkelijker met het verstrekken van vergunningen, dan wanneer een particuliere orgaisator de vergunningen aanvraagt. (Tenminste, zo is het hier) De organisatie van de dorpsfeesten hier is namelijk in handen van de ondernemersvereniging, die heeft sowieso al regelmatig contact met de gemeente. Dat helpt zeker.

Voor een gemiddeld tentfeest, met een bezoekersaantal tegen de 750 / 1000 bezoekers hebben wij een draaiboek liggen van ongeveer 40 pagina's. Hierin staat tot in detail beschreven welke acties worden ondernomen, wie waarvoor verantwoordelijk is en wat er verwacht wordt gedurende de avond. Het bevat informatie over faciliteiten, vlucht- en uitvalswegen, hoe te handelen in geval van calamiteiten enz. Dit draaiboek gaat naar Gemeente, brandweer en politie en komt tevens standaard met een overzicht van de verleende vergunningen in de tent te liggen.

Wat je begroting betreft: het is heel erg aantrekkelijk, om je begroting aan te vullen met de opbrengsten uit de drankverkoop. Echter, dit betekent ook, dat er maatregelen moeten worden genomen op het gebied van de sociale hygiene, de vergunningen en vergunninghouders. Wij 'verpachten' de drankverkoop aan een cateraar, die vervolgens verantwoordelijk wordt voor alle bovenstaande zaken. Natuurlijk moet je nog steeds de sociale hygiene en de vergunningen controleren, omdat je als organisator ten allen tijde eindverantwoordelijk bent. Het verpachten heeft natuurlijk als nadeel, dat we zelf minder inkomsten uit de drankverkoop kunnen halen. Het vermindert wel de hoeveelheid vrijwilligers enorm!!

In veel gevallen eist de gemeente / politie, dat je de ordehandhaving uitbesteed aan een erkend beveiligingsbedrijf, dit is echter afhankelijk van de aard van het feest en de demografie van de bezoekers. De wetgever acht de kans dat een dorpsfeest uitloopt op een veldslag (al heb ik het meegemaakt... shocked 8O) kleiner dan bijvoorbeeld een dansfeest, dus is het iets waar je rekening mee moet houden bij het aanvragen van je vergunning

Je hebt voor het organiseren van een feest met meer dan 500 bezoekers in ieder geval een behoorlijke hoeveelheid mankracht nodig, om alle bezoekers te voorzien van drank, munten, toegangsbandjes. Je redt het in ieder geval niet met 10 personen. Houd in de begroting dan ook zeker rekening met een behoorlijke kostenpost voor het inhuren van mankracht voor catering, beveiliging etc.

Of je bezoekers op je feest krijgt is heel erg afhankelijk van wat je programmeert aan artiesten / dj's etc. en wat er verder nog meer in de buurt te doen is. Natuurlijk moet je de toegangsprijs niet vergeten... Wij hebben de ervaring, dat mensen voor een simpel feest met een regionaal bekende artiest / band / dj, niet graag meer willen betalen dan 10 euro. Wij proberen dan ook altijd die 10 euro als uitgangspunt te nemen voor het sluitend krijgen van de begroting, waarbij we het break-even punt op 60% van de maximale capaciteit van de zaal / tent zetten. Dat betekent, dat we met een 60% van de maximale kaartverkoop uit de kosten zijn.

Natuurlijk is dit veel makkelijker rekenen voor een dorpsfeest, omdat je er vaak wel van uit kunt gaan, dat je 50 % van de kaarten sowieso wel verkoopt. Voor een commercieel feest wordt dit al een stuk lastiger, omdat dan de geboekte namen, de plaats van het feest en het imago van het feest enorm mee gaan spelen.
I am a TimeDriver!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 2-6-2024
Berichten: 9469
2-5-2009 15:02
gebruik de zoekmachine eens,
er is al heel veel voorbij gekomen voor het organiseren van middelgrote feesten.
Vergunningen, veiligheid, enz.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DerkieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-9-2005
Laatste: 12-4-2011
Berichten: 67
3-5-2009 21:25
Ik volg momenteel ook de opleiding Media & Entertainment management in Haarlem. Dus wellicht kan ik nog iets toevoegen aan dit topic.
Daarnaast ben ik ook bezig om een jaarlijks terugkerend evenement op te zetten.

Tijdens het eerste jaar wordt het volgende boek als leidraad gebruikt bij het organiseren van een evenement:
https://www.bol.com/nl/p/boeken/projectmanagement-1-druk-1/1001004002062616/index.html
In dit boek wordt het gehele proces van idee tot evaluatie uitgebreid beschreven.

Verder is er ook enige informatie te vinden op de volgende portaalsite:
https://www.highprofile.nl
PannixStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-4-2006
Laatste: 9-12-2010
Berichten: 9
3-5-2009 21:57
Mensen bedankt voor het advies!
Ik ga er wat dieper in duiken.. en mocht het een keer zover zijn, laat ik het weten!
There's isn't a problem that I can't fix 'cause I can do it in the mix
EriswaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2006
Laatste: 21-4-2016
Berichten: 366
14-5-2009 13:20
Wij maken altijd een deal met een buurthuis/kroeg. Wij betalen geen zaalhuur, maar krijgen alleen de opbrengst van kaarten/betalende bezoekers. De drankomzet is dat voor de tent voor we het feest geven. Op die mannier kun je bijna geen verlies maken... Dit is ideaal om mee te beginnen lijkt me...
Wat je niet opbouwt hoef je ook niet af te breken.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
14-5-2009 20:06

eriswa schreef:

Wij maken altijd een deal met een buurthuis/kroeg. Wij betalen geen zaalhuur, maar krijgen alleen de opbrengst van kaarten/betalende bezoekers. De drankomzet is dat voor de tent voor we het feest geven. Op die mannier kun je bijna geen verlies maken... Dit is ideaal om mee te beginnen lijkt me...
Er zijn meer toko's die best zulke contracten aangaan, maar nemen er wel een clausule in op dat de omzet minimaal x euro moet zijn. Daaronder zal de organisatie bij moeten betalen..
It's time to play the music, It's time to light the lights..
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
15-5-2009 10:35

eriswa schreef:

Op die mannier kun je bijna geen verlies maken... Dit is ideaal om mee te beginnen lijkt me...
In dat geval zou je jouw verhaal beter uit moeten leggen, want met een gratis locatie ben je er nog lang niet.

YourLiVe schreef:

Een bekende dj heeft natuurlijk alleen nut als er mensen op af komen... en op een "regionaal bekende dj" komt waarschijnlijk niet zo heel veel publiek af.
Nou ik maak vaak mee dat juist een lokale "artiest" DE grote publiekstrekker is.

Ik mis hier in de geplaatste verhalen sponsoren en eventuele gemeentesubsidies.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)