Forum > Algemeen Forum

Wanneer KVK en BTW

(273 reacties. Pagina 18 van 28)
Moderator(s): Dré
E.s.t.drive-in-show-Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2009
Laatste: 9-9-2009
Berichten: 14
29-3-2009 18:00
ik geef jullie zonder meer gelijk.
maar goedkoper kan ik de bus niet maken.

ik heb vele zij wegen geprobeerd. maar heelaas.

en wat de prive kilometers betreft... ik rij alleen maar prive laugh :D
dus dat had dan niet ten goede gekomen sad :(

maar goed we rollen lekker door op de bekende voet.

3 jaar geleden moest ik stoppen en de bus verkopen.
vanwege mijn ontslag bij mijn baas. dit drukte mij erg op het hart en was er kapot van. nu ik weer 2 jaar een baan heb loopt alles weer top. en mijn klanten hebben mij gegevens nog wel bewaard en zijn mij niet vergeten. daar ben ik erg bij en trots om. zo kan ik weer door rollen waar ik mee bezig was. maar moet wel toegeven dat een jaar stoppen je niet goed doet sad :(

maar vergeet de slechte tijden en stamp door met het goede wink ;)
E-S-T-drive-in-show-zwolle Groot of klein gezellig dat moet het zijn
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
29-3-2009 18:08

xander 100 schreef:

quote
--------------------------------------------------------------------------------
[citaat van Victor schreef:

quote
--------------------------------------------------------------------------------
[citaat van e.s.t.drive-in-show- schreef:

dat was ook de bedoeling de bus op grijs kenteken te laten zetten.
--------------------------------------------------------------------------------

Maar daarvoor moet je BTW-ondernemer zijn. En dan ontkom je niet aan een inschrijving bij de KvK.
--------------------------------------------------------------------------------

En mag je hem max. 500km per jaar voor privedoeleinden gebruiken, dien je een kloppende kilometerregistratie bij te houden enzenz. Anders krijg je alsnog bijtelling. Doe je hiernaast nog ander werk dan wordt het doodleuk bij je inkomsten opgeteld.
Bovenstaande klopt als een bus.
Maar op deze manier doe ik het (op advies van mijn boekhoudster)
Ik heb mijn bus prive aangeschaft.Dus de btw niet terug gevraagt En trek ook geen onkosten af diesel beurten etc.
Maar krijg wel wegenbelastingkorting omdat de belasting dienst ervan uit gaat dat je minimaal 10% van gereden kilometers zakkelijk is.Heb dit ook van de belasting dienst.
Mijn bus heeft ook een grijs kenteken maar toch is deze prive aangeschaft, waardoor ik die 500km voor privedoeleinden weg mag laten. Ook hoef ik geen strenge kilomterregistratie bij te houden.
I Love House Music!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
29-3-2009 18:55

Mifex schreef:

Mijn bus heeft ook een grijs kenteken maar toch is deze prive aangeschaft, waardoor ik die 500km voor privedoeleinden weg mag laten. Ook hoef ik geen strenge kilomterregistratie bij te houden.
In dat geval heb je niet het belastingvoordeel van het grijze kenteken. M.a.w. je betaald meer wegenbelasting.

Martin.
kvm entertainment
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
29-3-2009 19:44
En je hebt geen BTW terug kunnen vorderen. En als ik het goed heb kan je de BTW ook niet terugvorderen van de kosten die je hebt aan de bus, onderhoud, accersoires enz.

Bij een auto van 2000 euro misschien niet echt de moeite waard om het voor de btw te doen.. Een bus die je bijna nieuw aankoopt heeft toch aardig wat BTW, maar das een afweging die je maakt.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
29-3-2009 21:10

KVM schreef:

Mifex schreef:

Mijn bus heeft ook een grijs kenteken maar toch is deze prive aangeschaft, waardoor ik die 500km voor privedoeleinden weg mag laten. Ook hoef ik geen strenge kilomterregistratie bij te houden.
In dat geval heb je niet het belastingvoordeel van het grijze kenteken. M.a.w. je betaald meer wegenbelasting.

Martin.
Mij is verteld dat als ik de bus prive koop en ik zelf ondernemer ben dat mijn bus gewoon een grijs kenteken heeft. Ik heb dus ook dat belastingvoordeel (en dat is ook te zien aan hetgeen wat ik per kwartaal moet betalen). De bus moest wel aan een aantal eisen voldoen. Als mijn moeder hem zou hebben aangeschaft dan kreeg ze niet dat belastingvoordeel omdat ze geen ondernemer is. Ik gebruik de bus namelijk voor meer dan 10% voor zakelijke ritten. Ik heb de BTW niet teruggevraagd omdat dat simpelweg niet kan als je hem prive aankoopt. Hier is alles nog na te lezen. Je hoeft niet perse de auto op de zaak te kopen wil je het belastingvoordeel hebben. Het gaat erom dat je auto aan eisen voldoet, dat je meer dan 10% van de ritten voor zakelijke doeleinden gebruikt en dat jezelf een ondernemer bent, prive of niet prive aankopen maakt dan niets meer uit (als hij maar op jouw eigen naam staat). Het enige voordeel is dan dat je alle kosten (diesel, onderhoud enzovoorts) ook van de belasting af kan trekken.
I Love House Music!
Xander 100Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-5-2004
Laatste: 15-5-2011
Berichten: 83
30-3-2009 09:03
Het enige voordeel is dan dat je alle kosten (diesel, onderhoud enzovoorts) ook van de belasting af kan trekken.
Dit kan dan niet Terug gevraagd worden.
Want je bus is prive aangeschaft.
Je mag wel zakkelijk gereden kilometers terug vragen.
Party verhuur van gent
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
30-3-2009 13:33
Er wordt hier en daar wat verwarring gezaaid, terwijl dat toch echt niet nodig is.

Een bus op grijs kenteken kan alleen als je BTW-ondernemer (of gehandicapte maar dat terzijde) bent. Je moet de bus dan voor minstens 10% zakelijk gebruiken en de bus behoort dan voor de BTW tot je ondernemingsvermogen. Of je hem voor de inkomstenbelasting op je balans zet is een heel andere kwestie en doet daarvoor ook niet terzake.

EST drive-in show heeft zich niet ingeschreven bij de KvK, heeft geen BTW-nummer en is geen BTW-ondernemer. Hij kan dus geen bus op grijs kenteken rijden, ook niet als hij de bus voor meer dan 10% zakelijk gebruikt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
E.s.t.drive-in-show-Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2009
Laatste: 9-9-2009
Berichten: 14
31-3-2009 07:29

Victor schreef:

EST drive-in show heeft zich niet ingeschreven bij de KvK, heeft geen BTW-nummer en is geen BTW-ondernemer. Hij kan dus geen bus op grijs kenteken rijden, ook niet als hij de bus voor meer dan 10% zakelijk gebruikt.
je hebt helemaal gelijk.
maar wil wel wat recht zetten.

ik wil mij wel inschrijven maar krijg daar de mogelijkheid gewoon niet voor. wink ;)
ik kom gewoon niet aan de ijssen die men mij vraagt.

gr
E-S-T-drive-in-show-zwolle Groot of klein gezellig dat moet het zijn
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
31-3-2009 15:11
Het is voor mij alweer een tijdje geleden dat ik me heb ingeschreven bij de KvK, maar ik kan me niet herinneren dat er eisen werden gesteld... behalve dan een eurootje of 65 voor de inschrijving. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat ze je adviseren om het niet te doen omdat de belasting dan ook om de hoek komt kijken, maar dat is een heel ander verhaal. Ze kunnen voor zover ik weet niet weigeren je in te schrijven.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
28-4-2009 09:19
Even een kick;

Vanaf heden heefgt de belastingdienst de eisen voor digitale facturen gewijzigd, zo hoeft men de digitale factuur niet meer digitaal te laten ondertekenen.

Nu vroeg ik me af in hoeverre een factuur in .Php of .html wordt goedgekeurd?
(uiteraard bijgesloten bij een email)

Dit scheelt me namelijk wat tijd en geld in de ontwikkeling van een reserveringssysteempje.
Focus on the customer and the rest will follow.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)