Forum > Algemeen Forum

Wanneer KVK en BTW

(273 reacties. Pagina 16 van 28)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 13459
24-3-2009 09:23

YourLiVe schreef:

Het probleem is niet dat ik er geen winst op kan maken, maar simpelweg dat die winst te weinig zou zijn om alle kosten van te dekken.
Uhm... Winst blijft over ná de "omzet" - "kosten" berekening... Als de winst te weinig is om alle kosten te dekken dan noemen we die winst volgens mij verlies (of wellicht "negatieve winst" als je van het type "glas is halfvol" bent).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
24-3-2009 09:59
Yourlive maakt er wel winst op, maar geen winst genoeg om z'n boterhammetje dan te kunnen betalen.

Yourlive, jij bent fulltime bezig met drive-in shows wegzetten?
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
24-3-2009 10:40

Victor schreef:

Daar kijkt de belastingdienst helemaal niet naar. Het uurtarief en de totale omzet zijn helemaal geen criteria voor de vraag of je ondernemer bent en ook niet voor de vraag of je recht hebt op zelfstandigenaftrek.

De belangrijkste criteria zijn of je je werk in het economisch verkeer verricht (dus niet alleen maar vriendendiensten etc.) of je dat werk zelfstandig doet en (de allerbelangrijkste) of er winst te verwachten is. Hoeveel winst maakt daarbij niet uit.

Ook als je weinig winst maakt of zelfs verlies kan je 1.225 uur werken en aan de andere voorwaarden voldoen voor de zelfstandigenaftrek.
Die uren criteria is zeker wel een pre... je omzet op ten duur ook. Wil je recht hebben op de zelfstandige aftrek! Winst maakt inderdaad geen hol uit! Ik heb het over omzet.

Ik begrijp niet dat mensen zonder al te veel info een bedrijfje willen starten. Zijn er geen mensen in de buurt die een bedrijf ooit zijn gestart, een KvK kantoor in de omgeving... een bevriende accountant of financieel adviseur van vader, moeder of vrienden?

Daarnaast zijn er veel boekhoud/ acountantkantoren die voor het eerste uur niets rekenen, daarna tussen de 60 en 130 euro per uur. Vraag hun de oren van hun hoofd, en kijk daarna of je niet wat kunt afspreken mbt de boekhouding.

Ik heb de eerste 2 jaar mijn volledige boekhouding bij hun laten doen, dus zelf alles in een excel bestandje geploft, inkomsten, uitgaven, overzichtje van aangeschafte apparatuur. en BTW apart vermeld. Zij alles ingeboekt, grootboek rekening enz.
500 euro was ik klaar per jaar, incl aangiftes, jaarverslag enz. Bel ze niet om de haverklap, dan ontvang je concultant facturen laugh :D , koffie drinken en wat vragen stellen bij hun kost ook zo 110 euro per uur. laugh :D

Geef hen zoveel informatie als je jezelf kunt bedenken, zij kunnen dan inschatten wat het verstandigst is. Hou zelf je uren bij.. als je al weet dat je geen 1200 uur draait voor de zaak, meldt dit.. zij zullen dan niet de volledige zelfstandige aftrek toepassen.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
24-3-2009 10:53

Dré schreef:

YourLiVe schreef:

Het probleem is niet dat ik er geen winst op kan maken, maar simpelweg dat die winst te weinig zou zijn om alle kosten van te dekken.
Uhm... Winst blijft over ná de "omzet" - "kosten" berekening... Als de winst te weinig is om alle kosten te dekken dan noemen we die winst volgens mij verlies (of wellicht "negatieve winst" als je van het type "glas is halfvol" bent).
Klopt helemaal. Ik kan bijvoorbeeld een drive-in show inhuren voor 300 euro, en deze verkopen voor 425. Dan maak ik dus 125 euro winst, na aftrek van de directe inkoopkosten (die dus 300 euro bedragen). Maar naast die directe inkoopkosten moet ik ook de hypotheek op mijn bedrijfspand betalen, de lease van mijn bus, de reclamecampagnes, mijn huis, gas water en licht enzovoorts. En dat kan ik dus never nooit niet betalen van die 125 euro (en dj bart ook niet)...
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
24-3-2009 10:55

pietje schreef:

Yourlive maakt er wel winst op, maar geen winst genoeg om z'n boterhammetje dan te kunnen betalen.
Je snapt 'm wink ;)
Yourlive, jij bent fulltime bezig met drive-in shows wegzetten?
Yep, afgelopen jaar zo'n 300 shows verzorgd. Maar ook ik werk voornamelijk op vrijdag en zaterdag. Door de week zit ik op kantoor showtjes te verkopen, websites te onderhouden, contractjes en factuurtjes te maken en op dit forum te lezen razz :p
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
24-3-2009 12:41
hierbij nog een stukje informatie welke misschien wel zinvol is door te nemen.

https://www.cnvzelfstandigen.nl/stappenplan/belastingen
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Xander 100Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-5-2004
Laatste: 15-5-2011
Berichten: 83
24-3-2009 14:29
Het is natuurlijk wel zo dat sommige dingen niet voor iedereen het zelfde is.
De een neemt genoegen met wit brood van lidl,en de ander
wil iedere dag dag broodjes van bakker.
Net zo als dat verhaal van maar 10% winst.
Het gemiddelde bedrijf zou met winst van 10% een gat in de lucht springen. wink ;)
Party verhuur van gent
E.s.t.drive-in-show-Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2009
Laatste: 9-9-2009
Berichten: 14
25-3-2009 18:06
Wij hebben meerdere malen met het KVK contact gehad.
maar wij komen er gewoon niet door.

wij hoeven ons niet in te schrijven. dit tot de volgende redenen.

Wij hebben geen stichting of bedrijf.
Er zijn geen sponsoren.
ik heb geen personeel in dienst.
de drive in is hobby matig opgezet.
De opbrengst komt niet boven de opgegeven bedrag.

Ze zien het ook niet als 1 mans bedrijf.

dus ja dan ben ik er gou klaar mee happy :)
E-S-T-drive-in-show-zwolle Groot of klein gezellig dat moet het zijn
Xander 100Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-5-2004
Laatste: 15-5-2011
Berichten: 83
25-3-2009 21:27
Maar jij bepaald zelf of je een bedrijf start.
Hun zijn gewoon de instantie die je inschrijft.
Winst of verlies is ook niet van belang.
Dus vraag me af of je niet de koffiejuffrouw van hun aan de telefoon hebt gehad.shocked 8O
Party verhuur van gent
E.s.t.drive-in-show-Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2009
Laatste: 9-9-2009
Berichten: 14
26-3-2009 06:53
haha kan mij niet veel schelen.
ik heb het zwart op wit.

zij hebben mij vragen gesteld waarop ik antwoord geef.
en dit krijg ik te horen happy :)

ik heb ze 4 emailen gestuurd en ben bij de festing geweest.
moet ik dan zo bedelen en smeken om mij eigen in te schrijven?

wat ik doe zien ze niet als bedrijf.
ik had ook graag een grijskenten willen hebben voor mijn vervoer.
ik had ook wel graag inkopen willen doen bij de groothandel.

maar hiervoor ga ik niet bedelen. zo ik nu werk gaat het priema.

greets wink ;)
E-S-T-drive-in-show-zwolle Groot of klein gezellig dat moet het zijn

Terug naar forum Reageer (zonder quote)