Forum > Algemeen Forum

Draaien op zwembad

(24 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
11-3-2009 07:55

Derkie schreef:

Erg veel last van condens gehad, waarschijnlijk door de hoge luchtvochtigheid buiten. (Zwaar slecht weer)
Normaal gesproken valt het met de condens nog enigzins mee.
Condens ontstaat door het afkoelen van warme lucht met een relatief hoge luchtvochtigheids percentage.

Koude lucht met een hoog luchtvochtigheids percentage zal dus in een zwembad geen condens veroorzaken, omdat deze lucht verwarmt wordt en daardoor meer vocht kan absorberen.

Koude materialen zoals jou apparatuur koelt de warme lucht af waardoor deze lucht minder vocht kan absorberen waardoor je neerslag krijgt in de vorm van condens.
Cyberlights in the house :D
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
11-3-2009 11:32
Redenen voor vocht oplopen:
1/ Als je van koud naar warm gaat, krijg je condens vorming.
2/ Als je in een natte ruimte staat te spelen, kan het vocht neerslaan als je spullen warm worden van het spelen, of als de vochtigheid graad te hoog word.

Op het moment dat je het dus naar binnen rijd bij een lockatie loop je vocht op als het buiten koud is.
Als je in een vochtige ruimte staat te spelen, gaat dat vocht overal liggen,
dus ook in je apperatuur. (ik schat dat de luchtvochtigheid in een wat ouder zwembad al gauw ergens tussen de 75 5n 85% ligt.
Daar komt nog eens bij dat de lucht in een zwembad vaak ook veel chloor bevat, en deze bijtende stof is niet zo goed.
Dus je kan er redelijker wijs vanuit gaan dat je spullen meer te lijden hebben in een zwembad, dan bij een normaal optreden in een zaaltje.

Das ook makkelijk te zien, want in een zwembad word veel vaker onderhoud aan alles gepleegt dan in een normaal zaaltje.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DerkieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-9-2005
Laatste: 12-4-2011
Berichten: 67
11-3-2009 21:11
Ik snap waarom er vocht neerslaat op de apparatuur. De reden dat ik post is eigenlijk dat ik van de laatste keer best geschrokken ben van de hoeveelheid condens die neersloeg. Dit was veel meer dan normaal gesproken.

Nou lees ik deze week wel in de krant dat er een nieuw ventilatie/luchtbevochtigings systeem in komt, omdat de huidige na 19 jaar verouderd is.

Ik ga de volgende keer denk ik maar proberen om nóg eerder de spullen op locatie te krijgen om ze vervolgens wat langer in het halletje te laten staan ter acclimatisatie.
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
12-3-2009 09:09

Derkie schreef:

Ik snap waarom er vocht neerslaat op de apparatuur.
Volgens mij snap je het juist niet aangezien je het hebt over een hoge luchtvochtigheid buiten terwijl dat helemaal niet relevant is.
Cyberlights in the house :D
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
12-3-2009 10:56

Derkie schreef:

Ik snap waarom er vocht neerslaat op de apparatuur.
Vraag het je natuurkunde leraar maar eens.....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)