Forum > PC related Forum

Externe geluidskaart (USB of firewire)

(20 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
BertrixStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-9-2008
Laatste: 4-2-2009
Berichten: 1
3-2-2009 23:53
Hallo,

De interne geluidskaart van mijn laptop is stukgegaan. Dell wil hier geen garantie op geven omdat ze beweren dat ik die kapot heb gedaan door linux te draaien op de laptop. Nu vroeg ik me af wat aan goede keuze is voor een externe geluidskaart. Ik heb hier en daar al wat rondgekeken en ik heb gelezen dat firewire minder latency geeft. Klopt dit en hoe groot is dit verschil met usb? Welke geluidskaart raden jullie aan, liefst niet meer dan 100eu.
TenkaterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2004
Laatste: 21-12-2019
Berichten: 399
4-2-2009 10:49
1 x bewerkt. Laatst door Tenkater op 4-2-2009 13:17
Ik ben zelf nu een paar dagen in het bezit van de American Audio Genie Pro en ben er erg tevreden over. Ik zocht een geluidskaart voor rond de € 50 en had dus nogal wat keuze. Deze American Audio komt niet vaak voor in de lijstjes en ervaringen, maar ik heb er toch voor gekozen door het volgende: de geluidskwaliteit is prima voor het geld, het is een stevig metalen kastje (dus geen plastic) met goot uitgevoerde knoppen en je kunt kiezen tussen 44.1Khz or 48Khz als sample rate.

[edit] Die ruis bij het draaien aan de volumeknop is nu ook weg aangezien ik nu alles goed had ingedeeld. :)[/edit]
Weinig posten: wel veel lezen en dus leren! :)zoek en gij zult vinden, vind gij het niet, dan is het zoek!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
4-2-2009 11:50
44k1 SampeRate (of een veelvoud daarvan zoals de DJIO van Numark die ook 88k2 aankan) is inderdaad een must als je veel muziek wilt weergeven dat op die manier genoteerd is (oftewel 100% van de CD's en alles dat daar vanaf afkomstig is). 48k is handig als de geluidskaart gebruikt wordt voor het weergeven van audiotracks van DVD (aangezien bij DVD 48k de standaard is). Een kaart die ECHT beiden aan kan is ideaal. Er zijn echter ook kaarten die doen alsof (en dus onderhuids sample rate conversion toepassen). Probeer te voorkomen dat je kaart sample rate conversion toepast (want SRC is een mangel waar het geluid NOOIT mooier van wordt).

IK zou niet meer op Firewire gokken. Lang niet elke competuter is er (nog) mee uitgevoerd (en ik verwacht niet dat die trend nog de andere kant op zal gaan). USB 3.0 is de komende tijd het toverwoord (en een USB 2.0 apparaat (en zelfs 1.0 apparaat) kan daar probleemloos ingeplugd worden).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
4-2-2009 12:39

Dré schreef:

IK zou niet meer op Firewire gokken.
Naar aan leiding van je vorige "pleidooi", ik ook niet.

Toch lijkt mij die keuze afhankelijk van de computer die de TS heeft, samen met "hoe lang wil ik er mee doen" en "wat is in de aanbieding".
ALS firewire steeds minder word, dan neem ik aan dat er her en der leuke prijzen zullen opduiken.

Martin.
kvm entertainment
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
27-2-2009 17:30

Bertrix schreef:

Hallo,

De interne geluidskaart van mijn laptop is stukgegaan. Dell wil hier geen garantie op geven omdat ze beweren dat ik die kapot heb gedaan door linux te draaien op de laptop.
Nu sta ik even met mijn oren te klapperen.... shut up :X Geen garantie omdat je er linux op hebt gedraaid? Wat is dit voor onzin?
Dat is voor mijn gevoel hetzelfde als, de motor van je auto die stuk is vergoeden we niet, want er heeft een vrouw in gereden...
Ik zou hier persoonlijk echt geen genoegen mee nemen!
Alles uit, behalve het licht!
Ruud_schepersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2003
Laatste: 15-8-2013
Berichten: 297
27-2-2009 22:07

Kiebus schreef:

Bertrix schreef:

Hallo,

De interne geluidskaart van mijn laptop is stukgegaan. Dell wil hier geen garantie op geven omdat ze beweren dat ik die kapot heb gedaan door linux te draaien op de laptop.
Nu sta ik even met mijn oren te klapperen.... shut up :X Geen garantie omdat je er linux op hebt gedraaid? Wat is dit voor onzin?
Dat is voor mijn gevoel hetzelfde als, de motor van je auto die stuk is vergoeden we niet, want er heeft een vrouw in gereden...
Ik zou hier persoonlijk echt geen genoegen mee nemen!
Tja, op het moment dat Dell een laptop binnenkrijgt er het besturingsprogramma wat er origineel met de verkoop op zat niet meer op zit, geven ze heel makkelijk te kennen dat het niet onder garantie valt. (Werkt bij nagenoeg alle laptopfabrikanten zo) Als deze manier van werken ook mag volgens de wet, geen idee!
Nu ook via de .eu te bereiken.
StinosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2010
Laatste: 10-5-2016
Berichten: 234
11-11-2010 18:59
Beste mensen happy :)
Voor mijn laptop waar ik vaker muziek mee wil gaan draaien ben ik opzoek naar een externe usb geluids kaart. wie kan mij hier aan helpen en wie heeft nog tips. mijn budget is z'n 35 euro.
Alvast bedankt.
Gr Stijn
TLS-Productions
HemskeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2010
Laatste: 9-10-2022
Berichten: 288
28-3-2011 19:01
Ik ben op zoek naar een externe geluidskaart op usb met 2 kanalen output..
Aangezien de meeste informatie hierover behoorlijk gedateerd, vraag ik het hier nog een keer..
Welke kaarten zijn prijs/kwaliteit het meest interessant..
Budget maximaal 100 euro.. of het moet zijn dat hij echt het geld waard is..

Ik hoor het wel..
DjbirdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-6-2004
Laatste: 18-10-2023
Berichten: 372
28-3-2011 21:37
Ik maak zelf gebruik van de ESI Maya 44 USB.
Past met 99 euro netjes in je budget en voldoet aan je eisen!
PimvandewalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-8-2009
Laatste: 24-3-2016
Berichten: 21
29-3-2011 17:30
jo peer!

of je pakt gewoon die van Jb/adj Die doet het ook goed ik neem aan je dat hem alleen nodig hebt voor een x mee te draaien want je draait neem ik aan gewoon altijd met je pioneer?
www.new-line.nl/nl/geluidskaarten/american-audio-audio-genie-2_27005.htm
niet duur!

;) Pim

Terug naar forum Reageer (zonder quote)