Forum > Geluid

Volwaardige tegenhanger van CDJ-1000 mk3?

(53 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
16-11-2008 00:19

Sylvia schreef:

En als we er nou eens vanuit gaan dat een groot deel van de dj's zich gedraagt als een stel domme schapen die klakkeloos kopen en huren waar ze anderen mee zien werken of over horen praten (want ik kan me al een tijdje niet onttrekken aan de indruk dat je op die manier naar gebruikers kijkt), dan kom je terecht in een circelredenering die m.i. niet voor 100% hout snijdt.
Houd dat getal maar op 98% ;)
Neem als voorbeeld de Technics SL-1200/1210MKII; staat in vrijwel alle clubs en is overal te huur. Toch is het een paar jaar terug de Super OEM bakken gelukt om een groot deel van de markt over te nemen. De SL's staan nog steeds in clubs, maar bij de thuisdj is dat een héél ander verhaal, en DAAR gaat het gros van de dj-afspeelapparaten heen.
Waarom is de Super OEM bak een serieuze concurrent geworden? Omdat er duidelijk werd dat je daar even goed, zoniet beter, mee kon draaien dan met een SL. Natuurlijk speelt de lagere prijs van de Super OEM draaitafels hierin een rol, maar daar staat bijvoorbeeld het risico van speling op de arm weer tegenover.

Uit het feit dat zelfs de SL van zijn troon te stoten is concludeer ik dat het met alle producten moet kunnen, dus ook met cd-spelers. Lijkt mij dus dat er meer redenen moeten zijn dan na-aperij voor het feit dat de Pioneer cd-spelers anno nu stuk voor stuk harder lopen dan bijvoorbeeld de Denon concurrenten in vergelijkbare prijsklasses.
Toch is het een lastig verhaal, een product kan beter zijn maar dan moet het plaatje er omheen ook wel helemaal kloppen, als daar iets aan schort pist men al snel naast de pot. De OEM draaitafel was gewoon een markt die er langzaam maar zeker klaar voor aan het worden was (het moment dat de generatie verschuiving een beetje plaats vond), een goed product en een aantal serieuze fabrikanten die onder de druk van de marktwerking een goed product voor te weinig geld de deur uit aan het doen waren.

Bij de Pioneer cd spelers zie ik dat minder snel gebeuren, het merk staat nog steeds als een huis en ontwikkeld ook gewoon door met zijn producten (ondanks dat het soms wel erg lang lijkt te duren) waardoor het merk een stuk minder "dood" over komt als dat het geval is bij Technics. Daarnaast is er geen cd speler die op dit moment op het gebied van kwaliteit kan tippen aan de CDJ-1000/800, er net onder is genoeg te vinden maar het prijs verschil is niet groot genoeg. Pioneer proberen te wippen is dus een vrij lastig verhaal, als je daar op uit bent als fabrikant mag je de handjes dicht knijpen en bidden dat ze een paar flinke misstappen maken anders is het niet te doen.

Dat Denon het nog niet gelukt is om Pioneer te wippen is vrij simpel te verklaren, er is nog geen product van Denon wat echt een klap beter is dan een Pioneer (op single player gebied), de S1200 is leuker dan de CDJ-400 van Pioneer naar mijn mening maar met alleen leuker red je het simpelweg niet, je zal als fabrikant echt een peut beter moeten zijn en dat is verdomd lastig tegen een merk als Pioneer waarbij de dj lijn dient als een luxe marketing instrument en waarbij op de R&D afdeling meer knappe koppen zitten dan bij de rest van de dj merken bij elkaar.

Pioneer heeft echter wel een "probleem" en dat is dat ze vooralsnog niet op de wagon zijn gestapt die digitaal dj'en heet en die kant gaan we wel op met z'n allen. De MEP-7000 is een stap in de richting maar hij blijft hangen aan het CD principe (overigens een hele mooie speler). Pioneer zal vroeg of laat toch echt een keer moeten en ik denk eerlijk gezegd niet dat het heel lang zal gaan duren voor Pioneer met een mooie club dj controller gaat komen... tegenwoordig lopen ze toch wat sneller met de rest mee.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
16-11-2008 00:35

KVM schreef:

Ik heb ook niet voor AD of EV gekozen, maar juist voor Craaft. (Om juist niet met een grote groep mee te gaan)
Het argument om niet met de massa mee te gaan zegt volgens mij meer over persoonlijke voorkeur voor een underdog-positie dan over de kwaliteit van de merken waartussen gekozen wordt.

KVM schreef:

In hoeverre is Pioneer geliefd bij de wat jongere DJ en Denon bij de wat oudere?
Geen idee.

Gemiddeld zal de jongere dj minder euro's te besteden hebben dan de oudere. Mijn ervaring is dat bij zowel de instap cd-spelers als de duurdere spelers Pioneer het in verkoopcijfers wint van vergelijkbare Denon apparaten. Dit ondanks het feit dat van alle Denon-kanten chronisch wordt geroepen dat een Denon gebruiker meer opties heeft voor hetzelfde of minder geld.

Geen idee hoe precies de vinger op de zere plek te leggen, maar ik denk persoonlijk dat Pioneer het wint van Denon door een combinatie van betrouwbaarheid, intuïtief gebruik en uiterlijk. Marketing is een bijzaak want iedereen kan stoer marketen, als je maar weet hoe dat moet...
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
16-11-2008 00:49

Reind schreef:

Sylvia schreef:

een circelredenering die m.i. niet voor 100% hout snijdt.
Houd dat getal maar op 98% ;)
In het instap segment misschien, omdat beginners nu eenmaal graag de "grote jongens" nadoen en dus een CDJ-1000 derivaat willen hebben.
Daarboven waag ik het serieus te betwijfelen.

Reind schreef:

Bij de Pioneer cd spelers zie ik dat minder snel gebeuren, het merk staat nog steeds als een huis en ontwikkeld ook gewoon door met zijn producten (ondanks dat het soms wel erg lang lijkt te duren) waardoor het merk een stuk minder "dood" over komt als dat het geval is bij Technics.
Klopt, Technics teert al tijden op niks anders dan een legendarische positie.

Maar JUIST op de momenten dat Pioneer traag is (bijvoorbeeld met het op de markt brengen van een doorontwikkelde de CDJ-1000 m.b.t. USB/MIDI) lijkt me dat er meer dan genoeg ruimte is voor concurrenten om hun slag te slaan. Ik zou dat ook oprecht graag zien, gewoonweg omdat ik de CDJ-1000 al eeuwen te duur vind voor wat-ie kan behalve mooi en betrouwbaar zijn. Is ook precies waarom deze speler er bij mij nooit ingekomen is en wel twee generaties CDJ-800 spelers.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 9469
16-11-2008 11:47
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 16-11-2008 21:43
Het gevaar van deze discussie is dat er twee insteken zijn:
Zij die niet meer kunnen betalen,
en zij die de vrijheid van keuze hebben omdat ze het kunnen betalen.
Elk heeft zijn eigen bevooroordeelde insteek in meningsvorming.

De geen die niet een onbeperkt budget heeft,
wil graag zo goedkoop mogelijk het zelfde als de top.
Dat was ook het begin van het topic, en velen andere topics:

Ik wil zo dicht mogelijk bij een 1200 - cdj 1000 - 8.3 - enz.
Maar toch graag een stuk goedkoper.
Dat is volgens mij in 95% de reden dat de OME bak is gaan lopen,
als je deze mensen spreekt zeggen ze toch meestal dat ze diep in hun hart toch een 1200 hadden willen hebben , maar het niet konden betalen. Slecht een heel klein gedeelte heeft deze keuze om een andere reden gemaakt. Ook al zullen ze dat tegen blijven spreken in alle toonaarden totdat ze toch een 1200 hebben wink ;)
Same bij de cdj 200, de magnadine, enz.

In een klein aantal gevallen heeft men voldoende geld om zich de luxe van keuze te kunnen veroorloven.
Deze mensen maken heel andere keuzes. (Maslow theorie, maar dan wat meer toegespitst op deze brange wink ;) )
En daarom denk ik dat deze twee verschillende werelden die niet altijd samen gaan in de objectiviteit van vergelijk.

Ook een punt is dat men lang niet altijd de kennis van zaken heeft om een goed onderscheid te kunnen maken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TenkaterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2004
Laatste: 21-12-2019
Berichten: 399
16-11-2008 12:00
Ik ga er vanuit dat de grote getallen toch altijd wel een indicatie geven. En om met die redenering door te gaan is het heel eenvoudig te stellen dat als er echt een goed alternatief is voor cdj-1000, deze toch allang veel verkocht zou zijn. Zeker in deze tijd waarin informatie en ervaringen eenvoudiger te achterhalen zijn dan vroeger, zouden er op het www toch indicaties moeten zijn dat er een volwaardig alternatief is.
Weinig posten: wel veel lezen en dus leren! :)zoek en gij zult vinden, vind gij het niet, dan is het zoek!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 9469
16-11-2008 12:12
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 16-11-2008 21:41
grote getallen kunnen ook betekenen: goede marketing...

Er zijn drie redenen waarom een ander merk/type kan bijvoorbeeld een cdj 1000 kan verslaan:
1/ betere marketing
2/ veel goedkoper en toch net zo goed
2/ meer bieden voor de zelfde prijs (onder dat meer kan je verstaan: features, maar ook kwaliteit en betrouwbaarheid.)

Maar dan zal het altijd enige tijd duren voor dat zo iets een feit is,
want heel veel mensen en Dj's zijn zo conservatief als het maar kan in het aanschaffen van nieuw gereedschap.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TenkaterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2004
Laatste: 21-12-2019
Berichten: 399
16-11-2008 12:20
Marketing is inderdaad belangrijk, maar de markt voor technische producten wordt toch steeds meer en meer publiek en zuiverder (kijk alleen maar naar dit forum, waar ervaringen en beoordelingen worden gedeeld). Ik denk dat op de lange termijn je toch wel kunt stellen dat marketing niet alles is; als een product echt beter en/of goedkoper is, zal dat product toch ook wel meer terug te zien zijn. En dat is tot nu toe nog niet gebeurd met alternatieven voor de cdj-1000.
Weinig posten: wel veel lezen en dus leren! :)zoek en gij zult vinden, vind gij het niet, dan is het zoek!
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
17-11-2008 11:31

Sylvia schreef:

omdat beginners nu eenmaal graag de "grote jongens" nadoen en dus een CDJ-1000 derivaat willen hebben.
Daarboven waag ik het serieus te betwijfelen.
Volgens mij zijn er enkele redenen dat Pioneer zo populair is. Het is inderdaad zo dat beginners de grote jongens na willen doen en dus Pioneer willen hebben. Die beginnen dus met een (goedkope) Pioneer en naarmate ze langer draaien kopen ze de duurdere modellen. Ze zullen ook niet snel overstappen op een ander merk, want Pioneer is gewoon goed en betrouwbaar dus waarom zou je overstappen op bijvoorbeeld Denon? Bovendien ben je dan gewend te draaien met die interface.

Verder denk ik ook dat de mening van "collega's" ook zwaar meetelt; een echte professionele dj draait immers met Pioneer, toch?!

Voor de geluidsbedrijven geldt simpelweg het verhaaltje van vraag en aanbod. Alle dj's hebben Pioneer op de rider staan, dus als je geen Pioneer in huis hebt verkoop je niks.

Als je als dj dus de keuze moet maken waarmee je gaat draaien kies je het merk dat overal staat, dat overal te huur is en waarmee je aanzien krijgt onder je collega dj's: Pioneer dus.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
17-11-2008 22:09

Tenkater schreef:

Ik denk dat op de lange termijn je toch wel kunt stellen dat marketing niet alles is;
Marketing is wel degelijk alles. Omdat ik als enige hier in de buurt met Craaft/Solton draaide, waren er ineens veel klanten die ook Solton kochten. En dat in een Lem minded omgeving. sneaky :V Kwa prijs was Solton zelf duurder dan Lem.
Publiek is dus wel degelijk te beïnvloeden. ...kwestie van marketing..en een goed product.

Martin.
kvm entertainment
TenkaterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2004
Laatste: 21-12-2019
Berichten: 399
18-11-2008 09:26

KVM schreef:

Tenkater schreef:

Ik denk dat op de lange termijn je toch wel kunt stellen dat marketing niet alles is;
...kwestie van marketing..en een goed product.
Dat bedoelde ik dus ook te zeggen wink ;) de cdj-1000 is gewoon ook een goed product. En zeker met meer kennisuitwisselingen op het web zal dat toch meer de aankoopcriteria gaan worden (is mijn visie).
Weinig posten: wel veel lezen en dus leren! :)zoek en gij zult vinden, vind gij het niet, dan is het zoek!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)