Forum > Licht

Avolites Pearl TIGER

(78 reacties. Pagina 3 van 8)
Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
9-11-2008 18:10

Martin rs schreef:

- Is er van deze tafel niet gewoon een nederlandse handleiding te verkrijgen?
De Avolites Pearl handleiding is 1 van de meest leesbare lichttafel-handleidingen die er is. Als het een probleem is die te lezen is het denk ik verstandiger daar wat aan te doen (cursus Engels) dan op zoek naar een (vertaalde?) Nederlandse handleiding. Zonder Engels zul je 't verdomd lastig hebben danwel krijgen in ons wereldje!
- op het moment dat ik de roller op "A" heb staan en dan onder "1" een chase zet, vervolgens de roller naar "B" rol en "1" wil bedienen moet ik de fader uiteraard eerst naar beneden doen en weer omhoog om de chase te kunnen starten.
Echter is het dan zo dat de chase op "A" ermee stopt terwijl de roller op "B" staat.
Zo werkt een Pearl.
Dit wekt bij mij veel irritaties op omdat ik dus niet zoveel kwijt kan als dat er beweert wordt want ik kan ze toch niet apart bedienen.
Je kan heel veel op een Pearl kwijt als je het handig programmeert. Dit kost je gewoon veel tijd om onder de knie te krijgen en om voor jezelf een handige indeling te verzinnen. Tip: Soortgelijke playbacks die je nooit tegelijk gebruikt (bijvoorbeeld verschillende shutterchases op dezelfde fixtures) BOVEN m'kaar programmeren en niet naast m'kaar.
- Wat betreft de visualizer ben ik er nog niet uit. deze aansluiting zit op de tafel en deze zou ik graag willen gebruiken zodat ik vanuit de bank makkelijk kan programmeren. echter wat wordt hierop aangesloten want het is geen standaard VGA uitgang. iemand een idee over hoe en wat kwa kabels verlopen en software en eventueel de kosten?
Handleiding.........
Light Image
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
9-11-2008 18:52

Martin rs schreef:

- op het moment dat ik de roller op "A" heb staan en dan onder "1" een chase zet, vervolgens de roller naar "B" rol en "1" wil bedienen moet ik de fader uiteraard eerst naar beneden doen en weer omhoog om de chase te kunnen starten.
Echter is het dan zo dat de chase op "A" ermee stopt terwijl de roller op "B" staat.
Dit wekt bij mij veel irritaties op omdat ik dus niet zoveel kwijt kan als dat er beweert wordt want ik kan ze toch niet apart bedienen.
Dat is nou de kunst van programmeren op een pearl. Op de verschillende pages onder 1 master zet je de verschillende variaties van een bepaalde functie. Kortom als je op master 1 je bewegingen hebt zet je op roller A een cirkel, op roller B een pan move, op roller C een tilt move etc.
Hetzlefde voor bijvoorbeeld je kleuren of par chases. op A zet je rood-blauw, B zet je magenta Yellow, C UV White, D ...
Waarom op deze manier? omdat je toch nooit 2 van deze samen zal gebruiken (wil je dat toch dan zet je ze onder verschillende masters (bijv kleuren chases par en kleuren chases intelli.) Intensity en andere memory's kopieer je gewoon door naar al je pages.

Martin rs schreef:

- De bovenste rij met faders en buttons kan ik mijn dimmerkanalen en mijn fixtures selecteren. echter zou ik deze buttens ook willen gebruiken voor andere functies. Ik maak zelf vaak shows waarbij de heads een beweging maken, in dit geval vanuit een playback fader onder de roller, en zou ik de shutters graag verdeeld in twee groepen in de bovenste faders geprogrammeerd hebben. maar als ik de dmx adressen uitreken en deze daaronder wil patchen geeft de tafel aan dat dit helaas niet mogelijk is.
Kan niet, alles wat je programmeert horen onder je masters terecht bij je roller, dus ook je 2 shutter groepen.
Uiteraard heb je wel je pallets voor je kleuren/gobo's/prisma/strobo/posities etc.

Martin rs schreef:

- Wat betreft de visualizer ben ik er nog niet uit. deze aansluiting zit op de tafel en deze zou ik graag willen gebruiken zodat ik vanuit de bank makkelijk kan programmeren. echter wat wordt hierop aangesloten want het is geen standaard VGA uitgang. iemand een idee over hoe en wat kwa kabels verlopen en software en eventueel de kosten?
Eens met VDV: handleiding.

JeroenVDV schreef:

Je kan heel veel op een Pearl kwijt als je het handig programmeert. Dit kost je gewoon veel tijd om onder de knie te krijgen en om voor jezelf een handige indeling te verzinnen.
Da's nou het voordeel van een Pearl, daar bestaat eigenlijk maar 1 logische indeling voor en die gebruikt zowat iedereen laugh :D (ok, over de volgorde van wat waar onder de masters is te discussieren, maar de basis is bij iedereen hetzelfde).
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
9-11-2008 19:27

CyberDance schreef:

Da's nou het voordeel van een Pearl, daar bestaat eigenlijk maar 1 logische indeling voor en die gebruikt zowat iedereen laugh :D (ok, over de volgorde van wat waar onder de masters is te discussieren, maar de basis is bij iedereen hetzelfde).
True. Maar da's ook HET grote nadeel van een Pearl. Het is een veschrikkelijk onflexibele tafel als je het zo bekijkt.
Light Image
Martin rsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-12-2003
Laatste: 14-5-2013
Berichten: 163
9-11-2008 19:42
De manier om onder elkaar te proggen is me duidelijk. zo ben ik nu onder de eerste playback alle verschillende parren looplichten aan het proggen. door de roller te draaien en opnieuw te starten, een ander looplicht. allemaal erg duidelijk.
En inderdaad het grote nadeel van deze tafels. aangezien ik met martin tafels heb gewerkt was ik meer gewend aan de "rupsbanden" met licht eronder. daarmee kan bij een andere pagina zoals dat hier met rollen gedaan wordt niet gebeuren dat er nog een schuif open staat terwijl er op die pagina niets geactiveerd is.

echter wou ik de shutter van de even movingheads en de shutter van de oneven heads apart van elkaar en omstebeurten kunnen bedienen. als ik het goed begrijp kan deze onder geen enkele mogelijkeheid onder de bovenste faders.
maar op het moment dat ik deze onder de playbacks programmeer en ik gebruik deze, en ik heb de bewegingen onder een andere playback beinvloed ik mijn beweging omdat deze toch is meegeprogrammeerd onder de shutter functie.
met andere woorden; ik programmeer mijn shutter onder playback a2 en de pan tilt onder a3 zal bij bedienen van de shutters onder a2 de pan tilt beinvloed worden omdat deze tijdens het proggen een andere waarde hadden. puur ALLEEN de shutters onder een playback is mij nog niet gelukt. is dat wel mogelijk?
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
9-11-2008 19:47
Handleiding wederom.. "Record by Channel" in plaats van "Record by fixture" is je hint. Dat is de basis van werken met een Pearl.

Mijn opmerking dat de handleiding ZEER goed is was niet voor niets. Er is geen andere handleiding zo goed, duidelijk en leesbaar (bijna "gezellig") geschreven als deze! Daarbij komt dat de stap-voor-stap-tutorial erg goed is.
Light Image
Martin rsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-12-2003
Laatste: 14-5-2013
Berichten: 163
11-11-2008 20:53
Alweer even flink bezig geweest en moet zeggen het programmeren gaat steeds makkelijker.
echter zit ik nog met twee dingen:

- In de run mode kan ik aan de rechterkant de heads niet beinvloeden door bijvoorbeeld op color of gobo te klikken en deze vervolgens te veranderen met de gobo wielen, zoals in de program stand gebeurt. maar de show wil ik uiteraard in de run stand spelen.

- als ik onder een playback fader een kleur programmeer of de shutter en ik activeer deze fader gaat de head naar de gewenste kleur en bij de andere fader de shutters open.
echter als ik de fader weer omlaag trek gaan het kleurenwiel niet terug naar open en krijg ik de shutters ook niet meer uit. erg vervelend!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
11-11-2008 21:15

Martin rs schreef:

- In de run mode kan ik aan de rechterkant de heads niet beinvloeden door bijvoorbeeld op color of gobo te klikken en deze vervolgens te veranderen met de gobo wielen, zoals in de program stand gebeurt. maar de show wil ik uiteraard in de run stand spelen.
Run mode takeover (handleiding)
- als ik onder een playback fader een kleur programmeer of de shutter en ik activeer deze fader gaat de head naar de gewenste kleur en bij de andere fader de shutters open.
echter als ik de fader weer omlaag trek gaan het kleurenwiel niet terug naar open en krijg ik de shutters ook niet meer uit. erg vervelend!
Shutter/kleurenwiel zijn standaard LTP. Shutter kun je vervangen door dimmer-attribuut (is HTP).
Light Image
M|A AudiotechniekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2004
Laatste: 18-3-2013
Berichten: 289
12-11-2008 14:34
De opmerking 'Lees de handleiding' moet echt serieus worden genomen. Ik kreeg deze tafel voorgeschoteld, en niemand kon er mee omgaan. Ik heb hem helemaal leren beheersen vanuit de handleiding. De handleiding van de pearl is ontzettend makkelijk opgezet, het behoeft alleen wat engels kennis. (en als je geen engels beheerst wens ik je succes in deze wereld). Elke handeling die je met de pearl kan doen staat uitgelegd in de handleiding, dus gewoon goed doorlezen en er de tijd voor nemen.
De laatste doet het licht uit
Perfect EffectsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2005
Laatste: 15-2-2016
Berichten: 123
13-11-2008 17:12
Bij deze nog een vraagje. Deze gaat dan wel over de Pearl 2008, maargoed, de Tiger is natuurlijk hetzelfde concept.

Bij een opdrachtgever waar ik voor werk staat een Pearl 2008 op een vaste locatie. Deze Pearl wordt door diverse mensen gebruikt en steeds anders ingesteld.

Laatst is er een instelling in verandert die te maken heeft met de functies van de chase die onder de wielen zitten wanneer je een chase selecteerd namelijk de snelheid en de fadetijd.

Eerst kon ik de schuif van een chase een klein stukje openzetten en de snelheid en de fadetijd instellen mbv. de twee wielen. Daarna kon ik een andere chase laten lopen en deze ook aanpassen (speed, fade) mbv. de wielen.
Wanneer ik de eerste chase weer selecteerde 'onthield' de Pearl mijn aangepast snelheid en fadetijd en startte deze meteen met de vooraf ingestelde waardes.

Echter zit er nu een instelling in waardoor ik wanneer ik een andere chase gebruik alle waardes reset in de overige chases en dat ik eerst op 'GO' moet klikken om mijn chase te laten lopen, en een andere toets, waarna ik pas de waardes van de chase kan aanpassen.

Oftewel, dan ben ik meestal voor het live werk te laat, of te langzaam. En dit is duidelijk te zien en irriteerd mij mateloos. Ik heb de handleiding al doorgespit en mijn Engels is echt niet slecht, maar ik kom er niet uit.

Dus is mijn vraag welke instelling moet ik veranderen om de chases weer 'snel' en op mijn eerste manier te kunnen aanpassen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Verhuur & verkoop van special effects
M|A AudiotechniekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2004
Laatste: 18-3-2013
Berichten: 289
19-11-2008 12:00
Als de tafel toch steeds anders wordt ingesteld, zou ik even beginnen met een user settings reset. In het system menu zit een kopje user settings. Deze moet je resetten naar Factory Defaults.
De laatste doet het licht uit

Terug naar forum Reageer (zonder quote)