Forum > Geluid

Reloop Digital Jockey

(15 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 13458
6-9-2008 14:59
Afgelopen week kregen we de eerste exemplaren van de nieuwe Reloop MIDI controller binnen:

Reloop Digital Jockey

Er is een versie met geïntegreerde geluidskaart (Interface Edition) en een versie zonder. Beide controllers worden geleverd met Reloop Attack and Native Instruments Traktor 3 LE software.

Helaas hebben we nog geen tijd gehad om het apparaat aan te sluiten, maar we hebben onze demo natuurlijk wel even uit de doos getrokken en de eerste visuele indruk is prima:

De controller heeft een mooie ruime interface met o.a. een track-search knop. De interface is ruimer dan bijvoorbeeld die van de Vestax VCI-100, die zo her & der te kleine en te dicht op elkaar gezette knoppen heeft.

De Reloop Digital Jockey heeft twee fijne, soepele jogs met precies genoeg "drag"; geen wiebeldingetjes zoals bijvoorbeeld op de Behringer BCD-2000 en BCD-3000.

De kwaliteit van de crossfader is prima. Jammer dat ze niet dezelfde faders op de twee kanalen hebben gebruikt. De pitchfaders voelen wat stroef aan.
We vonden het wel vreemd dat de eq-knoppen op de Digital Jockey geen 0-klik hebben.

In vergelijkbare prijsklasse zal de Reloop Digital Jockey het op moeten nemen tegen bijvoorbeeld de Vestax VCI-100. Ik vind op het eerste gezicht voor beide controllers wel wat te zeggen, met als groot voordeel dat de Digital Jockey voor € 399,00 inclusief geïntegreerde geluidskaart komt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Wesley vd HStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-11-2002
Laatste: 23-11-2014
Berichten: 397
9-9-2008 22:52
Ondertussen al iemand die ermee heeft mogen spelen of hem zelf heeft?
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
10-9-2008 14:24
Ik ben er nu een aantal dagen mee bezig voor de review en ik vind hem eigenlijk 100% mee vallen. Het ontbreken van de klik in de EQ pots zoals Syl hem aan draagt vind ik persoonlijk niet echt een probleem, helemaal als je je bedenkt dat de EQ pots ook een drukknop functie hebben. Hier zou je dus om maar een voorbeeld te noemen een "EQ reset to zero" onder kunnen programmeren waar je kunt kiezen voor een fatsoenlijke release time of hak op de tak zoals dat het geval is bij kill switches.

Verder bied de Digital Jockey wat meer mogelijkheden dan de VCI omdat de controller onder de draaiknoppen ook een drukknop heeft zitten, je kunt dus veel meer software functies weg zetten op je controller. Wat betreft de faders, die zijn van een minder solide kwaliteit dan die van de VCI MAAR (er is een maar) het voordeel van een midi controller is dat deze alleen een waarde uit hoeft te sturen en er geen geluid door de fader heen gaat. Grote voordeel daarvan is dat zelfs de grootste budget fader het nog heel lang uit houd (zie Hercules dj console). Voor het gevoel hadden ze er echter wel een iets solidere fader in mogen plaatsen.

Verder zijn de jogs e.d. allemaal dik in orde en vind ik gezien de prijs de Digital Jockey op dit moment eigenlijk wel de leukste controller in het "instap segment". Het enige voordeel wat de Vestax heeft ten opzichte van de Digital Jockey is zijn metalen behuizing en de iets solidere interne hardware zoals fader en buttons. En iets wat heel erg pleit voor de digital jockey is het gebruik van "14bit" midi messages waardoor je veel hogere resoluties op de pitchfader krijgt.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 13458
10-9-2008 17:09
Toch jammer dat het middenklikje niet op de EQ potjes zit. Op 99% van de DJ Mixers is dat wel het geval (en niet vanwege een enorm globaal overschot op EQ pot klikjes ;-)

Verder was ook mijn eerste indruk van de Digital Jockey zeker positief. Nog blijer was ik geweest als de kanaalfaders identiek waren aan de cross-fader (voelt gewoon lekkerder) en de EQ potjes klikjes hadden gehad (wellicht bij de volgende batch? ;-).

Maar voor het geld: Een prima ding! En 14 bits pitch fader... EINDELIJK!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
OlafmolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-9-2008
Laatste: 11-10-2008
Berichten: 2
14-9-2008 18:04
klinkt goed allemaal! Jammer dat ze alweer zo snel uitverkocht zijn :)
Is er al een bezitter in staat geweest om de geluidskaart te benchmarken? (bv met RightMark audio: audio.rightmark.org/products/rmaa.shtml)

De kwaliteit van de ingebakken geluidskaart is voor mij wel een belangrijke reden om wel of niet voor de interface edition te kiezen, heb nl al wel een goeie externe soundcard, maar het zou wel ideaal zijn om gewoon alles in 1 te hebben.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
15-9-2008 01:29

Dré schreef:

En 14 bits pitch fader... EINDELIJK!
Alleen wel jammer dat ie net rond het 0 punt toch niet helemaal lekker werkt vanwege de klik in de fader, je mist hierdoor namelijk net de eerste paar tienden pitch bereik waardoor de fader vaak van 0 naar 0,5% springt bij het verschuiven vanaf het 0 punt en er geen waarde tussenin heeft. Daarna gaat alles overigens helemaal prima maar rond de klik is het niet helemaal optimaal.

Zal morgen eens kijken of die klik er misschien uit gerot kan worden en het probleem dan opgelost is.

olafmol schreef:

De kwaliteit van de ingebakken geluidskaart is voor mij wel een belangrijke reden om wel of niet voor de interface edition te kiezen, heb nl al wel een goeie externe soundcard, maar het zou wel ideaal zijn om gewoon alles in 1 te hebben.
Koop dan gewoon de gewone versie zonder geluidskaart, tis namelijk zonde om dingen 2 keer aan te schaffen. ;-)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
OlafmolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-9-2008
Laatste: 11-10-2008
Berichten: 2
15-9-2008 08:36

Reind schreef:

olafmol schreef:

De kwaliteit van de ingebakken geluidskaart is voor mij wel een belangrijke reden om wel of niet voor de interface edition te kiezen, heb nl al wel een goeie externe soundcard, maar het zou wel ideaal zijn om gewoon alles in 1 te hebben.
Koop dan gewoon de gewone versie zonder geluidskaart, tis namelijk zonde om dingen 2 keer aan te schaffen. ;-)
tis juist zonde (van mijn tijd) om die soundcard de hele tijd uit de studio los te halen ;)
WarfaceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2004
Laatste: 13-7-2014
Berichten: 179
28-7-2009 23:31
Ik overweeg ook de aanschaf van deze controller.
Nou zie ik in de shop dat er al een nieuwe versie is.
Kan iemand me het verschil vertellen? Wat zijn de verbeterpunten?
Is de nieuwe versie het prijsverschil (de oude versie is in de aanbieding) waard?
Meh me lêpke!!!
VoltcontrolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 465
29-7-2009 07:09
Hier op aboutdj kun je de verschillen terugvinden, let vooral op wat Royce erover te zeggen heeft.
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 13458
3-8-2009 10:51

warface schreef:

Ik overweeg ook de aanschaf van deze controller.
Nou zie ik in de shop dat er al een nieuwe versie is.
Kan iemand me het verschil vertellen? Wat zijn de verbeterpunten?
Is de nieuwe versie het prijsverschil (de oude versie is in de aanbieding) waard?
Als je kijkt naar de versie zonder geluidskaart dan is het bijna lood om oud ijzer (behalve dan dat de nieuwe qua software kaler is). De interfaceloze versie heeft (ook in de MKII uitvoering) GEEN touch sensitive jogs.

Als je kijkt naar de versie met geluidskaart dan is het belangrijkste verschil de touch sensitive jogs. Vind je dat belangrijk dan zal dat zeker je keuze bepalen. Vind je dat niet belangrijk (en/of wil je graag de Reloop Attack software die wel bij de oude versie zit en niet bij de MKII versie) dan kies je al snel voor de oude versie.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)