Forum > Off-Zone

Gereedschap

(23 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
22-7-2008 14:51
In het algemeen forum werd in het onderwerp met de dap,procab en proel kabels ingegaan op de soldeerbouten die mensen hier gebruiken.

Aangezien dat topic daardoor straks een beetje ontspoord dacht ik, laat ik daar hier maar even een nieuwe voor aanmaken:

Welk gereedschap gebruiken jullie in de werkplaats voor standaard reparaties en dergelijke? Welk gereedschap zeulen jullie mee op klus?

In de werkplaats heb ik in principe al het mogelijke gereedschap wel hangen, belangrijkste voor dit werk zijn waarschijnlijk mijn Ersa Analog 60 soldeerstation, waar ik naar volle tevredenheid al vele honderden XLR, Harting en Socapex connectoren mee heb gesoldeerd en Fluke 115 multimeter.

Ik heb de ervaring dat je beter af bent met goed (vaak ook duur) gereedschap, dan met gereedschap uit het goedkopere segment. Als je iets met behoorlijke regelmaat nodig hebt dan kan het absoluut uit om goed spul te kopen.
Zo heb ik ooit een goedkope multimeter gehad (Gamma o.i.d.) die mij beweerde dat er 0Volt op het stopcontact stond terwijl daar wel degelijk de volle 230 op aanwezig was, vooral om dit soort levensgevaarlijke grappen in de toekomst te voorkomen heb ik toen een Fluke gekocht en ben daar nog altijd zeer tevreden over.

Op klus heb ik een gereedschapskoffer mee (zo'n kunstof ABS koffer) met de meest gebruikte gereedschappen, waaronder een set schroevendraaiers, tangen, (automatische) striptang, mini Maglite, steeksleutelset, Duspol, Leica laser afstandsmeter en diverse stukken draad, tape en kroonsteentjes.

Heb al vaak genoeg dankbaar gebruik gemaakt van mijn gereedschap, en eigenlijk nog nooit problemen gehad die hier niet mee op te lossen vielen.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 13458
22-7-2008 15:07
Soldeerstation: Weller WTCP-S (oud kreng, doet het uitmuntend).
Multimeter: Fluke 179. Daarnaast nog een oude Fluke 8000A (laatst gecalibreerd in 1994 ;-).
Osciloscoop: Oude tektronic 20MHz (uit de tijd dat Tek nog niet Tek heette maar Telequipment) met diverse probes en dempers
Naaldmicroscoop: Tonar met maglite verlichting (omgebouwd).
Generator: Neutrik Minirator
Analyser: Neutrik Minilyser
Microfoon: Neutrik Mini SPL
LC meter: Geen idee (ding zwerft ergens rond).

Daarnaast diverse schroevendraaiers (van Bahco), tangetjes (Gedore), fijnschroevendraaiers (Precision Tools), 2 bijdehandjes (merkloos).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
22-7-2008 16:09
Over wat mensen on the road meenemen (incl. gereedschap) kun je ook dit topic eens doorlezen.
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
22-7-2008 18:51

Sylvia schreef:

Over wat mensen on the road meenemen (incl. gereedschap) kun je ook dit topic eens doorlezen.
Dat is inderdaad een goede, maar daar worden ook veel andere zaken in genoemd die niet zoveel met het gereedschap te maken hebben.

Ik was dan erg benieuwd wat en óf de mensen hier een werkruimte hebben om zelf dingen te repareren danwel in elkaar te zetten, en wat voor gereedschap ze daar zelf voor hebben.

Het lijkt mij in ieder geval een must om als technicus een soldeerbout/station te hebben, eigenlijk draait daar zo'n beetje het hele vak om.

Nu ik Dré zijn lijstje gezien heb, zie ik inderdaad ook nog de scoop voorbij komen, heb zelf een Kenwood TRIO analoge scoop, is altijd handig en die oude krengen krijg je zo mee van bijvoorbeeld een technische opleiding als zij overstappen op digitaal.
Verder nog een compressor (lucht geen audio wink ;)), luchtgereedschap (o.a. popnageltang) en lasapparaat (MIG).

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
24-7-2008 20:36
Op klus: helemaal niets mee! In mijn bus siert een spanningszoeker het cd-rek, en collega heeft nog wel 'ns een gereedschap kist mee (maar dat zijn beide toevalstreffers). Zorg dat je je eigen spullen netjes en degelijk voor elkaar hebt, tijdig nakijken, schoonmaken, e.d., dan heb je op locatie écht niets nodig.

Edit: gaffa is mijn gereedschap!
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
24-7-2008 20:49
Inderdaad, alles zelf netjes voor elkaar is het halve werk. Toch hebben we wel een duspol bij de hand, om te voorkomen, dat al onze voorbereidingen om zeep worden geholpen door een beroerd bedrade stroomaansluiting.

John
I am a TimeDriver!
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
24-7-2008 23:30
Ik kom te vaak gare meuk tegen op klus waar je nog even snel de fases goed moet zetten of in sommige gevallen dimmers opnieuw moet aansluiten/bedraden. Vaak ook het slordige soldeerwerk of zekeringen die nog niet vervangen waren, maar ook kabels die uit-fase staan of andere gekke dingen.

Ik sleep dus ook een zekere tool-case mee met handgereedschap, soldeerbout, kabeltesters, audio verloopjes/fasedraaiers/male-male/female-female/etc, multimeter, deo, handschoenen, batterijen, you name it.

4 jaar on site ervaring zit in die case, ik mag zeggen dat ik op het meeste wel voorbereid ben (dat dat ding niet te tillen is neem je voor lief).
Vergeet niet te lachen
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
24-7-2008 23:43
Slecht bedrade WCD's en foutieve fases is toch niet ons probleem? Natuurlijk stel ik me flexibel op, maar ga echt niet aan hun installatie zitten.
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
24-7-2008 23:52
volgens mij is 90% van de bezoekers op de website niet eens gekwalificeerd om dit te doen
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 1139
25-7-2008 00:04

Melo-G schreef:

4 jaar on site ervaring zit in die case, ik mag zeggen dat ik op het meeste wel voorbereid ben (dat dat ding niet te tillen is neem je voor lief).
Lijkt op mijn "kistje" maar op geen enkele manier dat ik zelf iets doen aan een huisinstallatie, tenzij het een opdracht is. sneaky :V

Mijn Case:

Stolpje op z'n kop 60x60x97 (TechnoCase)
-EHBO doos met toevoegingen (anti diaree/koorts/e.a.)
-touwen 25/60m hijs/115m abseil
-harnas (Petzl) + andere klim dingen
-standaard maten steekringsleutels en schroevendraaiers (Wolfcraft) (imp&metric)
-setje tangen (Knipex)
-Ampere en multimeter true RMS (Fluke)
-gassoldeerbout (no name) Erg handig sneaky :V .
-breekijzer
-scaffhamer
-div. doosjes kleine schroefjes zooi.

En natuurlijk een Bacho van Bacho

Ja het past, op 1 manier. laugh :D

Daarnaast nog een fc met mijn Macbook, ext. HD, laders en alle mogelijke verloopjes van en naar mijn spullen.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)