Forum > Newbie Forum

Vraagje over een aanbieding geluidsset Omnitronic

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
15-6-2008 08:48
Goeiemorgen allemaal!

Deze week was ik wat aan het surfen op het wereldwijde web en kwam ik met zoektermen als licht en geluid uit bij enkele concurrerende webshops. Nieuwsgierig als ik ben, verken ik dan ook eens die shops... En daar kwam ik plots een 'ongelooflijk' aanbod tegen:

Onmitronic StageOne - set:

De STAGEone is zeer veelzijdig in te zetten van schoolfeest tot PA voor bands. In tegenstelling tot de STAGEtwo beschikt de STAGEone over een krachtigere ondersteuning in het laag waardoor het systeem beter geschikt is voor buitenopstellingen of voor diverse moderne muziekstijlen waarbij geluidsdruk in het laag erg belangrijk is.

De STAGEone is in te zetten bij evenementen tot ongeveer 600 man, bij een dubbele opstelling kunt u het systeem tot ongeveer 1000 man gebruiken

De speakers zijn zeer net afgewerkt, de constructie is van multiplex, dit komt niet alleen de sterkte van de constructie ten goede maar scheelt ook een hoop in gewicht. In tegenstelling tot MDF waarvan veel concurrerende geluidsystemen zijn gemaakt in dit prijs segment.
(bron: de concurrerende website)

Als ik verder kijk, zie ik dat de set is samengesteld uit
- 4x Omnitronic AZ-118
- 2x Omnitronic AZ-215

Hierbij de specs van die speakers volgens die website:

- AZ-118
Technische specificaties
Rated power 500 W RMS
Program power 2000 W
Components 18" woofer
Connections 2 Speaker sockets
Sensitivity (1 W/m) 99 dB
Max. SPL (1 m) 124 dB
Impedance 8 Ohms
Frequency range 40 Hz - 120 Hz
Dimensions (H x W x D) 690 x 560 x 595 mm
Weight 45 kg

- AZ 215
Rated power 200 W RMS
Program power 400 W
Components 15" woofer, 1" horn
Connections 2 Speaker sockets
Sensitivity (1 W/m) 95 dB
Max. SPL (1 m) 123 dB
Impedance 8 ohms
Frequency range 55 Hz - 18 kHz
Dispersion angle (-6 dB) 80° x 50°
Dimensions (H x W x D) 690 x 470 x 445 mm
Weight 33 kg

Deze set werd aangeboden aan een héél mooie prijs, zodanig dat er volgens mij geen andere set voor 600 man bestaat aan die prijs (is wel exclusief versterking, maar die heb ik zelf al).
Ik ga hier geen verdere reclame maken voor de concurrentie, maar mijn enige vraag is:
Is dit alles realistisch en aanvaardbaar? Heeft iemand al ervaring met een dergelijke opstelling? Of is dit ook zo'n 'Behringer-verhaal'?

Mvg,

Tim
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
15-6-2008 10:42
Een Behringerverhaal zou ik het niet direct willen noemen (de specificaties van Omnitronic kloppen wel redelijk), maar verwacht geen geluidskwaliteit die veel beter is dan de budgetseries van LEM. Omnitronic is een redelijk budgetmerk, maar persoonlijk kies ik dan liever voor DAP.

Wat je het beste kan gaan doen is gaan luisteren, zo kun je veel beter een eigen opinie opbouwen. Met tekst is het heel erg lastig om te vertellen hoe een set klinkt...
Haas2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-1-2007
Laatste: 23-11-2013
Berichten: 107
15-6-2008 11:07
Standaard antwoord: ga en luister/probeer.
Vergeet niet dat je die set ook aan de man moet brengen.
Niet iedereen is noodzakelijk even blij met omnitronic boxen op z'n feestje, maar het gezaag kan wel eens stoppen indien het later op de avond bleek dat ze toch goed klonken.
(niet dat ik me vaak stoor aan het merk dat erop staat, ik stoor me meer als de dj niet kan mixen en m'n mediaplayer beter fade... maar er zijn nu eenmaal mensen die denken op voorhand de geluidskwaliteit te weten)

Dus: ga naar de boxen luisteren, en als hij er +-€1000 voor vraagt zou'k ze meenemen indien ze je aanstaan.
Wat is de reden dat ze worden weggedaan? Hoe oud zijn ze? Is er ooit iets vervangen? Wat is de kans dat ik ze zelf verkocht krijg als ik ze beu ben? Allemaal standaard vragen die je je moet stellen bij de aanschaf van zo'n dingen, wat voor sommigen toch al een klein kapitaal is. (voor anderen een peulenschil, maar we zijn niet allemaal beladen met geld)
Sound: 2* Opera live 405, 1* DB sub15 - Light: 2* Hq power extreme 250w MSD; 8* par 64, 24w; 12* mega tripar profile; diverse
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 9469
15-6-2008 11:19
Rated power 500W RMS
Program power 2000W
Het zijn deze twee indicatie's die mij de tenen doen krommen sad :(
We hebben een continue vermogen en dat drukken we normaliter uit in: RMS
rated ervoor, zou kunnen uitgelegd worden als een soort "ongeveer" RMS power.
Daar kan ik zo weinig mee sad :(

Program power,
moet ik die power programmeren? laugh :D
Wel een beetje veel verschil: 4 x zoveel als de "rated" RMS

Das dus net zoiets als pmbo power of zo.
Korte uitleg ervan:
ze kunnen het 1/1000 seconde hebben, maar alles langer zijn ze stuk.
Weet je wat: geef ze maximaal 1999 watt power, en ze blijven heel shocked 8O
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
15-6-2008 11:35
Dank voor jullie reacties!!

Voor alle duidelijkheid: deze set wordt nieuw aangeboden (prijs: +- 1700 EUR voor 4 bassen en 2 tops). Geen versterkers...
De reden waarom ik het hier vraag, is dat hier in België Omnitronic een niet zo bekend merk is en ik zo niet op 1-2-3 een dealer weet, waar ik die boxen zelf kan gaan beluisteren. Ze worden te koop aangeboden op een concurrerende site en ter verzending...

Waarom ik dit hier vraag?

1) Omdat voor die prijs 600 man kunnen aandoen, dit mij niet echt realistisch lijkt,
2) Ikzelf als 'grote installatie' een combinatie van 4 Vibe 15 en 2 Alpha Audio subs met Eminence Magnum 18- woofers heb. Dit alles actief aangestuurd met 2 versterkers (Waaronder een P-2000) en ik daar hoogstens maar een 200-tal mensen durf mee aandoen, zaal- en feestafhankelijk.
3) Indien de aangeboden set aanvaardbaar is qua geluid, dit toch wel een mooie optie is om uit te breiden/vervangen (de set neemt evenveel plaats in als mijn set, maar levert blijkbaar meer vermogen en prestatie op).

Ik inderdaad het Behringer en Dap verhaal ken, vandaar mijn argwaan.

Maar als ik hoor dat het met LEM (weliswaar budget) kan vergeleken worden...

Ik weet het zo niet wat ik er in het geheel moet van vinden. De specs geven bv. voor de tops slechts 200 Watt aan, om daar de aangegeven 600 man mee te bereiken, twijfel ik zelf al aan. Of hebben die kasten een speciale constructie van geluidsspreiding? (me dunkt van niet)...

Vandaar dat ik het hier eens ter sprake wil brengen. Misschien dat er mensen op het forum deze kasten/deze set kennen...
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
15-6-2008 11:39
Nog even bijkomende reactie: de mensen voor wie ik speel, vragen mij om mijn 'sfeerscheppen', niet om de merken die ik meebreng.
Mijn enige vereiste is een aanvaardbare, rustige klank.
Ik kan wel wat met een eq overweg (ook constant tijdens de avond). De mensen mogen alleen geen hoofdpijn hebben als ze 's avonds/'s nachts in hun bed kruipen na het feest (of toch niet wegens de muziek laugh :D )

Ik ben niet echt merkengeil dus, enkel op zoek naar een goede betrouwbare set met goede klank en aanvaardbare prijs...
(Het blijft trouwens een set in eigen beheer).
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
15-6-2008 13:07

Timothy schreef:

1) Omdat voor die prijs 600 man kunnen aandoen, dit mij niet echt realistisch lijkt,
Dat lijkt mij ook niet erg realistisch. Je zal toch echt 4 hele nette subs en 2 hele grote toppen moeten meenemen als je 600 man met 6 luidsprekers wil doen. Qua specificaties doet de set me het meest denken aan de AX-serie van DAP. Ik zou bij deze set uitgaan van rond de 250 man als je een discotje draait.

Timothy schreef:

2) Ikzelf als 'grote installatie' een combinatie van 4 Vibe 15 en 2 Alpha Audio subs met Eminence Magnum 18- woofers heb. Dit alles actief aangestuurd met 2 versterkers (Waaronder een P-2000) en ik daar hoogstens maar een 200-tal mensen durf mee aandoen, zaal- en feestafhankelijk.
Het voordeel van het Omnitronic setje is dat je wat meer laag hebt en relatief minder mid/hoog. Dat is voor een disco avondje natuurlijk wat prettiger werken. Maar ik denk dat je het geld beter in een setje extra subs voor je huidige set kan steken omdat je daar waarschijnlijk meer uit gaat halen.

Timothy schreef:

3) Indien de aangeboden set aanvaardbaar is qua geluid, dit toch wel een mooie optie is om uit te breiden/vervangen (de set neemt evenveel plaats in als mijn set, maar levert blijkbaar meer vermogen en prestatie op).
Een set levert geen vermogen, maar verbruikt het. Hoe meer vermogen de luidspreker lust, hoe groter je versterkers zullen moeten zijn om er het maximale uit te halen. Met je huidige versterkers, zul je waarschijnlijk geen prestatie winst pakken ten opzichte van je huidige set. Of het geluid beter is dan de Vibe-15: dat durf ik echt niet te zeggen. Je zou die Omnitronic toppen eens langs je eigen toppen kunnen zetten om te horen hoe ze klinken.

Timothy schreef:

Ik inderdaad het Behringer en Dap verhaal ken, vandaar mijn argwaan.
Maar als ik hoor dat het met LEM (weliswaar budget) kan vergeleken worden...
Het LEM Budget verhaal is niet veel minder erg dan Behringer of DAP budget. De Hurricane serie van LEM vond ik een beetje op het niveau liggen van de Behringer Eurolive serie (eerste serie): leuk voor het geld maar ook niet meer dan dat. De DAP AX-serie vind ik persoonlijk al leuker dan de LEM Hurricane. De LEM Titanium serie, maakt de DAP AX-serie echter volledig af, maar dat noem ik ook geen budget meer (relatief gezien).

Timothy schreef:

Ik weet het zo niet wat ik er in het geheel moet van vinden. De specs geven bv. voor de tops slechts 200 Watt aan, om daar de aangegeven 600 man mee te bereiken, twijfel ik zelf al aan. Of hebben die kasten een speciale constructie van geluidsspreiding? (me dunkt van niet)...
Zoals al gezegd: deze set gaat geen 600 man halen als je een beetje volume wilt overhouden. Het zijn gewone BR-kasten, dus de spreiding zal ook redelijk normaal zijn.

Timothy schreef:

Misschien dat er mensen op het forum deze kasten/deze set kennen...
Ik ken deze set niet, maar voor 1715 euro heb je een setje van 4x DAP X-15b sub en 2x DAP X-15 top. Mocht je de hoorngeladen subs (X-15HL) willen (die zijn overigens echt heel netjes) dan leg je 640 euro bij, maar dan gaat het nog een stuk harder. Eventueel zou je ook voor de X-12T topkast kunnen gaan, die klinkt ook heel erg netjes maar die kun je niet fullrange gebruiken.
Ik zou je voor dat geld toch de DAP X-set aanraden. Om de doodsimpele reden dat ik deze set al gehoord heb en stomverbaasd ben over de prestaties die deze set kan leveren. Puur op de specs afgaand, zou ik zeggen dat je aan de DAP X-set een leukere set hebt als aan de omschreven Omnitronic set.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
15-6-2008 13:58
Voor 1700 Euro krijg je bij 4-Acoustic ook leuke soortgelijke geluidssetjes die het wel prima doen voor het geld.
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
15-6-2008 14:15
Was eerlijk gezegd niet echt op zoek naar een grotere set (de mijne voldoet prima), maar vond de aanbieding inderdaad 'te' geweldig voor het aangebodene: 600 man kunnen bespelen voor 1700 EUR (excl. versterkers) vond ik tè, maar wie ben ik alleen natuurlijk...

Stelde hier meer de vraag van: stel dat het zo is, dan gaan we wel voor de uitbreiding... Niet doen dus.

Stel wel vast dat je bij de AX reeks een 15 inch sub aanraadt, terwijl die set Omnitronic toch 18 inch heeft. Is dat vergelijkbaar qua sub-gevoel? Want ik zoiets van: 15 inch met veel herrie (lees hoog rendement) geeft veel geluid, maar gaat niet zo laag en zou dan de 'hoofdpijn'-muziek kunnen opleveren. Zeker als je dit voor groter publiek (grotere zaal) wil gebruiken. Dien je dan niet zowieso naar een 18 incher te neigen?
250 man voor die AX-set met 15 inch? Hoe ervaart de 250e persoon achteraan in de zaal die muziek? Klinkt die daar nog even vol of is de bas daar al weg?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
15-6-2008 15:00
Ik heb zelf een hele tijd een set AX-15b/AX-12 gehad, voordat ik de overstap maakte naar RCF. Ik moet zeggen dat ik over die set uitermate tevreden was voor het geld. Mijn hoofdzakelijke motivatie om voor 15 inch te gaan, is dat het meer handelbaar blijft: 18 inch subs uit deze klasse zijn behoorlijk groot en zwaar. Verder heb ik nooit diepgang gemist in deze set: de AX-15b speelt tot 42Hz (f3) en veel lager gaat de meeste populaire muziek toch niet. En de gevoeligheid is gewoon keurig voor een luidspreker uit deze klasse.
De X-15b heb ik ook nog even gehad en die klinkt nagenoeg hetzelfde als de AX-15b, alleen gaat deze iets harder en is hij stukken beter belastbaar. Wat dat betreft dus een betere keuze. Op dit moment hebben we in de kroeg een setje X-15HL kasten staan (2 stuks) met daarboven 4 X-12T toppen en dat klinkt keurig (voldoende diepgang) en gaat goed hard. Helaas zijn ze wel totaal underpowered daar, want de toppen krijgen 225W per stuk en de subs 450W per stuk en dat is echt zonde. Maar zelfs met dat vermogen is 150 personen te doen.

Feesten tot 250 personen heb ik nooit echt als een probleem ervaren met normale muziek. Ik heb één keer een drumm&bass feest gehad met de AX-set en dan merk je dat 200 man toch wel het maximum is. Dat soort dingen zijn sterk afhankelijk van de zaal, de muziek en de wensen van je opdrachtgever.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)