Forum > Algemeen Forum

Luchtdruk popnagel tang

(41 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
11-6-2008 10:36
De kop zal wel vuil zijn.
De kop even helemaal uit elkaar halen, schoonblazen, eventueel een klein beetje smeren.
Doe je ook af en toe een druppeltje olie in het luchtkanaal?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
11-6-2008 10:59

renevanh schreef:

Op dit moment blijven de resten van de popnagels (die steeltjes zeg maar) vaak in de tang vastzitten, en alleen de kop open draaien helpt dan om ze eruit te krijgen. Ik ben er vrijwel zeker van dat ik even wat olie erin moet gooien... maar waar? Kan ik gewoon wat in de kop druppelen, of moet dat weer ergens anders?
Ik heb hetzelfde gehad en bij mij waren het de kartelbekjes die niet fris meer waren (waardoor de nagel niet recht getrokken werd maar krom). En DAAROM bleven ze steken. Bekjes vervangen (was gruwelijk duur in het geval van mijn Red Rooster tang) en het probleem was verdwenen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
11-6-2008 11:05
Ik heb de tang nog maar heel kort, dus dat de bekjes niet goed meer zijn lijkt me bijna onmogelijk (na pakweg 150 nagels kan dat toch niet??).
Net als wat schoon zitten blazen en lopen pielen. Het is alsof de nagel wordt vastgeklemd door het systeem (waar dat niet zou moeten). Ook een popnagel 'in de tang' steken gaat nu erg lastig, en na elke nagel moet ik het ding openschroeven om de nagel eruit te krijgen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
11-6-2008 11:07

renevanh schreef:

Ik heb de tang nog maar heel kort, dus dat de bekjes niet goed meer zijn lijkt me bijna onmogelijk (na pakweg 150 nagels kan dat toch niet??).
Hangt van de kwaliteit af van het product EN hoe er mee omgegaan wordt. Als je een taikossie modelletje koopt en die behandelt als een red rooster dan zit je in no-time in de problemen. De nagels die wij trekken zijn nu eenmaal erg zwaar voor een tang (sommige handtangen overleven niet eens één kistje...).
Net als wat schoon zitten blazen en lopen pielen. Het is alsof de nagel wordt vastgeklemd door het systeem (waar dat niet zou moeten). Ook een popnagel 'in de tang' steken gaat nu erg lastig, en na elke nagel moet ik het ding openschroeven om de nagel eruit te krijgen.
Is de nagel recht of (een beetje) krom?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
11-6-2008 11:13
bekken en bekkenhuis in een goedkope tang beschadigen heel makkelijk.
Vaak zijn deze behuizingen van gewooon zacht staal of aluminium.
Dus als je de tang een paar keer schuin weggtrekt terwijl de nagel nog niet is afgebroken, kan het idd niet zo best zijn gesteld met de onderdelen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
11-6-2008 11:48
Bekken en bekkenhuis vervangen, inclusief interne veertje en ander onderdeeltje (zaten allemaal onderdelen bij de tang). Heeft geen resultaat.

Hele kop opengehaald en schoongespoten. Toen zo stom geweest om hem aan de lucht te hangen en te 'poppen'. Het systeem trekt dan netjes terug maar omdat de veer achterop (die de kop terug op z'n 'startstand' zet) er niet in zat blijft de boel zo staan en is ook niet eventjes terug te drukken... sad :(
In ieder geval zat er achterin wel wat kleine restjes metaal van de nagels, die zijn er nu wel uit razz :p

@Dré: de nagels zijn wel netjes recht, net als de 'steeltjes' die ik uit de tang moest prutsen.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
11-6-2008 12:17
en je weet zeker dat er nog genoeg olie in je tang zit?
Want dat kan ook heel makkelijk de oorzaak zijn
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
11-6-2008 12:19
Natuurlijk eerst geolied voordat ik uit elkaar ging schroeven en onderdelen vervangen, maar dat gaf geen verandering (naja, heel m'n handen onder de olie... razz :p)

Het belangrijkste is nu dat die 'kop' weer terug komt in z'n positie... dadelijk maar nog eens met m'n vader proberen of dat lukt. Anders ben ik bang dat ik het gehele ding open moet gaan halen, en dat wordt een rotklusje.
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
11-6-2008 14:30
wat betreft het blijven zitten van de stokjes, vaak moet je een buisje in de popnageltang doen als je dunne popnagels gebruikt, dit om te voorkomen dat er 2 pennen langselkaar schieten en dan dus vast zitten in de tang.

Dan nog wat betreft olie, hiermee wordt niet bedoeld dat je alles lekker met olie moet insmeren, maar of het olieresevoir nog goed gevuld is met olie, om dit bij te vullen moet je de service instructie goed lezen!
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
11-6-2008 15:16

hans schreef:

om dit bij te vullen moet je de service instructie goed lezen!
En daar begint weer een probleem... er zit enkel een schema bij waarop staat welke onderdelen waar moeten...

Anyway: het probleem is opgelost.
Ten eerste de kop terug gekregen. Dat was lastig, maar met een speciaal buisje (waarvan m'n vader wist dat het in de oude gereedschapskist van m'n opa zat...) en een hamer is het gelukt.
De boel weer in elkaar gezet en op het schema een cryptische instructie gevonden. Een van de spansleutels die bijgeleverd zit heeft ergens een apart uitsteeksel. Van dit uitsteeksel tot het einde van die spanner is een meetmaat voor de afstand tussen de kop van de bekbehuizing en de schroefdraad van de kop. Als je deze afstand zo afgestelt (dmv bekbehuizing niet geheel vast draaien)wordt werkt het weer prima.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)