Forum > Licht

Rookmachine Splitsen

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Dj devilStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-2-2006
Laatste: 9-6-2020
Berichten: 28
4-6-2008 15:23
Ik heb al even het forum doorzocht en toch niet duidelijk of een voorbeeld kunnen vinden op mijn idee/vraag!

Ik heb een Antari Z-1500 rookmachine staan.

Nu ben ik benieuwd of het mogelijk is aan de ring die om het spuitstuk zit een slang te bevestigen, met daaraan een Y/T splitsing met daaraan weer een stukkie slang en dan schuin omhoog te laten spuiten?

en zoja wat voor keuzes aan type slang kan ik dan gebruiken? moet de slang net zo groot zijn als de ring of juist kleiner voor de druk?

en wordt de slang niet vochtig van binnen door vloeistof ofzo?

Ik zie graag reactie en/of voorbeelden

Groeten
een kwestie van puntjes op de i
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
4-6-2008 15:46
Voorheen zag je dit soort opties nog wel eens. Slang was dan zo'n 10cm dik en werd VRIJ voor de machine gemonteerd (dus NIET een afgesloten koppeling).

Tegenwoordig zie ik het eigenlijk nooit meer voorbij komen (mogelijk mag het niet meer vanwege de veiligheid).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dj devilStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-2-2006
Laatste: 9-6-2020
Berichten: 28
4-6-2008 16:24
oke dre, maar heb je misschieen een foto ,

of betere uitleg van hoe dit dan aan elkaar gemonteerd was en met welke materialen.
ik ben wel benieuwd,

want ik wil dit toch gaan proberen!!

dankjewel, groeten
een kwestie van puntjes op de i
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
4-6-2008 18:44
hoezo wil je dit zo graag? je kan tog ook gewoon je rookmachine aan de voorkant verhogen?
Dj pyroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-1-2005
Laatste: 3-3-2016
Berichten: 200
4-6-2008 19:58

roystraver schreef:

hoezo wil je dit zo graag? je kan tog ook gewoon je rookmachine aan de voorkant verhogen?
Ja maar dan zit je nog altijd met maar 1 nozzle.
Wat je eventueel kan gebruiken is van die buizen voor droogautomaten. Of dit verantwoord is, dat is een andere zaak.
Moet je enkel nog een systeem vinden om in 2 te splitsen.
Wat dit gaat geven van output heb ik totaal geen idee van.
Ik heb het nog weten gebruiken op een Magnum 3000 om de rook naar boven te sturen (soort fogjet).
Was ongeveer 1,5m buis dat er aan hing.
Output viel wel mee, maar er hing natuurlijk wel een zware doos aan.
Wat dit gaat geven met een Z1500, geen idee
Er zijn 10 soorten mensen, degene die binair begrijpen en degene die het niet begrijpen.
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
4-6-2008 21:41
Een jaar of twee geleden hebben we in het jongerencentrum ook ziets gedaan.
Het was oktober en het thema was natuurlijk Halloween. Zo'n grote zwarte cementbak ergens vandaan getoverd, in de bodem een gat gemaakt. Twee kleine pinspotjes met groen/oranje filter erin en rookmachine er achter. In de bodem van de cementbak een gat gemaakt en mbv een metalen (!) stofzuigerbuis de rookmachine 'verlengt' tot in de ton.

Het kan dus absoluut, en als je metaal gebruikt heb je weinig kans op brand (maar het kan wel warm worden!!).
Ook hoef je de buis niet aan de rookmachine vast te maken. Net iets voor de nozzle hangen/leggen is meer dan genoeg (fixeren mbv tape aan een muur oid), de rookmachine spuit namelijk behoorlijk naar voren, dus dat gaat sowieso de buis in.
DirkgStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2008
Laatste: 16-4-2010
Berichten: 56
4-6-2008 21:58
Ik heb een keer een voeding van een pc gebruikt.
Alles eruitgehaald behalve de fan, een gat geboord in de behuizing en de fan aangesloten op 12v.
Rookmachine ervoor gezet en toen de fan aangezet.
Resultaat:
De rook werd omhoog geblazen, MAAR de onderkant van de behuizing werd wel een beetje vochtig.
Microsoft logica: op start drukken om af te sluiten.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
4-6-2008 22:04
Als je werkt met fans en rookmachines dan zet je de fan altijd ACHTER de machine (zodat hij de rook wegduwt). Doe je dit niet dan krijg je een vette boel.

Ook zorg je voor een ruimte tussen een eventuele slang en de machine. Doe je dit niet dan krijg je een vette boel in de machine (en bij garantieclaims kan dat je zeker voor de voeten geworpen worden (terecht IMO/IME)).

Je gebruikt een venturi (van grote diameter naar kleinere diameter) vóór de machine, op ca. 10cm afstand, begindiameter ca. 15cm, verlopend naar de gewenste diameter (ca. 10cm).

Gebruik hittebestendige slang.

Foto heb ik niet (zal je dus zelf moeten zoeken). Profog(g?) had vroeger een hele reeks van dit soort opties (wellicht zweven daar nog wat foto's van op het net).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
4-6-2008 22:38

Dré schreef:

Tegenwoordig zie ik het eigenlijk nooit meer voorbij komen (mogelijk mag het niet meer vanwege de veiligheid).
Le Maitre (Turbo/mini mist) is wel een oude bekende die ook een dergelijke adapter had.
Misschien meer bekend vanwege de Fane promotie krantjes.

Tegenwoordig meld Le Maitre dat "het verloop" reeds op de machine zit.
..and a built-in 4” hose adapter.
Dat "verloop" zien we ook op een Martin pro 2000.

Een "ouderwets"verloop stelt eigenlijk weinig voor, had hem destijds zelf gemaakt aangezien de Le maitre versie toch wel prijzig was.(en uitsluitend met slang te koop.)
Men neme een ring die op de rookmachine past.
Hierin tap je schroefdraad (3x) dit gebruik je om de ring vast te kunnen zetten op de rookmachine.
Aan deze ring las je 3 stukken draadend (plm 10/15cm), de diameter van de ring op de rookmachine is kleiner dan de ring waar de slang aankomt, dus het draadeind buig je uit.
Aan het einde van het draad eind las je de ring waar de slang op komt.

Martin.
kvm entertainment
MickeyMickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2010
Laatste: 26-2-2016
Berichten: 180
16-10-2013 22:02
Kickje in dit topic.

Ik heb zo een zelfde idee. ik wil de rook gelijkmatig verdelen door gaten te maken in een slang of buis. Of optie 2, enkel een buis om de rook bv van bovenaf te laten spuiten. Zijn er al betere ideeen? We zijn nu 4 jaar verder :)
Dubbelop, alsof ik een quote citeer!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)