Forum > Licht

Soepele CAT5 SFTP kabel

(39 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
OmErtaStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2005
Laatste: 23-12-2008
Berichten: 236
22-5-2008 09:36
en toch heeft rene voor een deel gelijk, sftp staat voor secure ftp, wordt echter ook gebruikt om s/stp of s/utp aan te duiden, waarbij de eerste 's' infeite wel staat voor screened ipv shielded
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
22-5-2008 09:49

renevanh schreef:

SFTP staat voor Secure File Transfer Protocol, en dat is dus... een protocol.
Maar Secure FTP heet (meer gangbaar gebruik) FTPS. Dus de toevoeging NA het protocol (net als bij HTTPS). SFTP wordt, bij protocollen, (onder andere) gebruikt als benaming voor Simple File Transfer Protocol (dus grappig genoeg een totaal NIET beveiligde manier van gegevensoverdracht)... Wiki.

SFTP wordt, bij kabels, gebruikt om aan te geven dat het Screened Fully-shielded Twisted Pair is (dus ook de stekkers zijn bij mijn weten in dat geval shielded; niet alleen de kabel). Niemand zal dat verwarren met het protocol SFTP omdat iedereen (?) het verschil weet tussen een protocol en een kabel (het ene is een afspraak, het andere een fysiek iets...).

Vandaar dat beide namen naast elkaar mogen/kunnen bestaan. Wederom Wiki.

Lang verhaal kort: Renévanh zat in eerste instantie gewoon fout. Ik kan zo'n 30-40 verschillende SFTP kabels bestellen. Best kunstig als ze, zoals Renévanh claimde, niet bestaan.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
22-5-2008 14:14

Dré schreef:

Ik kan zo'n 30-40 verschillende SFTP kabels bestellen. Best kunstig als ze, zoals Renévanh claimde, niet bestaan.
Heb je daar dan ook nog eens soepele, zwarte, betaalbare kabels tussen zitten? wink ;)
Light Image
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
22-5-2008 14:27
Kleine update: De C700 (5-parig en donkerblauw i.p.v. 4-parig en zwart, verder identiek aan C701) is ook niet leverbaar (en dat kan nog best eens een tijdje gaan duren).

angry
Light Image
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
22-5-2008 16:05

JeroenVDV schreef:

Dré schreef:

Ik kan zo'n 30-40 verschillende SFTP kabels bestellen. Best kunstig als ze, zoals Renévanh claimde, niet bestaan.
Heb je daar dan ook nog eens soepele, zwarte, betaalbare kabels tussen zitten? wink ;)
Niet te zien aan de hand van een foto (helaas).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
CalipsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 22-4-2024
Berichten: 506
22-5-2008 22:06
Als afgestudeerd telematicus zeg ik dat Webbie gelijk heeft.

Ik heb (nog) nooit van Secure file transfer protocol gehoord. En vele malen Shielded foiled twisted pair.

René, je bent wel heel erg koppig om dit vol te houden. Die kabel bestaat wel degelijk! Wellicht dat jij ook(!!) gelijk hebt, maar kom dan eens met een betrouwbare bron. Maar ontkennen dat de kabel niet bestaat is onmogelijk. want die bestaat gewoon.
wat een onzin in dit vak
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
23-5-2008 08:33

calipso schreef:

Als afgestudeerd telematicus zeg ik dat Webbie gelijk heeft.

Ik heb (nog) nooit van Secure file transfer protocol gehoord. En vele malen Shielded foiled twisted pair.
Als CCNA-er kan ik je melden dat SFTP zeker bestaat, Al kan de afkorting van SFTP wel voor verschillende dingen/protocols staan.
Maar eveneens bestaat er een SFTP-kabel.

Al is Jeroen zijn probleem hier nog niet mee opgelost.
exit night into LIGHT
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
23-5-2008 23:22

Dré schreef:

Maar Secure FTP heet (meer gangbaar gebruik) FTPS. Dus de toevoeging NA het protocol (net als bij HTTPS).
SFTP en FTPS zijn twee verschillende dingen!
FTPS is FTP over SSH: wiki
SFTP is een totaal ander protocol (vervanging/verbetering van SCP): wiki
Het verschil is mooi te zien als je naar de software kijkt. voor FTPS (simpelweg dus FTP over SSH) kun je een doodgewone FTP server gebruiken. Voor SFTP kan dat niet, dan heb je een speciale SFTP server nodig, zoals OpenSSH.

Het probleem is misschien dat we het aan de ene kant over communicatieprotocollen hebben en aan de andere kant over kabels. Hoewel je de afkorting SFTP voor Shielded Foiled Twisted Pair kan gebruiken ontstaat er dan dus verwarring. Voor Foiled Twisted Pair gebruik je daarom de afkorting S/UTP of ScTP (Screened Twisted Pair). Daarnaast worden afkortingen als STP-A en S/STP ook gebruikt.
Noem mij maar koppig, maar door het gebruik van de juiste namen voorkom je verwarring.
Van mij mag je het best een SFTP kabel noemen, maar kijk dan niet raar op als je iets vekeerds toegestuurd krijgt...
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
25-5-2008 14:15
Wat een gezever, Jeroen is op zoek naar een kabeltje, moge dat duidelijk zijn.

is de TAS-C706 niet iets?

Ruim op voorraad bij nedis.
Petty materialists!
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
26-5-2008 22:08
C706 zou een oplossing kunnen zijn idd, alleen is die alleen foiled en niet shielded.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2

Terug naar forum Reageer (zonder quote)