Forum > Geluid

Ontvangst antenne's koppelen.

(38 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
14-3-2008 13:02

gentics schreef:

Wat betreft het gebruik van een andere antenne's op microfoonsystemen zijn de jongens van Shure en Sennheiser echt niet zo dom als Dre impliceerde. Er is een hele goede reden dat er standaard half en kwart (goedkoper, makkelijker aan te sturen) golflengte antennes gebruikt worden. Gainboosts in antennes zijn heel leuk maar gaan ten koste van je breedte bereik.
Een J-Stick is een rondstraler (alleen z'n verticale gedrag is beperkt maar dat kan bij 2 antennes onder een hoekje (zoals aan te raden is bij diversity systemen) geen probleem zijn).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
17-3-2008 19:04

dj-bart schreef:

gebruik je dan in totaal 8 ontvangers?

Dan had je van dat geld beter een asp kunnen kopen
Nee, als ik bijvoorbeeld op een groot sport- / buiten event een microfonist heb rondlopen dan zet ik twee ontvangers weg.
Ik heb 4 sets, 2 om 2 in dezelfde band dus ik kan deze truc 2keer tegelijk uithalen
.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
17-3-2008 20:16
Vandaag de troep binnen gekregen,
van de week eens lekker expririmenteren happy :)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
10-5-2008 23:33
works!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
13-5-2008 17:04
Hee Tom,

Ik ben zeer beniewd wat je allemaal in elkaar geknutseld hebt!
Zou je eens wat foto's en/of schematische overzichtjes kunnen posten of mailen?

Aangezien de zomerse buiten evenementen er weer aankomen ben ik nog steeds op zoek naar een betaalbare oplissing voor een groter ontvangst gebeid voor een aantal EW sets te creeren...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
13-5-2008 22:16
is heel simpel setje van twee stuks antenne verterkers met elk één ingang en 4 uitgangen.
Op de uitgang een verloopje coax BNC en dan standaard BNC kabeltjes gebruiken
Op de in sluit je de antenne aan.
Mooiste zou zijn als je de uitgangen nog een beetje per stuk zou kunnen regelen.
Je kan echt zien dat ze behoorlijk verterken, dus ook als er wat storing op een kanaal in de lucht zit, dan komt dat verterkt binnen op je ontvanger.

Heb nu een paar keer gebruik gemaak van het geheel, geen problemen gehad.
Alleen nog niet getest met grotere afstanden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2057
19-1-2011 18:31
Stamp!

Ik zoek een oplossing om betere ontvangst van microfoons te hebben, vooral buiten.
Hiervoor gebruik ik de welbekende JTS/DAP ontvangers (op dit moment 3, maar er kan nog een 4e bij komen).

Ik zat te denken aan deze antenne: www.nedis.nl/index.php?artl=&mc=10
Voordeel is dat hier een adapter+power injector bij zit, en dat deze geschikt is voor buitengebruik, dus meestal wat steviger.

Waar ik nog over twijfel: hoe zit het met de ontvangsthoek van deze antenne? Volgens mij is deze vrij klein, ik heb dergelijke antennes gebruikt voor wifi installaties, maar dat was dan point to point, en hier moest vrij nauwkeurig gericht worden.
Kan ik dan misschien toch beter een ouderwetse harkantenne nemen?
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
19-1-2011 21:28
Je link verwijst niet naar een product. Ik denk dat je niet had gezien dat Nedis frames gebruikt ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2057
12-4-2011 09:20
Ondertussen heb ik 2 antennes van het type Maximum DA-6000 aangeschaft.

Deze hang ik met de meegeleverde klem aan een speakerstatief (gewoon onder een speaker).
De antennes zijn met 10m F-connector kabel gekoppeld aan een kunststof behuizing met 10 BNC connectoren aan de buitenzijde.
De F-connector kabel zit aangesloten mbv. een verloopstukje.

In deze behuizing zitten vervolgens 2 stuks 1-in 4-uit Hirschmann splitter (standaard tv type).
Op de ingaande kant zit allereerst de power injector die bij de antenne zat, die ik per 2 voed door een trafootje dat zich ook in deze behuizing bevindt.
De 2x4 uitgaande kanten gaan over een BNC flensmontage connector naar buiten, en vervolgens over 50cm BNC kabeltjes naar het ontvangerrack.

Afgelopen weekend het geheel gebruikt in een tent waar een normale opstelling met korte antennes af en toe problematisch was ivm. de tentpalen. Dit systeem werkte perfect!
Ook thuis testen gedaan, door de microfoon op de rand van het bereik te plaatsen (stuk verderop, veel muren/plafonds ertussen). De RF uitlezing met de aktieve antennes lag een stuk hoger.
Al met al toch ietsje duurder dan gedacht:
Antennes ca. 50 euro
BNC connectoren, F connectoren, kabels ca. 70 euro
Spliters ca. 20 euro
Trafo en behuizing had ik nog, powercon chassisdeel en kabel zijn niet meegeteld.
Totaal komt dan toch al uit op zo'n 140 euro, wel nog een heel stuk goedkoper dan elk antennesysteem van een microfoonleverancier (zelfs JTS/DAP).
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)