Forum > Newbie Forum

Achterkant van parren

(4 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Kevinos91Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2007
Laatste: 3-2-2014
Berichten: 258
7-5-2008 02:11
Dit topic, naar aanleiding van de schok die mijn (op dat moment: domme) vader kreeg, toen die aan de + en de - had gezeten aan de achterkant van een parlamp. Sindsdien durft mijn broer ook (net als mijn vader) nauwelijks een parbehuizing aan te raken... Gelukkig heb ik dat 'trauma' er niet aan over gehouden ! laugh :D

Ik vermoed dat onze parbehuizingen toch wel al een jaartje of 10 oud zijn..... Waardoor deze behuizingen deze gaasjes niet van zichzelf hebben shut up :X Gisteren kwam ik toevallig een foto tegen op het internet, waar ik zag hoe ze de achterkant hadden afgeroosterd met een soort gaas ( klik! )

Nu is mijn vraag; zijn deze 'gaasjes' los te koop voor par behuizingen, of moeten we gewoon nieuwe behuizingen halen (als we willen dat niemand meer aan de 230 hangt)? EN zijn bij normale parren de achterkanten wel afgeschermd, of even onveilig ?

Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen, en mijn vraag kan beantwoorden.... ! ( Heb trouwens naar deze gaasjes gezocht, en naar een forum gezocht waar dit over ging... maar niet echt iets gevonden (en ja ik heb goed gezocht dit keer sneaky :V ))

Ook lijkt mij dit een newbie vraag (niet zeker van)!
Freelance diensten & LED Design
VanniekerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2005
Laatste: 10-3-2016
Berichten: 210
7-5-2008 09:20
Zijn jou parren dan (dmv je t balk bijv. of direct) niet geaard dan?

Naar mijn weten kan je een behuizing niet onder stroom zetten als deze goed geaard is, of heb ik het nou mis?

Parren zijn btw echt zo duur niet hoor, je hebt de lampen al dus hoeft alleen de behuizing nog maar te kopen!
Het begint nu toch echt ergens op te lijken!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
7-5-2008 09:24
De parren met open achterkanten voldoen al jaren niet meer aan de eisen en je vader is er op een pijnlijke manier achtergekomen waarom.

Je hebt twee mogelijkheden: je parren vervangen door nieuwe, waarbij je de lamp niet meer kan aanraken óf par-safes aanschaffen. Die zijn een eurootje of 9 per stuk.

vanniekerk schreef:

Zijn jou parren dan (dmv je t balk bijv. of direct) niet geaard dan?
Naar mijn weten kan je een behuizing niet onder stroom zetten als deze goed geaard is, of heb ik het nou mis?
De behuizing stond niet onder spanning, maar de achterkant van deze oude par-cans is open zodat je bij de lampvoet kan (en de spanningdragende delen kan aanraken).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 13458
7-5-2008 10:34

Victor schreef:

De behuizing stond niet onder spanning, maar de achterkant van deze oude par-cans is open zodat je bij de lampvoet kan (en de spanningdragende delen kan aanraken).
Alleen als er sprake is van kale draadjes (en dat is dan toch wel een gevalletje "slecht onderhoud" te noemen). Zolang er geen kale draadjes zijn, zijn er ook geen aanraakbare spanningsvoerende delen (ook niet in een 100 jaar oude par).

Uiteraard is een parsafe (of een dichte par) een prima (en veilige) oplossing.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Kevinos91Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2007
Laatste: 3-2-2014
Berichten: 258
7-5-2008 12:23

Dré schreef:

Victor schreef:

De behuizing stond niet onder spanning, maar de achterkant van deze oude par-cans is open zodat je bij de lampvoet kan (en de spanningdragende delen kan aanraken).
Alleen als er sprake is van kale draadjes (en dat is dan toch wel een gevalletje "slecht onderhoud" te noemen). Zolang er geen kale draadjes zijn, zijn er ook geen aanraakbare spanningsvoerende delen (ook niet in een 100 jaar oude par).

Uiteraard is een parsafe (of een dichte par) een prima (en veilige) oplossing.
En bij onze parren liggen de kabeltjes open en bloot. Dan weet ik dus voldoende, en zal op den duur gaan kijken voor nieuwe behuizingen.

In ieder geval bedankt, want anders had er misschien nog wel iemand aan de 230 gehangen.
Freelance diensten & LED Design

Terug naar forum Reageer (zonder quote)