Forum > Zelfbouw Speakers

Budget topkasten

(54 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
DeiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2007
Laatste: 23-9-2011
Berichten: 33
27-6-2007 18:07
Het is dus de eminence delta12LF en de p-audio BMS-440S geworden.

Hout(15mm berken) is al gezaagd (in de Gamma) en geverfd (met de rol, een verf op waterbasis).
Nu nog wachten tot de drivers binnenkomen.
Alles wordt in elkaar gelijmd, de gaten worden uitgefreezd eens ik de drivers heb. De randen van de kast worden kwartrond afgefreezd.
Alle plankjes kun je uit een stuk multiplex halen. Ik heb een Excel bestandje geschreven om de maten van de plankjes te berekenen.
Het gaat dus om een gepoorte kast zoals op deze tekening.
Hieronder enkele fotos van het kastje onder constructie.
De plankjes
klemmen
nog klemmen

Vandaag heb ik de crossover eens berekend (natte vinger). Puur cijferwerk, zonder meetingen omdat ik simpelweg over geen meetaperatuur beschik. Ik weet hoe sommigen hierover denken maar toch plaats ik even mijn resultaten online en vraag ik naar jullie mening.
Ze zijn te vinden in dit bestand. (zoals je ziet reken ik graag met Excel)
Ik vraag me af of de condensatoren die ik zou gebruiken zwaar genoeg zijn om er 400W over te laten lopen. Ik zou er uit de APW serie nemen (die 160vDC kunnen verdragen)die parallel staan met de drivers. En er die 250vDC (PX) verdragen die in serie staan met de drivers.
DeiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2007
Laatste: 23-9-2011
Berichten: 33
16-11-2007 20:10
Na heel lang wachten op mijn onderdelen is bijna alles binnen. Ik wacht enkel nog op de horns.

Eventjes wat foto's van het filter, de kast en in testfase.
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
18-11-2007 16:53
Leuk gedaan!

Maar vergeet niet om bracing in de kast te maken (versteviging) anders kan je kast wel eens snel 'uit elkaar vallen' je hout dikte is ook niet echt super dik, ik schat zo'n 12 mm Multiplex.
Ik hoop echt voor je dat je tevreden bent, je bent wel een goede 'leerling' wink ;)

Succes!

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
18-11-2007 19:48
Hallo Dei,

Ziet er netjes uit.

Ben je nu niet bang dat de lijmverbindingen op den duur het begeven?
Want zoals ik het zie, heb je over de verf de lijm aangebracht?
Als dat zo is, dan heb je géén optimale hechting van de lijm aan het hout.

Ik neem aan dat je de kast ook nog gaat dempen met BAF of iets dergelijks?
Misschien is dit topic dan wel handig.

Verder natuurlijk succes met je project.....

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DeiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2007
Laatste: 23-9-2011
Berichten: 33
19-11-2007 12:33
Het is 15mm berkenmultiplex dat ik gebruikt heb.
Het lijmen op de verf is inderdaad niet optimaal maar ik heb eerst een proefopstelling gemaakt:
2 plankjes gelijmt, de ene met de andere zonder verf, bleek dat je aan die met verf ook heftig mocht sleuren voor je ze los kreeg.

Hopelijk vallen ze op termijn niet uit elkaar :-)

Ik vul de kast later met isover glaswol, ingespoten met haarlak of lijmspray.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
19-11-2007 13:05
Hallo Dei,

Dei schreef:

Ik vul de kast later met isover glaswol, ingespoten met haarlak of lijmspray.
Glaswol is niet aan te raden, omdat de fijne glas-deeltjes van de glaswol schadelijk zijn voor de gezondheid.
Inspuiten helpt maar ten delen tegen dit probleem.
Bij elke bass-stoot zullen er tóch glas-deeltjes uit de bassreflexpoort stromen, die jij en anderen dan weer inademen.

Overigens als je de glaswol inspuit, met lijm of haarlak, ga je voor een groot deel het nut van de dempende werking van glaswol teniet doen.

Beter kun je BAF aanschaffen, die heeft eerder genoemde problemen niet.

Voor die 8,- euro per m^2 hoef je de eigen gezondheid en die van anderen niet in gevaar te brengen.

(een paar maanden terug maakte ik de zelfde fout, gelukkig dat medeforumleden mij wezen op de gevaren van glaswol)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DeiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2007
Laatste: 23-9-2011
Berichten: 33
24-11-2007 00:34
Heb al inmiddels 1 exemplaar speelklaar staan, de volgende is voor na het weekend.
nog wat foto's van het lijmen en klemmen.
Afwerking moet nog komen, betreft afgeronde hoeken, schilderen, handvaten en pootjes en al dan niet vullen met glaswol. (zou het helpen van over de glaswol een laag wol te spannen, laat ons zeggen een stuk kapotte trui)

Over het geluid ben ik in het algemeen tevreden, enkel de efficientie kon beter, maar dat wist ik vooraf van de delta 12LF met zijn 94dB op 1W.
Ik ben wat teleurgesteld over mijn versterker (de warrior IS600), die eigenlijk op zijn mooist gezegd blijkt een mietje te zijn. Hij zou 2X 180W RMS op 8Ohm moeten geven, maar gaat al zeer snel in de clip. Bij het minste clippen is de vervorming duilijk hoorbaar.
Weten jullie welke eindtrap ik achter dit toestel zou mogen steken. Moest er een flinke eindtrap achter komen is een subsonic of lowcut filter op 50Hz zeker nodig om de boel een beetje binnen zijn X-max te houden.

Alle tips zijn wederom welkom.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
24-11-2007 00:51
Deeltjes die door de lucht zweven gaan ook heus wel door je oude trui heen hoor. Zou toch echt gewoon voor de fatsoenlijke oplossing gaan en een stukje dempingsmateriaal kopen dat voor dit doel gemaakt is.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
24-11-2007 11:12
Hallo Dei,

Vergeet je ook niet een ondersteuning te maken voor je hoogdriver.
De kans is aanwezig bij het ruw wegzetten of vallen van de kast dat de hoorn breekt.

Dat "trui-gedoe", zoals René al meld, is ook niet echt de oplossing.
Ga gewoon voor BAF.

Je zou een versteker moeten hebben die bij 8 ohm 750 Watt geeft, hier in de shop staan verschillende die daar aan voldoen.
Ik weet niet wat je er aan wilt uitgeven?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DeiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2007
Laatste: 23-9-2011
Berichten: 33
26-11-2007 18:28
Heeft de American Audio V reeks een subsonic filter?
Fullrange met 750W erop zit ik onder de 50Hz over mijn X-lim.

Ik heb nog geen budget opgesteld, eerst zou ik eens een stevige versterker huren om eronder te zetten en nadien eentje aanschaffen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)