Forum > Zelfbouw Speakers

Studiereis over het Internet: Enclosure Damping.

(38 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
9-3-2007 00:05
Hallo,

In navolging van dit topic besloten ook maar eens een mini-studie te maken over het onderwerp "Enclosure Damping".

Waarom dit onderwerp?

Tijdens het simuleren met verschillende boxdesign programma's zoals WinISD en BassBox Pro kwam ik er achter dat de demping cq dempingsmateriaal een behoorlijke invloed heeft op het eindresultaat van een (zelfbouw)geluidsbox.

De mate van demping word weergegeven in Qa (schaal loopt van 3-100), die weer is gerelateerd aan g (gamma).
Qa The Q of a box resulting from all absorption losses. Absorption losses usually result from the addition of an acoustical absorber or “fill” to the box interior.

g (gamma) The ratio of heat at constant pressure to that at constant temperature for the air inside a box. It characterizes the change in the “springiness” of the air inside the box after acoustic absorption or “fill” is added inside. Note: BassBox Pro uses a delta (ratio of change) value for g which equals 1 (one) for a box with no fill and increases as the amount of fill inside the box increases.

Bron: BassBox Pro
Daar mij de waarde Qa niets zei, ben ik verder gaan zoeken op Internet.

Om het wat duidelijker te maken, heb ik wat jat/knip/plakwerk gedaan.
Qa=100 No absorptive material is added to the interior of the box. (Qa = 100, g = 1)

Qa=50 A modest layer of absorptive material is placed on just one of each pair of opposing walls. This option is used by designers who want to absorb some of the standing waves and reflections inside the box but who also want to minimize the effects of absorption on the apparent box size. (Qa = 50, g = 1.04)

Qa=10 All walls are covered with about 1 to 1½ inches (25 to 40 mm) of absorptive material. This option is used by designers who want to aggressively absorb standing waves and reflections inside the box and can tolerate a moderate increase in the apparent box size. (Qa = 10, g = 1.08)

Qa=5 The box is stuffed full of absorptive material. Care must be taken not to restrict the operation of the driver or, if a vent or passive radiator is present, the air flow between the driver and the vent or passive radiator. This option is used by designers who want both an aggressive reduction in internal standing waves and reflections and want the apparent box size to increase as much as possible. (Qa = 5, g = 1.2) Note: Most box designers avoid using a “heavy” amount of fill for boxes with vents because large amounts of fill can decrease the output of the vent.

Bron: BassBox Pro
Bovenstaande gelezen en bekeken te hebben, vraag ik me af wat voor Qa waarde het korfje heeft wat hier op het forum al meerdere malen besproken is geweest.

Tussen haakjes:
Het dempingsmateriaal mag de poorten van een BR-box en het poolgat van de luidspreker niet afsluiten.
Eerder genoemd korfje moet dus ook een gat hebben voor het poolgat.

Ik wil verder nog wat info gaan vergaren omtrend de relatie Qa t.o.v. g (gamma), gebruikte materialen en de dichtheid (absorbtie vermogen) van deze materialen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
9-3-2007 09:45

Webbie schreef:

Om het wat duidelijker te maken, heb ik wat jat/knip/plakwerk gedaan.
Ik mis een plaatje, namelijk een combinatie van plaatje 4 en 5.

Martin.
kvm entertainment
XplodStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-3-2005
Laatste: 10-2-2014
Berichten: 210
9-3-2007 16:15
Ik heb toevallig de AX-set afgelopen weekend eens opengemaakt (= frontjes eraf, drivers eruit) om eens te zien hoe deze tweedehands set er van binnen nog uit zag.

Toen zag ik dat in de subs (AX-15B) alleen op de wanden een gele dempingswol bevestigd is, en er dus geen sprake is van een korfje rond de driver. Ik vraag me dus of of het een hoorbaar (positief wink ;) ) effect zou hebben om alsnog een korfje rond de driver te maken. Iemand enige idee? happy :)

Mvg
Goed bedoelde rotzooi is ook rotzooi...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
9-3-2007 18:57
Hallo Martin,

KVM schreef:

Webbie schreef:

Om het wat duidelijker te maken, heb ik wat jat/knip/plakwerk gedaan.
Ik mis een plaatje, namelijk een combinatie van plaatje 4 en 5.
Die had er inderdaad nog bij gekunnen, maar dat heb ik niet gedaan om de volgende redenen.

Als ik de handleiding van BassBox Pro mag geloven, moet het pad van de driver naar de BR-poorten vrij zijn van dempingsmateriaal.
Dan zou dus het laatste plaatje (dat ik zelf geknipt en geplakt heb) ook al fout zijn, immers het korfje blokkeerd het pad naar de br-poorten.

In hoeverre dit waar is ga ik proberen uit te zoeken.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
9-3-2007 19:02
Hallo Xplod,

Xplod schreef:

Toen zag ik dat in de subs (AX-15B) alleen op de wanden een gele dempingswol bevestigd is, en er dus geen sprake is van een korfje rond de driver. Ik vraag me dus of of het een hoorbaar (positief wink ;) ) effect zou hebben om alsnog een korfje rond de driver te maken. Iemand enige idee? happy :)
Eerlijk gezegd kom ik dat idee van het korfje alléén nog maar hier op dit forum tegen.

En hoe het dan zit met mijn bovenstaande post, weet ik ook niet.
Misschien dat iemand hier duidelijkheid in kan brengen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
9-3-2007 21:08

Webbie schreef:

Eerlijk gezegd kom ik dat idee van het korfje alléén nog maar hier op dit forum tegen.
Vreemd, daar het korfje bij mij in de fabriekskasten is toegepast.
En hoe het dan zit met mijn bovenstaande post, weet ik ook niet.
Dat durf ik zo niet te zeggen, mijn kasten hebben geen BR poort. (vandaar ook eigenlijk mijn opmerking dat ik een combinatie van plaatje 4 en 5 mis)

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
9-3-2007 21:28
Hallo Martin,

KVM schreef:

Vreemd, daar het korfje bij mij in de fabriekskasten is toegepast.
......., mijn kasten hebben geen BR poort.
Dat het korfje in een gesloten kast word gebruikt, daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
Volgens mij word het korfje dan gebruikt als een soort (vang)netje om het andere "pluizige" dempingsmateriaal niet tegen de konus te laten komen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
9-3-2007 21:37

Webbie schreef:

Volgens mij word het korfje dan gebruikt als een soort (vang)netje om het andere "pluizige" dempingsmateriaal niet tegen de konus te laten komen.
Toch betwijfel ik dat enigsinds, het is vrijwel niet mogelijk dat het andere dempingsmateriaal tegen de conus aankomt.

In de midkast zit het korfje namelijk niet, en ook die is volledig gevuld met dempingsmateriaal.

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
9-3-2007 22:24
Hallo,

Het korfje-verhaal is me nog niet duidelijk, en ga daar zeker nog het hoe-en-waarom van uitzoeken op het Internet.

Inmiddels weet ik wel wat meer van het effect van dempingsmateriaal.

Waarom dempingsmateriaal?

* Dempings materiaal heeft weinig effect onder de 100 hz, en bijna helemaal niets onder de 50 hz. Dat verklaard ook dat aparte kasten voor subwoofers, die vaak rond de 100 hz of lager worden gecrossed, meestal niet worden voorzien van dempingsmateriaal. Voor een topje moet er dus wel dempingsmateriaal gebruikt worden, omdat de bass/mid driver vaak tot 1200-1500 hz nog moet weergeven.

* Door gebruik te maken van dempingsmateriaal verhoog je het akoestisch absorbtievermogen van de kast (dempen), en laat de kast groter lijken dan hij in werkelijkheid is.

* Dempingsmateriaal absorbeert en verzwakt "staande golven". Hoe goed dit gebeurt ligt aan het gebruikte soort dempingsmateriaal en de hoeveelheid daarvan.

Waar moet een goed dempingsmateriaal aan voldoen?

* Absorberen van geluidsgolven in het gewenste frequentiegebied.

* Vezelstructuur mag niet te fijn zijn (te compact zijn), en mag zelf niet te veel volume innemen van de box.

* Mag niet te makkelijk warmte opnemen.

* Mag géén obstructie vormen voor de luchtverplaatsing.

* Bestand zijn tegen schommelingen in temperatuur, vochtigheid en ozon.

Dat laatste, die ozon, is me niet helemaal duidelijk waarom.

Misschien dat ozon vrij komt door elektrische ontlading van de spreekstoelen?
Dacht dat ozon ook een inert gas was?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 384
9-3-2007 23:27
Dempings materiaal heeft weinig effect onder de 100 hz, en bijna helemaal niets onder de 50 hz. Dat verklaard ook dat aparte kasten voor subwoofers, die vaak rond de 100 hz of lager worden gecrossed, meestal niet worden voorzien van dempingsmateriaal. Voor een topje moet er dus wel dempingsmateriaal gebruikt worden, omdat de bass/mid driver vaak tot 1200-1500 hz nog moet weergeven.
De "echte" reden is dat er geen staande golven in de kast zullen optreden, daar de golflengte veel groter is t.o.v. de kastafmetingen. Als er geen staande golven zijn, hoeft er om die reden ook geen dempingsmateriaal te worden gebruikt. Natuurlijk is het nog wel handig om eventuele vervorming (harmonischen) te dempen of de compliantie van de lucht in de kast te verhogen.
Door gebruik te maken van dempingsmateriaal verhoog je het akoestisch absorbtievermogen van de kast (dempen), en laat de kast groter lijken dan hij in werkelijkheid is.
Klopt. Komt er op neer dat het opwarmen van dempingsmateriaal de compliantie van de lucht in de kast vergroot.
Dempingsmateriaal absorbeert en verzwakt "staande golven". Hoe goed dit gebeurt ligt aan het gebruikte soort dempingsmateriaal en de hoeveelheid daarvan.
En zoals uit je eigen studie is gebleken, de plaatsing daarvan ;-)
Mag niet te makkelijk warmte opnemen.
Oneens. Hoe meer warmte het kan opnemen, des te beter de dempende eigenschap zal zijn. Demping is tenslotte een omzetting van trillingsenergie in wrijvingswarmte.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)