Forum > Geluid

Versterker voor sub-laag

(28 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
12-7-2007 13:44
Kijk ook eens naar een crown MA3600, worden ook redelijk veel occasion aangeboden.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
12-7-2007 20:10
Ben niet zo van de Crown. Zeker niet de macrotechen.

Mijn lijstje ziet er alsvolgd uit:

T3600 Prodjuser
V6001 American Audio

Mocht dat niets zijn:

2e hands Ram Bux 5.0
2e hands labgruppen 4000
I Love House Music!
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
12-7-2007 20:28
De ampjes van Prodjuser zitten keurig in elkaar. Werk veel met de M-serie, bevallen erg goed, zelfs op 4 ohm bridged subjes beuken in een strandtent heeft nog nooit problemen gegeven. Laatst een M520 een uur met roze ruis tegen de clip op de dummyload gehad, ding gaf geen krimp. Levert ook ruimschoots het opgegeven vermogen.
De T3600 vindt mijn rug iets minder (ding weegt iets van 35 kilo) maar presteert ook erg goed.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
14-7-2007 00:56

Mifex schreef:

Ben niet zo van de Crown. Zeker niet de macrotechen.

Mijn lijstje ziet er alsvolgd uit:

T3600 Prodjuser
V6001 American Audio
Jij hebt liever een low budget American Audio of Prodjuser dan een beul als de Crown
Macrotech? Mmm... sneaky :V
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
18-7-2007 12:49
Voor het geld wat ik er voor neertel wel.. heb liever een nieuwe ADJ dan een Dure macrotech waar ik niet zo tevreden mee ben.

Maargoed, we zijn nu een tijdje verder en ik kan nu kiezen:

ADJ 6001 (850 euro)
T3600 Prodjuser (650 euro)

Welke zou ik nemen? ADJ geeft meer vermogen, T3600 heeft ene hogere dempingsfactor. T3600 is niet nieuw, en de v6001 wel, maar de nieuwprijs is veel lager dan de t3600, dus zou er iets in de t3600 zitten waardoor hij beter is?

Wie o wie heeft verstand van versterkers en kan aan de spects zien wat voor verschillen er zijn (en of die groot zijn)? Welke versterker is waarin beter? Wie kan mij helpen.
I Love House Music!
EdwinrStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2007
Laatste: 20-7-2007
Berichten: 4
18-7-2007 17:43
Je zit wel een beetje in de doe het zelf hoek te zoeken!!
Je moet bij een versterker letten op de dempingsfactor: hoe hoger - hoe beter.
+ Het vermogen moet veel hoger zijn dan jou speaker aan kan: speakers gaan juist kapot door versterkers die vervormen.
Beste versterkers zijn: Crown K1 of K2; Dempingsfactor van meer dan 3000!!!
Ik gebruik de K2 voor mijn sublaag (JBL 4788 TCB)en geeft 2500 watt.
Deze versterkers hebben ook geen ventilator (dus je hoort ze niet).
In America koop je ze voor $ 1100 nieuw!
Hier kosten ze circa 1.000,= euro tweedehands.
Ook de Macrotechs zijn goed.
Crown CE is ook wel aardig, de XLS echter niet!!! let op de dempingsfactor.
Dempingsfactor is echt het allerbelangrijkste voor het laag!!!
Ook Crest is zeker goed.
Wat je ook kan proberen is bij een goede audio leverancier vragen of ze wat tweedehands hebben. Zo heb ik bij Output in den bosch mijn versterkers tweedehands gekocht.
WL_2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 1-3-2007
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 6
19-7-2007 00:33

edwinr schreef:

Je moet bij een versterker letten op de dempingsfactor: hoe hoger - hoe beter.
Dus de dempingsfactor is voor jou een doorslaggevende factor? Dan kan je volgens mij toch zwaar bedrogen uitkomen. Er zijn echt wel versterkers genoeg uit de budgetklasse die een meer dan behoorlijke dempingsfactor hebben. Sterker nog, er zijn budgetamps die een hogere dempingsfactor hebben dan een vergelijkbare amp van een "A"-merk. Is die eerste daarom beter?!

Het belang van de dempingsfactor is trouwens helemaal niet zo groot, dat is denk ik wel meermaals besproken op dit forum.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
19-7-2007 10:36

edwinr schreef:

Je zit wel een beetje in de doe het zelf hoek te zoeken!!
Je moet bij een versterker letten op de dempingsfactor: hoe hoger - hoe beter.
Waarom?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
EdwinrStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2007
Laatste: 20-7-2007
Berichten: 4
19-7-2007 20:07
Je hebt natuurlijk gelijk dat de dempingsfactor niet zaligmakend is, maar je kan toch niet ontkennen dat het een belangrijke factor is!
Zoals ik al aangaf met de Crown K1 en K2, je wilt toch niet ontkennen dat dat hele goede versterkers zijn.
Ook de nieuwe Crown versterkers (4000,= ++) hebben diezelfde hoge dempingsfactor.
Ik blijf van mening dat een (goede) versterker met een hoge dempingsfactor de basspeaker beter onder controle houdt. Ik heb zelf de test gedaan met 2 verschillende (kwaliteits) versterkers, en bij diegene met de hoogste dempingsfactor begon het laag echt "te leven".
Ik ben met je eens dat dit verschil bij mid en hoog niet zo meetelt, maar bij het laag wel!!
Maar nogmaals heb je gelijk dat er meer meespeelt dan alleen de dempingsfactor.
Maar goed, ieder heeft zijn eigen mening (gelukkig maar, anders wordt het een beetje saai in de wereld).
Ik kan alleen maar zeggen: huur eens wat versterkers voor een dagje, dan kan je horen wat het verschil is tussen die verschillende versterkers.
Ik wil hier ook niet beweren dat ik er echt verstand van heb, maar ik heb mij echt heel goed laten voorlichten, en heb het verschil in versterkers ook echt gehoord.
Zet maar eens een crown XLS naast een K2, je moet wel doof zijn om het verschil niet te horen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
19-7-2007 20:22

edwinr schreef:

Je hebt natuurlijk gelijk dat de dempingsfactor niet zaligmakend is, maar je kan toch niet ontkennen dat het een belangrijke factor is!
Dus als ik zeg "alles boven de 100 voor 4 Ohm toepassingen is prima" dan pleeg ik bijna heiligschennis??? laugh :D
Ik blijf van mening dat een (goede) versterker met een hoge dempingsfactor de basspeaker beter onder controle houdt. Ik heb zelf de test gedaan met 2 verschillende (kwaliteits) versterkers, en bij diegene met de hoogste dempingsfactor begon het laag echt "te leven".
Verfrissend om in de wereld van vaste getallen zulke termen voorbij te zien komen. Uiteraard heb je er helemaal NIETS aan maar het blijft verfrissend. Een beetje zoals gekieteld worden door een ijsbeerlollie.

In het forum is al heel wat geschreven over de zin en onzin van dempingsfactor. Wellicht handig om je kennis ook DAAR mee te verrijken.

En ja, als je gaat luisteren naar versterkers dan zul je zeker verschillen horen; al was het alleen maar omdat de grijze massa tussen je oren dat graag wil (ook als het niet zo is). En pas als je die grijze massa uit de test kunt halen (en ja, dat KAN), pas DAN kun je een gewogen oordeel geven over dit soort dingen. Maar wees gerust, dat is nog niet eens de enige valkuil van vergelijkende "tests". Des te vreemder ook dat wereldwijd het aantal correct uitgevoerde vergelijkende tests letterlijk op 1 hand te tellen is (wellicht gelden andere belangen dan de waarheid...).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)