Forum > Zelfbouw Speakers

Budget topkasten

(54 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
23-1-2007 16:04
Mocht je wat meer budget hebben, zoek dan eens naar de PS-10 kloontjes die hier op het forum rond zwerven. Dat zijn hele leuke kasten die je redelijk goed zelf kunt bouwen. En er is ervaring mee op het forum, dus hulp vragen kan altijd.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
DeiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2007
Laatste: 23-9-2011
Berichten: 33
28-5-2007 17:43
Deze zomer begin ik er aan te bouwen, inmiddels heb ik al wat meer budget en kennis verzameld.

Voor de low driver kies ik alvast voor de eminence delta 12lf.

Voor de HF driver ben ik er nog niet uit, welke zou er best bij passen? de volgende liggen binnen mijn budget en beschikbaarheid:

RCF N270,

18 Sound HD120,

Eminence psd2002,

Beyma SMC280ST,

RCF ND1411-M

edit: of heeft er al iemand ervaring met de p-audio goedkope reeks hf drivers zoals de P-Audio BM-D440
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
28-5-2007 22:06

Dei schreef:

edit: of heeft er al iemand ervaring met de p-audio goedkope reeks hf drivers zoals de P-Audio BM-D440
Is in een ander topic veel over geschreven....
..Je Ducktape brood voeren...
DeiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2007
Laatste: 23-9-2011
Berichten: 33
30-5-2007 23:13
Ik lees enkel dat bm-d440 in de dap k-112 gebruikt wordt.
Als ik het plotje van de Delta12LF bekijk,dan zou ik hem crossen op 1400Hz aan 12db/oct, "in theorie" zou hij dan relatief vlak moeten blijven tot aan 2.2kHz, waar HF driver overneemt.
Klopt dit een beetje of zwans ik maar wat?
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
30-5-2007 23:32

Dei schreef:

Ik lees enkel dat bm-d440 in de dap k-112 gebruikt wordt.
Als ik het plotje van de Delta12LF bekijk,dan zou ik hem crossen op 1400Hz aan 12db/oct, "in theorie" zou hij dan relatief vlak moeten blijven tot aan 2.2kHz, waar HF driver overneemt.
Klopt dit een beetje of zwans ik maar wat?
1400Hz?
Dan kan je het wel vergeten met die P-audio BM-D440 driver, zowiezo moet je een 1 inch driver niet zo laag crossen. Beter is idd deze drivers vanaf 2kHz in te zetten.
Als je dan toch zo laag wil gaan crossen kijk dan eens naar 2 inch of groter.
..Je Ducktape brood voeren...
DeiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2007
Laatste: 23-9-2011
Berichten: 33
31-5-2007 09:51
Heb me waarschijnlijk verkeerd uitgedrukt, de Delta zou ik laten afvallen vanaf 1400Hz (mits het bultje dat volgt in het verloop). De HF zou ik da wel op 2,2KHz krossen. Je zit dan met een gat tussen 1400Hz en 2200Hz dat opgevult wordt door de bult in het verloop van de Delta.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
31-5-2007 10:14

pascal schreef:

1400Hz?
Dan kan je het wel vergeten met die P-audio BM-D440 driver, zowiezo moet je een 1 inch driver niet zo laag crossen. Beter is idd deze drivers vanaf 2kHz in te zetten.
Als je dan toch zo laag wil gaan crossen kijk dan eens naar 2 inch of groter.
Voor de goede orde (en de minder ervarenen): Pascal heeft het hier (volgens mij) NIET over de afmeting van het diafragma maar over de diameter van de opening in de driver. En op full power (huidige full-power) is een 1" op 1k4 inderdaad te veel van het goede; ongeacht welk merk. Niet zozeer vanwege de driver zelf (want stop er een 3" diafragma in en hij zal het prima kunnen verwerken) maar vanwege het feit dat er een eindigheid is aan wat je met lucht uit kunt halen (en daarna zorgt de lucht ZELF voor vervorming; ook al doet je driver het als een zonnetje).

Overigens is er een mooie tussenvorm (want een 2" exit driver heeft ook zo z'n nadelen zoals HF response en prijs) en dat is een 1.5". Die kan prima vanaf 1k5 gebruikt worden (in full-power systemen).

Vroeger werden 1" drivers vaak al vanaf 1k2 gebruikt (zie ook de oud hout ontwerpen). Waarom kon dat toen wel? Nou... Heel simpel. Toen waren de eindtrappen nog relatief mietjes vergeleken met nu en kreeg een HF driver VEEL minder voor z'n kiezen (qua vermogen) dan tegenwoordig het geval is (en bleef de luchtprop in de 1" uitgang zich dus relatief netjes gedragen). Ook keek men toen toch een beetje minder nauwkeurig naar dit soort dingen dan tegenwoordig het geval is.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DeiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2007
Laatste: 23-9-2011
Berichten: 33
31-5-2007 13:43
Ik zal nog eens proberen te stellen wat ik bedoel. De HF driver niet op 1.4Khz maar op 2.2Khz.

Dus op deze frequenties zou ik crossen:
Delta LF: op 1,4KHz.
P-audio HF op 2,2KHz.

Mijn vraag is zal de bult in de Delta zijn verloop dit gat opvullen?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
31-5-2007 14:32
Ik zie deze methode wel vaker gehanteerd worden (maar vind het toch een beetje vreemde benadering). De drivers bepalen namelijk wat ze kunnen (niet de gebruiker ;-) EN de simulator (en verdere verfijningstesten) bepalen het uiteindelijke filter (niet de "gedachte" zoals hier een beetje voorgesteld wordt).

TCMC legt het ook wel eens zo uit "ik filter woofer daar en daar en tweeter daar en daar" maar ik ga er voorzichtig vanuit dat hij in dat geval een wat vereenvoudigde voorstelling van de werkelijkheid geeft.

Begin dus gewoon met het meten van de losse drivers in de kast, dump dat een simulator in en begin met een X-over op 2kHz in je simulator (mogelijk zelfs a-symmetrisch; bijvoorbeeld 2e orde laag, 4e orde hoog (stoei daar ECHT mee; er is héél veel winst te behalen op dit punt in het ontwerpproces)) en laat het glad trekken over aan de simulator. Eventueel de simulator hinten gebruik te maken van het feit dat je een 4e orde filter voor het hoog gebruikt (meer dan voldoende nodes om ook nog even de constant directivity aan te pakken).

Daarna ga je een testopstelling maken, meten (controle) en luisteren (vergeet niet OOK off-axis te meten EN tweak zodanig dat ook off-axis gedrag netjes is (mogelijk zelfs een klein beetje ten nadele van on-axis response)). Herhaal procedure zo vaak als nodig is (ik heb 1 kastje gehad waarbij pas de 4e generatie een acceptabel geluid gaf; echt fantastisch is dat kastje trouwens nooit geworden (dus mogelijk was de combinatie gewoon niet echt "happy")).

Actief gaat eigenlijk op dezelfde manier (alleen veel vlotter doordat je niet steeds spoeltjes en c'tjes hoeft te zoeken en aan elkaar te knopen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
31-5-2007 19:41

Dré schreef:

Daarna ga je een testopstelling maken, meten (controle) en luisteren (vergeet niet OOK off-axis te meten EN tweak zodanig dat ook off-axis gedrag netjes is (mogelijk zelfs een klein beetje ten nadele van on-axis response)). Herhaal procedure zo vaak als nodig is (ik heb 1 kastje gehad waarbij pas de 4e generatie een acceptabel geluid gaf; echt fantastisch is dat kastje trouwens nooit geworden (dus mogelijk was de combinatie gewoon niet echt "happy")).
Het off-axis tunen is al vrij lastig. Meestal houd ik 10° aan en meet ik op een afstand van 5 tot 10 meter. Dit komt overeen met een gemiddelde event. Bij off-axis tunen is het van beladn dat er geen deuk rond de 2-4 KHz optreedt. Meestal betekent dit dat te hoog gecrosst wordt. Kunst is om het klankbeeld in het hele luistergebied vrij constant te houden.

Ook belangrijk is op lange afstand wat de hoge tonen doen. Dit is nog te ondervangen op het filter. Minder goed gaat het met mid-laag. Hiervoor heb je 12 inch of 15 inch speakers nodig met een stevige aandrijving in een niet te grote kast.

Filter voor bas speakers is gemakkelijk en zelfs erg nauwkeurig als je een extra RC netwerkje gebruikt om de impedantie wat glad te strijken.

Filter voor de high driver met hoorn is een crime. Met een beetje geluk kom je met een LR-12 filter weg die je voor mijn part op 5 KHz crosst, terwijl de bas speaker op 2 KHz of lager gecrosst wordt. Met 18 dB of 24 dB filters kun je zelfs plaatselijk met de Q-load spelen. Meestal valt deze dan erg laag uit waardoor je automatisch een CD-correctie krijgt. Vermijd in ieder geval overlap. Liever een klein gat tussen de steile hellingen.

Helemaal belangrijk is fasemetingen, maar ga ook op het gehoor af, desnoods met rose ruis. Pas daar het filter op aan, desnoods met een hogere of lagere orde.

Ook belangrijk is impedantie meting achteraf. Er mogen in ieder geval rond of in de buurt van de overname frequentie geen impedantie dips plaatsvinden. Dit geeft vaak een boost in het vermogen en kan eerder tot vervorming leiden.

Laatste tijd experimenteer ik om een topkast volledig actief aan te sturen. Hoewel de geluidskwaliteit met een passief filter erg goed is, valt me wel op dat op de een of andere manier hoorbaar veel meer geluidsdruk valt te behalen, terwijl het toegevoerde versterker vermogen amper 20% toeneemt t.o.v. passief.

Simulatiesoftware heb ik helaas niet, dus zal het met Sia Smaart Live 5 moeten doen.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)