Forum > Algemeen Forum

Gloeilamp verbod; gevolgen voor de professionele wereld?

(164 reacties. Pagina 4 van 17)
Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
24-5-2007 23:17

Watt-Xtra schreef:

ben ik blij dat ik al grotendeels thuis de verlichting heb voorzien van LEDs.
Helaas is het uiteindelijke rendement van LED verlichting wel erg laag. (gegevens hier onder even snel opgezocht dus of ze 100% kloppen weet ik niet)

Gloeilamp en Halogeen 5-10 lumen/Watt
TL-lamp met elektronisch VSA 60-105 lumen/Watt
Spaarlamp (compacte TL-lamp) met elektronisch VSA 55-68 lumen/Watt
Inductielamp 47 lumen/Watt
LED lamp 10-25 Lumen/Watt

Dan lijkt LED heel zuinig maar een led geeft gebundeld licht terwijl een gloeilamp rondom straalt. Je hebt dus behoorlijk wat led verlichting nodig om alles goed te verlichten (heb hier sinds kort op de zolder ook led verlichting) en daarnaast vind ik een gewoon peertje nog altijd een gezelliger licht geven dan een led. Bij led verlichting heb ik altijd het idee "zeedijk bij de chinees eten met een knipperende tl boven je tafel".

Ik zag op het nieuws meneer Samson zo'n led lampje uit zijn zak trekken en heel interessant doen maar ik vraag me af of ie zo'n lamp ooit wel eens heeft zien branden. Ik ben PVDA stemmer maar die kalende Greenpeace activist hadden ze van mij vanaf het hoogste topje van de Brent Spar naar beneden mogen gooien.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
24-5-2007 23:35
Overigens beschuldigend met de vinger naar de industrie wijzen, is volgens mij ook niet helemaal correct. Als zijnde een productiebedrijf heb je (In Nederland) jezelf te houden een een enorme bult aan regels, waarvan sommigen soms nog strenger dan voor de gewone burger.

Maar, wat los je op met wijzen naar de industrie? Het kan allemaal wel schoner, maar daar zit ook een kostenplaatje aan. Co2 probleem uit, bijvoorbeeld rookgassen is prima op te lossen. Echter, het kost geld (En verdomde veel ook). Maar als je dat doorberekend door de kosten van stroom met meer dan 100% te laten stijgen, dan staan de burgers op hun achterste benen. In mijn ogen een lichte vorm van hypocriet zijn... Wat in mijn ogen dan ook nodig is, is gelijkwaardige wetgeving mondiaal. Het heeft namelijk geen nut om een bedrijf in Nederland allemaal regels op te leggen, als die regels in bijv. China of de VS niet aanwezig zijn. Het enige resultaat daarvan is dat zo'n bedrijf niet meer kan concurreren en of failliet gaat, of verkast naar een land waar de milieu eisen niet zo hoog zijn.

Het is trouwens wel zo dat meestal een schonere techniek niet echt schoner is. Meestal treed er gewoon compartimentsverschuiving op van de vervuiling. Het lijkt wellicht schoner, maar of het ook zo is.... sneaky :V
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
MiniStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-5-2004
Laatste: 26-6-2014
Berichten: 52
25-5-2007 00:02

Fossalta schreef:

Ik zie ook niet waarom dit voor "ons" een probleem zou moeten zijn... tegenwoordig is toch alles halogeen, gastontlading en leds...
er zijn ZAT theatervoorstellingen die 9/10 spotjes gloeilamp gebruiken (par, pc, fresnel, profielspot's etc... multiparren daargelaten)
-- Geen URL in sig --
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
25-5-2007 02:36
Dat ze maar beginnen met de straatverlichting (gedeeltelijk) uit te zetten na een bepaalde tijd. Vervolgens ook genoeg winkels/fabrieken die (vaak) onnodig flink wat verlichting laat branden.

Verder natuurlijke grote onzin om, nu het al min of meer telaat is, nog vanalles te gaan doen... Alsof ze 30 jaar geleden niet langzaam in de gaten kregen dat het zo niet doorgaan kan...
Dj mikkieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-1-2003
Laatste: 30-5-2009
Berichten: 406
25-5-2007 07:36
Leuk zon verbod maar uiteindelijk vindt ik dat de consument moet kiezen...
Ik bedoel, als je zo gek bent van led's en spaarlampen... have fun..
Maar ik heb in mijn schuurtje liever een 200 watt gloeilamp, gelijk genoeg licht, dan een of andere spaarlamp die eerst nog op moet warmen sad :(
schnappi???
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
25-5-2007 09:31
Deze hele aktie is niet zinvol in een regio met nu al de laagste CO2 uitstoot. Helemaal niet zolang Azië (China) en de VS al helemaal niets doen om de CO2 uitstoot terug te dringen.

Het enige waar het goed voor is, is de beurs van fabrikanten en de beurs van de consument die op de lange termijn de besparing in energieverbruik wel degelijk zal merken.

En dan de volgende quotes:
Dan lijkt LED heel zuinig maar een led geeft gebundeld licht terwijl een gloeilamp rondom straalt.
Dan is LED nog steeds heel zuinig.... 40W tov 9W spaarlamp of 3,2W voor LED You do the math...
Ook zijn er al rondstralende LED spots die een 40W gloeilamp kunnen vervangen. Rond het nieuwe lichtseizoen zal er ook een 60W vervanger komen.
LED lamp 10-25 Lumen/Watt
Ze zijn er al met 50 lumen/watt.
En ja ze kosten ook iets, maar wie herinnerd zich nog de eerste spaarlampen?
Groot, log, lange opstarttijd, weinig opbrengst en vooral duuuuur.
sowieso als ik mn parren zou moeten gaan inwisselen voor leds dan kon dat nog wel eens een duur grapje worden
Wel eens een berekening gemaakt over verbruik en besparing over zeg 10 jaar?
Trust me, you'll be surprised.
Ach en dat kille licht, indirect licht is erg sfeervol op de muur en in matglazen lampbehuizingen heeft het ook wel iets gaafs.
LED is er ook in de warme kleuren van 2800K tot 3400K, ze hebben wel een iets lagere opbrengst maar kil is het zeker niet meer.

Mutz heeft het ook al aangehaald, maar spaarlampen zijn leuk alleen is de kwikdamp in de spaarlamp slechter voor het milieu, mens en dier dan het hogere verbruik van de gloeilamp.

Ook Hybride auto's, worden opgehemeld als het ultieme milieu besparende automobiel. Wat ze alleen wel vergeten te zeggen is dat de productie ervan en de accu's zo slecht zijn voor het milieu dat zelfs een Hummer schoner is. En dan is er gerekend vanaf het moment dat een grondstof wordt gedolven tot het moment dat de auto de weg op gaat. Ik zal dat onderzoek wel eens opsporen, is wel een leuke om te lezen.
MutzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2004
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 211
25-5-2007 09:38
Ook Hybride auto's, worden opgehemeld als het ultieme milieu besparende automobiel. Wat ze alleen wel vergeten te zeggen is dat de productie ervan en de accu's zo slecht zijn voor het milieu dat zelfs een Hummer schoner is. En dan is er gerekend vanaf het moment dat een grondstof wordt gedolven tot het moment dat de auto de weg op gaat. Ik zal dat onderzoek wel eens opsporen, is wel een leuke om te lezen.
Helaas was onlangs dat onderzoek nog negatief in het nieuws. Het bleek dat er nogal wat belangenverstrengelingen waren met sponsoring en dat de berekeningen niet klopten. Zo ging men uit van een levensduur van een hummer van 10 jaar oid en die van een Toyota van max 7 jaar oid.
En het ergste was dat men t vergeleek het op de kostprijs. maw hummer 100.000 op prius +/- 25.000 dus 4x. Wat men deed is 4x prius vergelijken met 1x hummer. Tsja zo lust ik er ook nog wel 3. Dat onderzoek zou ik dus met een berg zout nemen. Maar je hebt in essentie wel gelijk, je moet kijken naar de gehele levenscyclus en niet naar alleen het verbruik.
niet nodig
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
25-5-2007 09:41

DeMennooos schreef:

sowieso als ik mn parren zou moeten gaan inwisselen voor leds dan kon dat nog wel eens een duur grapje worden
Wel eens een berekening gemaakt over verbruik en besparing over zeg 10 jaar?
Trust me, you'll be surprised.
Houd wel rekening met 1 ding, als verhuurder betaal je niet de stroomrekening. (tenminste ik neem aan dat we geen parren in de huiskamer hebben hangen wink ;) )

Martin.
kvm entertainment
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
25-5-2007 09:51
Helaas was onlangs dat onderzoek nog negatief in het nieuws. Het bleek dat er nogal wat belangenverstrengelingen waren met sponsoring en dat de berekeningen niet klopten. Zo ging men uit van een levensduur van een hummer van 10 jaar oid en die van een Toyota van max 7 jaar oid.
Zou me ook werkelijk niet verbazen als dat zo is, maar er zijn twee versies van in omloop. Ik zal iig kijken welke van de twee ik nog kan vinden.
Houd wel rekening met 1 ding, als verhuurder betaal je niet de stroomrekening. (tenminste ik neem aan dat we geen parren in de huiskamer hebben hangen )
Eens, alleen bedoel ik niet wat jij leest. En dat ligt alleen maar aan mijn formulering razz :p

Tel een simpelweg alles wat je nodig hebt om een set parren 10 jaar te laten draaien en vergelijk dat met een zelfde berekening voor LED parren.

(om een beetje op weg te helpen: Kleurenfilters, bekabeling, krachtblokken, dimmers, dimmerbarren, filterramen, de lamp zelf, tijd die het kost om die lamp te vervangen, eventuele multi kabels, etc)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 13458
25-5-2007 10:16

mutz schreef:

Helaas was onlangs dat onderzoek nog negatief in het nieuws. Het bleek dat er nogal wat belangenverstrengelingen waren met sponsoring en dat de berekeningen niet klopten. Zo ging men uit van een levensduur van een hummer van 10 jaar oid en die van een Toyota van max 7 jaar oid.
Als ze met 7 jaar gerekend hebben dan... Mag jij mij één accu tonen die deze leeftijd ooit gehaald heeft. Maakt me niet uit welk type (Lion, NiMH, NICD, Lood, whatever). Ik vind 7 jaar juist erg netjes. Verder geloof ik je op je woord dat het onderzoek zo lek is als een mandje ;-)

Een gemiddelde accu is na 5 jaar een waardeloos ding geworden; vaak fiks eerder (en zal dus vervangen moeten worden op het moment dat de auto hopelijk nog niet op de helft van z'n levensduur is). Vraag me af of de Prius gebruiker daar bij stil staat. Neemt niet weg dat het een mooi principe is (het is alleen nog niet helemaal klaar (een milieuvriendelijkere powercel die langer meegaat en minder weegt is eigenlijk wel een must)).

Grootste nadeel van Prius vond ik trouwens het uiterlijk. Niet om aan te zien laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)